کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نظریهٔ توطئه پیرامون ارتباط فناوری 5G و شیوع ویروس کرونا

سايت خبری ايتنا , 27 فروردين 1399 ساعت 5:00

ایتنا - فناوری 5G به‌هیچ روی، ارتباطی با همه‌گیری ویروس کرونا (COVID-19) ندارد. دلیل علمی این مطلب را در ادامه می‌خوانیم.



یک نظریهٔ توطئه که این روزها نقل محافل در شبکه‌های اجتماعی است، ادعا می‌کند فناوری 5G می‌تواند سبب گسترش ویروس کرونا شود. این امر ظاهراً زمانی با استقبال روبرو شد که یک پزشک بلژیکی در مصاحبه‌ای که در ماه ژانویه انجام داد، «خطرات» فناوری 5G را به ویروس کرونا پیوند داد.

به گزارش ایتنا و به نقل از Space، در استرالیا نیز گروه فیس‌بوکی Stop5G (با بیش از ۳۱ هزار عضو) دارای پست‌های مختلفی است که انتشار این بیماری را به فناوری 5G مرتبط می‌دانند.

در این میان، نشریهٔ انگلیسی گاردین نیز روز پنج‌شنبه گذشته گزارش داد که دست‌کم ۲۰ دکل تلفن همراه در سراسر انگلیس مورد هجوم و ضرب و شتم یا دستکاری برخی از افراد قرار گرفته‌اند. این امر آنچنان اثرات مخربی داشت که نمایندهٔ شبکه تلفن همراه MobileUK در این کشور را بر آن داشت تا نامه سرگشاده‌ای با این مضمون منتشر کند: «ما شاهد مواردی از تخریب یا آتش‌زدن دکل‌های تلفن همراه، ایجاد اختلال در زیرساخت‌های مهم و انتشار اطلاعات نادرست مبنی بر وجود ارتباط میان فناوری 5G و همه‌گیری ویروس کرونا بوده‌ایم».

روش کار سیگنال‌ها یا تابش‌های رادیویی 5G
تفاوت میان5G  و نسل پیشین خدمات تلفن همراه (3G و 4G) در این است که فناوری‌های قدیمی از فرکانس‌های رادیویی پایین‌تری استفاده می‌کنند (زیر گسترهٔ ۶ گیگاهرتز)؛ در حالی که فناوری 5G از فرکانس‌هایی در محدودهٔ ۳۰ تا ۳۰۰ گیگاهرتز استفاده می‌کند.

در گسترهٔ ۳۰ تا ۳۰۰ گیگاهرتز، انرژی کافی برای شکستن پیوندهای شیمیایی یا برداشته شدن الکترون‌ها در هنگام تماس با بافت انسان وجود ندارد. بنابراین، این محدوده به تابش الکترومغناطیسی «غیر یونیزکننده» نیز موسوم است.

از دیگر سو، آژانس حفاظت از تابش در استرالیا و نیز آژانس ایمنی هسته‌ای وابسته به دولت فدرال این کشور نیز تأیید کرده‌اند که پرتوهای شدید، بر روی سلامت انسان اثرات منفی ندارند. برای مثال، زمانی که ما گوشی مجهز به فناوری 5G خود را برای تماس تلفنی به گوش‌مان نزدیک می‌کنیم، درست است که تابش می‌تواند با پوست تماس داشته باشد و البته در این شرایط ما بیشترین تابش یونی را تجربه می‌کنیم؛ اما در معرض این تابش قرار گرفتن، تا حد بسیار زیادی پایین‌تر از سطح ایمنی توصیه‌شده قرار دارد.

بنابر اظهارات دانشمندان، تابش 5G نمی‌تواند به پوست نفوذ کند و یا اجازه دهد که ویروس به پوست راه پیدا کند. هیچ مدرکی نیز وجود ندارد که نشان دهد بسامدهای رادیویی 5G زمینه‌ساز شیوع ویروس کرونا می‌شوند، و یا اینکه باعث تشدید شیوع آن می‌گردند.

 


گفتنی است پوستهٔ پروتئینی ویروس نمی‌تواند سیگنال‌های رادیویی 5G را تسخیر کند. این امر به این دلیل است که تابش و ویروس‌ها، هیچ تعامل یا برهم‌کنشی با یکدیگر ندارند؛ در واقع یکی پدیده‌ای است زیست‌شناختی و دیگری موجی است در طیف الکترومغناطیسی.

امواج رادیویی 5G امواج میلیمتری نامیده می‌شوند؛ زیرا طول‌موج آنها برحسب میلیمتر اندازه‌گیری می‌شود. از آنجا که این امواج کوتاه هستند، برجهای 5G مورد استفاده دستگاه‌های سیار باید تا حد امکان به یکدیگر نزدیک نزدیک باشند – با فاصلهٔ تقریبی ۲۵۰ متر از یکدیگر. از اینرو، برای اینکه فناوری 5G بتواند منطقهٔ جغرافیایی بزرگی را پوشش دهد، در مقایسه با فناوری 4G به ایستگاه‌های بیشتری نیاز دارد. این افزایش در شمار ایستگاه‌های پایه و نزدیکی آنها با انسان‌ها عاملی است که می‌تواند به هراس‌های بی‌اساس دربارهٔ تأثیرات احتمالی فناوری 5G بر سلامت دامن بزند.

واقعیت این است که در هنگام سرفه، پرتاب آب دهان، عطسه، صحبت یا بازدم، ویروس کرونا (COVID-19) از طریق قطرات کوچک رها شده از بینی یا دهان فرد آلوده پخش می‌شود و انتقال هنگامی رخ می‌دهد که قطرات با بینی، چشم‌ها یا دهان فرد سالم تماس پیدا کنند.

بنابراین وقتی یک فرد آلوده از طریق تلفن که در نزدیکی دهان خود نگه داشته صحبت کند، ممکن است قطرات عفونی روی سطح آن قرار بگیرند و این امر زمینه‌ساز گسترش ویروس شود. به همین دلیل توصیه نمی‌شود گوشی‌های تلفن همراه خود را در زمان همه‌گیری این بیماری، با دیگران به اشتراک بگذارید. همچنین بهتر است مرتباً تلفن همراه‌تان را ضدعفونی کنید.


کد مطلب: 60583

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/60583/نظریه-توطئه-پیرامون-ارتباط-فناوری-5g-شیوع-ویروس-کرونا

ايتنا
  https://www.itna.ir