۰
plusresetminus
پنجشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۲۰

نخستین شکار تلسکوپ جدید آژانس هوافضای اروپا

ایتنا - تلسکوپ فضایی جدید آژانس هوافضای اروپا توانست نخستین سیارهٔ فراخورشیدی را مشاهده کند.
نخستین شکار تلسکوپ جدید آژانس هوافضای اروپا
این کاوشگر که «ماهوارهٔ شناساگر سیاره‌های فراخورشیدی» نام دارد و با کوته‌نوشت CHEOPS شناخته می‌شود، ماه دسامبر گذشته به مدار زمین پرتاب شد. در طی این مدت، آژانس هوافضای اروپا ابزارآلات آن را آزمایش کرد و حتی از این تلسکوپ برای مشاهدهٔ چند سیارهٔ فراخورشیدی یا سیاراتی که دور از منظومهٔ شمسی ما قرار دارند نیز استفاده نمود.

به گزارش ایتنا و به نقل از Space، گفته می‌شود این ماهواره، زمان خود را صرف مطالعهٔ اندازهٔ سیارات فراخورشیدی شناخته‌شده خواهد کرد و این کار را با صحت و دقت بی‌سابقه‌ای انجام خواهد داد. بررسی‌های مربوط به اندازهٔ این سیارات همراه با داده‌هایی در ارتباط با جرم هر سیارهٔ فراخورشیدی که می‌توان – از روی مدارشان محاسبه کرد – به ستاره‌شناسان این امکان را می‌دهد تا چگالی هر سیارهٔ فراخورشیدی را تعیین کنند و بدین‌ترتیب سرنخ‌های بیشتری دربارهٔ ترکیب این سیارات کشف کنند و اینکه آیا می‌توانند میزبان زندگی باشند یا نه.

گفتنی است یکی از سیارات فراخورشیدی که CHEOPS در طی عملیات خود مشاهده کرد، موجودی پف‌دار و گازی است که با نام KELT-11b شناخته می‌شود. این سیارهٔ فراخورشیدی به‌دور یک ستارهٔ نسبتاً بزرگ به‌نام HD 93396 می‌گردد که ۳۲۰ سال نوری از زمین فاصله دارد. گفته می‌شود بزرگی این ستاره، سه‌برابر خورشید است و نیز نزدیک به ۳۰ درصد بزرگتر از مشتری است اما فاصلهٔ این غول گازی با ستاره‌اش، کمتر از فاصلهٔ عطارد با خورشید است.
 
نخستین شکار تلسکوپ جدید آژانس هوافضای اروپا

دانشمندان با استفاده از داده‌های این ماهواره توانستند قطر سیارهٔ فراخورشیدی KELT-11b را اندازه‌گیری کنند و به عدد ۱۸۱ هزار و ۶۰۰ کیلومتر برسند. مقامات آژانس هوافضای اروپا می‌گویند این اندازه‌گیری نسبت به آنچه که تلسکوپ‌های موجود در زمین بدست می‌دهند، پنج برابر دقیق‌تر است.

این ماهواره و عملیات زمینی آن در روز ۲۵ مارس توسط آژانس هوافضای اروپا مورد آزمون قرار گرفت و توانست آن را با موفقیت کامل پشت‌سر بگذارد. نیکولا راندو (مدیر پروژه ماهوارهٔ CHEOPS در این آژانس) می‌گوید: «مرحلهٔ اعزام به مدار یک فصل هیجان‌انگیز بود و ما خوشحالیم که توانستیم همگی الزامات را برآورده کنیم. پلتفرم ماهواره و نیز ابزارهای آن عملکرد چشمگیری داشتند و از سوی دیگر هم خود مأموریت و هم مراکز عملیاتی علمی توانستند از عملکرد آن به‌طور بی‌عیب‌ونقص پشتیبانی کنند».
کد مطلب: 60704
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام