کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

۹۰ درصد دانشگاهیان اینترنت رایگان دریافت کردند

16 ارديبهشت 1399 ساعت 10:36

ایتنا - یکی از مهم‌ترین چالش‌های آموزش آنلاین، دسترسی دانش‌آموزان و دانشجویان به اینترنت عنوان شد؛ اینکه شرکت در کلاس‌های آنلاین دانشگاهی نیازمند حجم بالایی از اینترنت است و برای دانشجویان هزینه‌ بالایی خواهد داشت.



در پی انتقاداتی مبنی بر عدم دریافت اینترنت رایگان آموزشی توسط برخی دانشجویان، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات گفت: در سنجش از ۶۰ مرکز ۹۰ درصد دانشگاهیان اینترنت رایگان برای آموزش‌های مجازی دریافت کردند و اگر کسی اینترنت رایگان دریافت نکرده مشکل در ارائه مدارک بوده است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، با شیوع کرونا یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که گرفته شد، تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموشی از همان هفته ابتدایی اعلام ورود کرونا به کشور بود. اما برای اینکه روند تحصیلات در کشور دچار اختلال نشود، روش آموزش آنلاین به عنوان راه جایگزینی در نظر گرفته شد تا به زعم مسوولان، کرونا مانع آموزش نشود. اما یکی از مهم‌ترین چالش‌های آموزش آنلاین، دسترسی دانش‌آموزان و دانشجویان به اینترنت عنوان شد؛ اینکه شرکت در کلاس‌های آنلاین دانشگاهی نیازمند حجم بالایی از اینترنت است و برای دانشجویان هزینه‌ بالایی خواهد داشت.

به همین دلیل با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت علوم، رایگان شدن ترافیک سایت‌های دانشگاهی مطرح شد. با وجود این، فرآیند رایگان شدن این سامانه‌های آموزشی همچنان فراز و فرودهایی دارد، از طرفی دانشجویان معتقدند حضور در کلاس‌های آنلاین از حجم اینترنت آنها می‌کاهد و در مقابل اپراتورهای اینترنتی ادعا می‌کنند ترافیک لیست ‌آی‌پی‌های ارایه‌شده به آنها رایگان شده و اگر سامانه‌ای رایگان نیست، حتما آی‌پی آن در فهرست وجود ندارد.

در این راستا  و طبق اعلام وزارت ارتباطات، ستار هاشمی - معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات- با اشاره به اقدام داوطلبانه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه ارائه ترافیک رایگان برای آموزش مجازی اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، وزارت ارتباطات به‌منظور کمک به توسعه آموزش مجازی، در اسفندماه سال گذشته به‌صورت داوطلبانه، ارائه ترافیک رایگان در بستر شبکه ملی اطلاعات به جامعه دانشگاهی شامل اساتید و دانشجویان را در دستور کار قرار داد. برای ارائه ترافیک رایگان به دانشگاهیان، مکاتبات لازم با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شد و همین موضوع سبب شد تا در سال جهش تولید، حرکت علمی کشور متوقف نشود.

افزایش فشار کاری برای اپراتورها
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات با بیان اینکه دریافت فهرست‌های متناوب افزایش فشار کاری را برای اپراتورها در پی داشت، خاطرنشان کرد: در برخی موارد ارسال نشدن اطلاعات کامل مربوط به آدرس سامانه‌ها تا تاریخ ۸ اردیبهشت، قرار نداشتن دانشجویان در فهرست اطلاعات ارسالی و مطابق نبودن آدرس‌های اعلام‌شده با آدرس‌های واقعی دلیل رایگان نبودن ترافیک اینترنت بود.

هاشمی با اشاره به ضعف‌های دستورالعمل‌های آموزشی افزود: طبق بررسی‌های انجام‌شده ضعف یا نبود دستورالعمل مشخص در دانشگاه‌ها برای استفاده از سیستم‌های یادگیری و یاددهی یکی از مشکلات پیش‌روی تحول دیجیتال در زمینه آموزش‌های دانشگاهی است که تعدد سامانه‌های مورد استفاده دانشگاه‌های مختلف برای ارائه سرویس آموزش برخط و وجود اشکالات در بعضی از این سامانه‌ها، اختلالاتی در آموزش آنلاین را در پی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشنهاد شده که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سامانه‌های مورد تأیید خود را استاندارد و به دانشگاه‌ها اعلام کند و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیز آمادگی خود را اعلام کرد تا در صورت نیاز، در استانداردسازی با وزارت علوم همکاری لازم را داشته باشد.


کد مطلب: 60815

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/60815/۹۰-درصد-دانشگاهیان-اینترنت-رایگان-دریافت-کردند

ايتنا
  https://www.itna.ir