۰
plusresetminus
سه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۹

چه میزان از حقوق خود به عنوان مسافر و قوانین پرواز اطلاع دارید؟

قوانین مختلفی درباره پرواز، حقوق مسافران و همچنین اختیارات کشورها و فرودگاه ها در برابر مسافران وجود دارد. درباره هر کدام از قوانین می‌توان صدها صفحه مطلب نوشت و گاه درباره هر کدام از آنها رشته های دانشگاهی و کتاب های زیادی وجود دارد.
---------------- رپرتاژ آگهی -----------------



امروزه درباره هر بخشی از زندگی، مجموعه‌ای از قوانین و مقررات وجود دارد تا به آن بخش، نظم و سامان داده شود. سفر و به طور خاص سفرهای هوایی هم از این موضوع جدا نبوده و قوانین مختلفی درباره پرواز، حقوق مسافران و همچنین اختیارات کشورها و فرودگاه ها در برابر مسافران وجود دارد. درباره هر کدام از قوانین می‌توان صدها صفحه مطلب نوشت و گاه درباره هر کدام از آنها رشته های دانشگاهی و کتاب های زیادی وجود دارد. ولی بد نیست برخی از مهمترین حقوق مسافر و قوانین پرواز را مد نظر داشته باشیم و از وجودشان آگاه باشیم.
 
حقوق مسافران در زمان تاخیر هواپیما چیست؟
تاخیر در پرواز و از آن بدتر کنسلی و لغو پرواز یکی از رویدادهای ناخوشایند در زمینه پرواز و سفرهای هوایی است. نه تنها این رویدادها موجب ناخشنودی و اذیت مسافران می‌شود، بلکه ممکن است آسیب‌های جدی مالی و روانی برای آنها در شرایط خاص به همراه داشته باشد. کشورهای گوناگون برای جبران این خسارت ها، جریمه هایی را برای شرکت‌های هواپیمایی در نظر گرفته‌اند. ایرلاین ها موظف هستند در صورت تاخیر به میزان مختلف زمانی، بخشی از هزینه بلیط هواپیما را به مسافران بازگشت دهند. همچنین در صورت لغو پرواز به دلایل مختلف امنیتی، طبیعی، فنی و غیره، باید یا آن پرواز را با پرواز دیگری جایگزین کنند و یا هزینه بلیط یا بخشی از آن را به مسافر برگردانند.
 
قوانین فرودگاهی
 

فرودگاه ها که بخشی از سامانه هواپیمایی و ترابری هر کشوری هستند از قواعد و قوانین مشخصی مختص به همان کشور پیروی می‌کنند. از چگونگی فرایندهای عملیاتی مانند بازرسی تا هزینه های اضافه بار را شامل می‌‌شوند. این قوانین برای ایجاد نظم در فرودگاه و همچنین تامین هزینه‌های جاری آن طراحی شده‌اند که در هر کشوری متفاوت است. اگرچه در همه جا یک الگوی کلی وجود دارد اما هر کشوری دارای قوانین جزئی تر مختص به خود پیروی می‌کند. برای نمونه برخی از کشورها درباره ورود داروها، میوه های زنده و تازه محدودیت زیادی دارند. زیرا از این ترس دارند که آفت هایی را وارد صنعت کشاورزی آنها کند که همه این محدودیت‌ها در فرودگاه ها اعمال می‌شود. بنابراین بهتراست قبل از سفر به کشور مقصد کمی درباره قوانین فرودگاهی آن کشور مطالعه کنید.
 
قوانین عملیاتی ایرلاین ها و آژانس های مسافرتی
شرکت های هواپیمایی مختلف بر اساس حوزه اختیاراتی که قانون برایشان فراهم می‌کند، قوانینی را بر حسب شرایط مالی و عملیاتی خودشان در نظر می‌گیرند مانند اضافه بار، اندازه چمدان‌ها، تعریف اضافه بار، جریمه دیرکرد و شرایط کنسلی بلیط هواپیما در نظر می‌گیرند. در وبلاگ سفر مارکت می توانید اطلاعات بیشتری در این خصوص کسب کنید.
همچنین آژانس های هواپیمایی، به عنوان واسطه‌ای بین مردم و صنعت هواپیمایی، توسط سازمان های ناظر مدیریت شده و درباره چگونگی کنسل کردن بلیط هواپیما توسط مسافران، تضمین عملکرد و مواردی شبیه به این، پاسخگو خواهند بود.
 
محدودیت های ورود و خروج
ورود و خروج افراد از مرزهای یک کشور خاص به کشوری دیگر، مشمول مجموعه‌ای از قوانین ملی و بین المللی است. برای نمونه ممنوع الخروجی یک فرد در چارچوب قوانین کیفری و قضایی آن کشور است. همچنین ورود شما به برخی از کشورها، نیازمند داشتن ویزا و گذرنامه معتبر متناسب با ملیت شماست. برای نمونه یک ایرانی بدون ویزا نمی‌تواند به استرالیا سفر کند. همچنین بدون ویزای کار نمی‌تواند با هدف کار به استرالیا سفر کند. اما غیر از پلیس ملی هر کشور، پلیس بین الملل هم در مواردی این اختیار را دارد که خارج از چارچوب کشورها، اقدام به اعمال قوانین بین المللی کند.
 
قوانین امنیت پرواز
حتما قبل از پرواز با این موضوع رو به رو شده‌اید که برخی از کالاها را نمی‌توانید درون بار یا درون ساک دستی خود داشته باشید. معمولا این محدودیت ها شامل قوانین ناظر بر امنیت پرواز هستند. مثلا ممکن است قوانین فرودگاه تفلیس، پس از خرید بلیط هواپیما تفلیس با قوانین امنیت پرواز دبی متفاوت باشد. زیرا این مواد در اثر واکنش‌های شیمیایی ممکن است در بخش بار هواپیما منجر به آتش‌سوزی یا خطرات دیگر شوند. و یا اینکه حمل این وسایل به داخل کابین هواپیما منجر به تهدید برای جان مسافران و خارج کردن هواپیما از مسیر هوایی درست هنگام عملیات هواپیما ربایی باشد.
 
قوانین گمرکی
جا به جا کردن کالا از یک کشور به کشور دیگر یا از یک منطقه آزادی تجاری در یک کشور به بخش‌های دیگر همان کشور، مشمول قوانین گمرکی است. این قوانین در چارچوب قوانین اقتصادی آن کشور یا اتحادیه های میان کشورها تعریف می‌شود. مثلا اتحادیه اروپا درباره گروهی از کالاها قوانین یکپارچه گمرکی دارند. اما در ایران ممکن است برای حجم مشخصی از یک کالا که بخواهید از قشم به کرمان ببرید، باید قوانین گمرکی ملی را در نظر بگیرید و تعرفه های ویژه آن را پرداخت کنید. اما تنها تعرفه و عوارض ورود و خروج شامل قوانین گمرکی نمی‌شود، بلکه بحث محدودیت های کالایی را هم باید در نظر بگیرید. چون ورود و خروج برخی از کالاها در برخی از کشورها ممنوع است و آن را باید جدی بگیرید زیرا منجر به پرداخت جریمه‌های سنگین مالی و قضایی می شود.
 
قواعد هوانوردی بین المللی
برای استاندارد شدن صنعت هوانوردی، قواعدی توسط سازمان هوانوردی بین المللی وضع می‌شود که برای امنیت پروازها ضروری است. هر سانحه هوایی که رخ می‌دهد کارشناسان این سازمان به بررسی عوامل آن پرداخته و تجربیات به دست آمده را در قوانین لحاظ می‌کنند تا از تکرار آنها جلوگیری شود.
 
قوانین چگونه تغییر می‌کنند؟
اما این طیف گسترده و متنوع از قوانین چگونه تغییر می‌کنند و به روزرسانی می‌شوند؟ بنا به تجربه، در زمانی که بازخوردها و واکنش‌های افراد و مسافران به هر کدام از این قوانین به نهادهای ناظر منتقل می‌شود به تدریج بحث دگرگون شدن آنها مطرح می‌شود. مثلا ممکن است نرخ تورم موجب شود، نرخ برخی تعرفه‌ها تغییر کند. انتقاد مسافران ممکن است قوانین حمل بار را دگرگون کند. تجربیات از سوانح هوایی ممکن است قوانین امنیتی را دستخوش دگرگونی کند. به نوعی گونه‌ای آزمون و تجربه در پدید آمدن و تغییر قوانین ناظر بر صنعت سفر و هوانوردی دخالت دارد.
شاید همه ما در زمان سفر با قوانین رو به رو شده باشیم که در آن لحظه مطلوب ما نبوده‌اند، اما این قوانین برای بهتر شدن شرایط سفر و پرواز هستند تا ما سفری آرام و دلپذیرتری را تجربه کنیم از این رو برای آنکه این قوانین کام شما را تلخ نکنند کافی است آنها را بدانید و تنها  در چارچوب آن قوانین عمل کنید.
 
کد مطلب: 60674
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام