کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پاسخ معاون رگولاتوری به اظهارات معاون فنی صدا و سیما

24 فروردين 1399 ساعت 19:19

ایتنا - معاون رگولاتوری به اظهارات معاون توسعه و فناوری صداوسیما مبنی‌بر اینکه با واگذاری فرکانس‌های سازمان به تلفن همراه، دسترسی اینترنت کاربران افزایش چندانی نخواهد یافت، واکنش نشان داد.



اختلاف بین وزارت ارتباطات و سازمان صداوسیما درباره‌ تخصیص باند ۷۰۰ مگاهرتز سابقه چندین ساله دارد. درخواست این آزادسازی از سال‌های پیش به صداوسیما ارسال شده اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، مسئولان ارتباطی کشور معتقدند وقتی زمانی به دلیل پخش برنامه‌های صداوسیما به‌صورت آنالوگ، فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ در اختیار این سازمان بود، اما با توجه به تعهدات بین‌المللی ایران مقرر شد که سیستم آنالوگ این سازمان برای پخش برنامه‌ها به دیجیتال تبدیل شود،  این فرکانس‌ها اکنون برای صداوسیما کارایی ندارد باید آن را در اختیار اپراتورها قرار دهد، زیرا قرار گرفتن این فرکانس‌ها برای توسعه زیرساخت‌های شبکه تلفن‌همراه می‌تواند درآمدی چندهزار میلیاردی ایجاد کند.

محمدجواد آذری جهرمی-وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- نیز با بیان این که شبکه‌ موبایل در تهران به حداکثر میزان ظرفیت نامی خود رسیده است، اظهار کرد، تنها راه افزایش ظرفیت پهنای باند، اضافه کردن فرکانسی است که در اختیار صداوسیماست.  

اما امروز رضا علیدادی-معاون توسعه و فناوری صداوسیما به اظهارات وزیر ارتباطات پاسخ داد و گفت: با واگذاری فرکانس‌های سازمان به تلفن همراه، دسترسی اینترنت کاربران افزایش چندانی نخواهد یافت و سال‌ها طول خواهد کشید تا تجهیزات لازم برای بهره‌برداری از آن خریداری و راه‌اندازی شود و هزینه زیادی هم خواهد داشت.

نسترن محسنی در واکنش به اظهارات معاون توسعه و فناوری صداوسیما درباره واگذاری باندهای فرکانسی، اظهار کرد:

همکار خوبم جناب آقای علیدادی معاون محترم سازمان صدا و سیما امروز درباره باندهای فرکانسی اظهارنظری کرده‌ بودند.

پیشنهاد دارم ابتدا به چند سئوال پاسخ دهند:

۱. بفرمایید سندی که در سال ۲۰۰۶ توسط رئیس فعلی سازمان صدا و سیما در مجمع جهانی مخابرات و به نمایندگی از جمهوری اسلامی امضا شده، چه بوده است؟

۲. بفرمایند در سالهای اخیر چند صد میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی و یا صندوق توسعه‌ ملی برای توسعه فرستنده‌های دیجیتال و خالی کردن باند فرکانسی مزبور از مجلس دریافت کرده‌اند؟ اسناد مشروح مذاکرات نمایندگان صدا و سیما در مجلس موجود است، حاضر هستید منتشر کنید؟

۳. نظر ما درباره‌ انتشار مشروح مذاکرات و مکاتبات دبیرخانه‌ شورای عالی امنیت ملی مثبت است، همچنین تمام اسناد مکاتبات و پیگیریهای صورت گرفته از سال ۱۳۸۶ تا الان را هم قابل انتشار می‌دانیم. موافقید؟

۴. آیا موافقید توضیح دهید که به استناد همان جلسه شورای عالی امنیت ملی که مدعی بودید از این باندها استفاده می‌کنید و ما پیشنهاد اندازه گیری مشترک را دادیم و مقرر شد این کار انجام شود، چرا در اندازه گیری مشترک شرکت نکردید؟

۵. برخی شبکه‌های تلویزیونی در سایر کشورها هم اکنون خدمات k را به شهروندانشان ارائه می‌کنند، لیست کشورهایی که برای این مهم از باند ۷۰۰ و ۸۰۰ استفاده می‌کنند را منتشر می‌کنید؟ البته ما بزودی لیست کشورهایی که از این باند برای شبکه‌ موبایل استفاده می‌کنند را منتشر خواهیم کرد.

۶. اگر به این باند فرکانسی به گفته‌ خودتان نیاز دارید، چرا در مزایده کذایی شرکت‌های IPTV، این فرکانس‌ها را به حراج گذاشتید؟

جناب آقای علیدادی خیلی خوشحالیم که امروز شما به ضرورت توسعه پهن باند در کشور اذعان دارید، موضوعی که ۶ سال سازمان متبوع جنابعالی آن را رقیبی جدی برای خود می‌دانست و در توسعه آن همراهی نمی‌کرد.

ما در ۶ سال اخیر ۳۰۰، ۰۰۰ پهن باند موبایل را به بیش از ۷۰ میلیون و پهن باند ثابت را از ۴ میلیون به بیش از ۱۱ میلیون رسانده ایم. حتما باید به توسعه پهن باند ثابت توجه بیشتری شود و اگر اشتباهاتی که در روند خصوصی سازی مخابرات رخ داد، نبود حتما رشد توسعه پهن باند ثابت چشمگیرتر از آنچه که تاکنون رخ داده است، بود.

جناب آقای مهندس جهرمی، از ابتدای سال دو بار از طریق دوربین صدا و سیما دلایل کندی اینترنت را تشریح کردند، البته که سازمان متبوع شما مثل بسیاری از زمان‌ها آن را پخش نکرد. حاضرم در صورت حضور شخص حضرتعالی، در یک برنامه تلویزیونی، با مستندات در محضر ملت ایران مناظره کنیم تا مردم بیشتر بدانند در حق آنها چه اجحافی میکنید.


کد مطلب: 60578

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/60578/پاسخ-معاون-رگولاتوری-اظهارات-فنی-صدا-سیما

ايتنا
  https://www.itna.ir