کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کرونا؛ طعمه جدید هکرها برای سرقت اطلاعات کاربران

3 ارديبهشت 1399 ساعت 9:11

ایتنا - این روزها شاهد افزایش فعالیت اپلیکیشن‌های مختلف درزمینه تست و شناسایی کرونا هستیم اما اکثر این برنامه‌ها فاقد کارایی لازم بوده و گاهی اوقات به دنبال سرقت اطلاعات کاربران نیز  هستند.



به گفته کارشناسان امنیتی، با توجه به افزایش سوءاستفاده هکرهای اینترنتی از بحران‌های کنونی درباره گسترش ویروس کرونا، باید مراقب اخباری مانند کشف و تولید ماسک‌های جدید یا مطالبی با مضمون‌ اقداماتی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا باشید و تا حد امکان فایل‌ها و لینک‌های ناشناخته ارسال‌شده در شبکه‌های اجتماعی را باز نکنید.

به گزارش ایتنا از ایسنا، با توجه به اهمیت روزافزون حفاظت از اطلاعات شخصی و امنیت سایبری دستگاه‌های الکترونیکی و گوشی‌های هوشمند، امنیت اطلاعات آنها تبدیل به یکی از بزرگترین دغدغه‌های بسیاری از کاربران در فضای مجازی شده است. از طرفی اکنون که بحث ویروس کرونا و تعداد مبتلایان به این ویروس در جهان خبرساز شده، بسیاری از کلاهبرداران و سودجویان هم در کمین نشسته‌اند تا از این فرصت ایجادشده نهایت سوءاستفاده را داشته باشند.

این روزها شاهد افزایش فعالیت اپلیکیشن‌های مختلف درزمینه تست و شناسایی کرونا، خوداظهاری و پاسخ‌گویی به سوالات مربوط‌به کرونا، تب‌سنج و دیگر اپلیکیشن‌های مربوط به این ویروس هستیم اما اکثر این برنامه‌ها فاقد کارایی لازم بوده و گاهی اوقات به دنبال سرقت اطلاعات کاربران نیز  هستند؛ بنابراین مراجعه به اپلیکیشن‌های مجاز و تحت نظر وزارت بهداشت اهمیت زیادی دارد.

هدایت به لینک‌ و درگاه‌های بانکی جعلی و سرقت اطلاعات هویتی و کاری از مهم‌ترین اهداف اپلیکیشن‌های جعلی طراحی‌شده است. بنابراین لازم است کاربران اپلیکیشن‌های موردنیاز خود را از مارکت‌های معتبر و دارای نماد اعتماد الکترونیک دریافت کرده و به تبلیغات و برنامه‌های ارائه‌شده در کانال‌ها و گروه‌های مختلف توجه نکنند.

در این راستا علی‌اصغر زارعی -کارشناس مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی-  با اشاره به سوءاستفاده سودجویان از شرایط حال حاضر گفت: برخی افراد که محصولات تولیدی آنها به فروش نرفته و یا درصدد فروش محصولاتشان هستند، سعی می‌کنند از طریق سلبریتی‌ها یا اینفلوئنسرها این محصولات بی‌ربط و عمدتا بی‌کیفیت را به نام داروهای پیشگیری‌کننده کرونا به مشتری بفروشند.

وی ادامه داد: این سلبریتی‌ها یا اینفلوئنسرها، دنبال‌کننده‌ها و طرفداران زیادی در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی دیگر دارند که فریب اینگونه تبلیغات را می‌خورند و نه تنها مبالغی را در این موارد از دست می‌دهند بلکه ممکن است با اطمینان بی‌جا و غیرعلمی به این محصولات سلامت خود و اطرافیانشان را به خطر بیندازند یا حتی تبلیغات زیادی در سایت‌ها و کانال‌های اینترنتی قابل مشاهده هستند که با تبلیغ خرید ماسک، ژل، مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده مخصوص برای مقابله با ویروس کرونا منتشر می‌شوند، اما وقتی جنس مورد نظر مثل ماسک یا اقلام مشابه بعد از خرید اینترنتی به دست خریداران می‌رسد، متوجه می‌شوند که با ماسک‌های ساده و داروهای تقلبی جعلی روبه‌رو هستند.

تیترهای جذاب برای اغوای کاربران شبکه‌های اجتماعی
این کارشناس فناوری اطلاعات با بیان اینکه هکرها هم با روش‌های دیگر سعی می‌کنند خرابکاری کنند و به کاربران و قربانیان خود آسیب برسانند، گفت: آنها با ارسال ایمیل یا فایل‌های Word و یا PDF که آلوده به بدافزار هستند، کاربران را اغوا می‌کنند که این فایل‌ها را دانلود کنند. برای مثال در ایمیل، تلگرام یا واتس‌اپ فایل‌هایی را ارسال می‌کنند که معمولا به تحولات اخیر یا تعداد کشته‌شدگان در اثر ابتلا به ویروس کرونا اشاره می‌کند و یا حتی در تیترها یا موضوع فایل به راه‌های جدید و دست اول برای مقابله با ویروس کرونا اشاره می‌کنند؛ مثل کشف و تولید ماسک‌های جدید یا مطالب اخبار علمی جدید با این مضمون که به‌تازگی منتشر شده و با انجام آنها هرگز مبتلا به این ویروس نمی‌شوید.

زارعی در ادامه خاطرنشان کرد: اما در حقیقت بعد از دانلود یا باز کردن چنین فایل‌هایی، این بدافزارها به سرعت وارد سیستم یا گوشی تلفن شده و منجر به بروز مشکلات زیادی می‌شوند. برای مثال هکرها اخیرا با ارسال ایمیل‌های آلوده و باز کردن ضمیمه این ایمیل‌ها توسط قربانی، باعث ‌شدند که بدافزار مخربی به نام Emotet، روی کامپیوتر قربانی نصب شود. این بدافزار می‌تواند اطلاعات باارزش فرد مثل رمز ورود به حساب بانکی و اکانت‌ها را به سرقت ببرد، همین‌طور وقتی سیستم به این بدافراز آلوده شد، در روزهای آینده می‌تواند برای حملات بعدی آسیب‌پذیرتر شود.

این کارشناس فناوری اطلاعات در پایان خاطرنشان کرد: به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود هرگز و به ویژه این روزها فایل و لینک ناشناخته ارسال‌شده در شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار مثل اینستاگرام، تلگرام، واتس‌اپ، ایمیل یا پیامک که ممکن است آلوده به این بدافزارها باشند را باز نکنند.


کد مطلب: 60683

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/60683/کرونا-طعمه-جدید-هکرها-سرقت-اطلاعات-کاربران

ايتنا
  https://www.itna.ir