۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۹

چه انتظاراتی از کدام سرعت اینترنت داشته باشیم؟!

ایتنا - سرعت‌های اینترنتی معمولا با مگابیت‌برثانیه یا Mbps اندازه‌گیری می‌شود و هرچه این نرخ بالاتر باشد، اینترنت شما سریع‌تر خواهد بود.
چه انتظاراتی از کدام سرعت اینترنت داشته باشیم؟!

گاهی کیفیت 4K آنلاینی که از اشتراک ویدیویی تلویزیون آنلاین خود دریافت می‌کنید، واقعا 4K نیست و علت این موضوع هم کیفیت پایین اتصال اینترنت شماست.

به گزارش ایتنا از ایسنا، این روزها که ویروس کرونا در همه جهان گسترش یافته و افراد را به خانه‌نشینی مجبور کرده، افراد بیشترین اوقات خود را با استفاده از اینترنت می‌گذرانند و البته سرعت اینترنت از مواردی است که همواره داشته؛ خصوصا در شرایطی که افزایش ترافیک، منجر به کندی در شبکه بسیاری از کاربران هم شده است. در این میان علاوه‌بر امکانات دورکاری و آموزش آنلاین، بسیاری اوقات فراغت خود را به سرگرمی می‌پردازند و از ابزارهای نوظهور الکترونیکی مثل تلویزیون‌های‌ 4K تا دستگاه‌های پخش ویدیوهای آنلاین و بازی‌های ویدیویی استفاده می‌کنند.

وقتی صحبت از سرعت اینترنت می‌شود، استفاده از کلمات تخصصی ممکن است کمی گیج‌کننده باشد، اما به‌طور خلاصه، سرعت‌های اینترنتی معمولا با مگابیت‌برثانیه یا Mbps اندازه‌گیری می‌شود و هرچه این نرخ بالاتر باشد، اینترنت شما سریع‌تر خواهد بود. هر مگابیت یک‌هشتم یک مگابایت است (برای مثال دانلود یک تصویر ۱۰ مگابایتی با سرعت یک مگابیت‌برثانیه، ۸۰ ثانیه طول می‌کشد.) وب‌سایت تایم به بررسی این موضوع پرداخته است که آیا از بیشترین امکان سرعتی اینترنت خود استفاده می‌کنید و اینکه چطور می‌توانید بدون اینکه منجربه افزایش هزینه‌ برایتان شود، به این سرعت برسید.

سرعت چه زمانی اهمیت دارد؟
سرعت اینترنت بیشتر هنگام لذت بردن از پخش تلویزیون آنلاین، دانلود فایل‌های حجیم یا مرور شبکه‌های اجتماعی اهمیت پیدا می‌کند. هرچه سرعت دانلود شما بیشتر باشد، می‌توانید از داده‌های بیشتری نیز استفاده کنید و این حالت برای محتواهای با کیفیت بالا که به جریان دانلود ثابت نیاز دارد که کیفیت تصاویر را به حداکثر برساند، ایده‌آل است.

سرعت آپلود همزمانی اهمیت دارد که پای محتوای مشارکتی در میان باشد، مثل زمانی که با دوستانتان بازی‌های آنلاین انجام می‌دهید یا وقتی یک تماس ویدیویی استفاده می‌کنید یا اینکه بخواهید فایل‌های خود را در سرویس ذخیره فضای ابری خود آپلود کنید. سرعت آپلود بسته به ISP شما (ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی)، نوع اتصال اینترنتی که استفاده می‌کنید (از قبیل DSL، کابل یا فیبر) و موقعیت مکانی شما می‌تواند متفاوت باشد. از طرفی به‌طور کلی، نرخ دانلود همیشه بالاتر از نرخ آپلود است.

سرعت مناسب برای بازی کردن و فیلم دیدن
اگر فقط می‌خواهید گاه به گاه به برخی بازی‌های آنلاین مشغول باشید یا بخواهید آخر هفته خود را به تماشای ویدیوی آنلاین بپردازید، به سرعت بالایی نیاز ندارید. سایت‌های پخش آنلاین فیلم مانند نتفلیکس، برای لذت بردن از محتوای HD، سرعت پنج مگابیت‌برثانیه (یا بیشتر) را به شما توصیه می‌کنند.

این سرعت دانلود برای لذت بردن از محتوایی با حداقل رزولوشن ۷۲۰ پیکسل کافی است، البته با چنین سرعتی هیچ‌وقت محتوایی با کیفیت ۴K را دریافت نمی‌کنید و حتی ممکن است فایل‌هایی با رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسلی هم با چنین سرعتی، به‌کندی دانلود شوند. اگر سرعت اینترنت شما حول و حوش پنج مگابیت‌برثانیه متغیر باشد، احتمالا سرعت آپلود مساوی یا کمتری خواهید داشت، به این معنی که پخش سریع بازی‌ها یا گفت‌وگوهای تصویری با دوستانتان ممکن است آنقدر سخت و بی‌کیفیت باشد که از خیرش بگذرید.

اگر محتوای ویدیویی با کیفیت بالایی را می‌خواهید، یا یکی از تعداد کاربران رو به افزایش بازی‌های آنلاین ابری هستید که از پلی‌استیشن، گوگل‌استادیا یا ایکس‌کلاود مایکروسافت استفاده می‌کنید، احتمالا به اتصال قوی‌تری نیاز دارید. محتوای آنلاین با کیفیت 4K معمولا به اینترنتی با سرعت ۲۵ مگابیت‌برثانیه یا بیشتر نیاز دارند، اما اگر به‌طور مرتب مشغول دانلود فایل‌هایی با حجم بالا می‌شوید، می‌توانید اینترنتی با سرعت دانلود ۱۰۰ مگابیت‌برثانیه یا بیشتر را دریافت کنید.

اگر قصد دارید زمان زیادی را به بازی‌های آنلاین مشغول شوید، سرعت آپلود را در نظر بگیرید؛ البته این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که سرعت‌های بالای آپلود ممکن است مستلزم پرداخت هزینه به گیگابیت شوند، که ممکن است برای استفاده‌های معمول بیش از اندازه باشند، هرچند این سرعت برای استفاده هنگام ویدیوهای زنده یا انتقال فایل‌هایی با حجم بالا، کارآمد است.

علاوه بر این، تعداد دستگاه‌هایی که به شبکه شما متصل شدند هم می‌تواند در تراکم شبکه موثر باشد و منجربه کندی سرعتتان شود. بنابراین علاوه بر اینکه می‌توانید دستگاه خود را با استفاده از چیزی مانند کابل اینترنت به‌صورت مستقیم به شبکه وصل کنید، همچنین می‌توانید تنظیمات روتر خود را (چه در مرورگر وب و چه از طریق برنامه مرتبط با آن) بررسی کرده و دستگاه‌های اولویت‌دار را تعیین و سریع‌ترین اتصال به شبکه را برای دستگاه‌ها فراهم کنید.

تأثیرگذاری سخت‌افزار شبکه روی سرعت اینترنت
اگرچه ارایه‌دهندگان خدمات اینترنتی معمولا سرعت پهنای باند را بر اساس سرعت دانلودی که برایش تبلیغ کرده‌اند، ارایه می‌دهند، شما همچنین می‌توانید تخمین خوبی از سرعت واقعی اینترنت خود را با استفاده از سایت‌هایی مانند Speedtest به دست آورید. از آنجا می‌توانید ببینید که سرعت اینترنت شما دلیل کندی عملیات است یا یک مشکل سخت‌افزای منجر به کند شدن شده است.

اگر آن سرعتی که فکر می‌کنید باید دریافت کنید را دریافت نمی‌کنید، ممکن است روتر بی‌سیم شما مقصر باشد. بیشتر قابلیت‌های روتر مبتنی‌بر استانداردهایی است که عواملی از جمله فاصله (اینکه تا چه حد می‌توانید از روتر دور باشید برای اینکه اتصالتان همچنان برقرار باشد) یا توان عملیاتی (اینکه روتر چقدر داده می‌تواند ارسال یا دریافت کند) بر آنها تاثیرگذار است.

روترهایی که از استانداردهای جدید بهره می‌برند، برای انتقال مقدار زیادی از داده‌های مورد نیاز و آنچه که مناسب جریان‌های ویدیویی ۴K است، مناسب‌تر هستند. دامنه هم بر سرعت و همچنین استحکام اتصال روتر تاثیر می‌گذارد؛ اینکه هرچه بیشتر از روتر فاصله بگیرید، اتصال شما ضعیف‌تر باشد یا احتمال از دست رفتن اطلاعات بیشتر شود. نرخ پایین توان عملیاتی هم ممکن است منجر به کاهش کیفیت شود که ممکن است در طول یک جریان تجربه کنید.

درنهایت اگر به دنبال یک روتر بی‌سیم جدید برای حل مشکل اتصال به اینترنت نیستید، یک راه‌حل ارزان‌تر، استفاده از یک شبکه سیمی مانند سوئیچ شبکه است؛ در اصل جعبه‌ای با پورت‌های اترنت که به روتر خود و سایر دستگاه‌ها وصل کنید. این شبکه به شما این امکان را می‌دهد که دستگاه‌هایی مانند کنسول بازی، رایانه شخصی یا تلویزیون ۴K خود را مستقیما به وب متصل کنید، بدون اینکه این اتصال منجربه کاهش سرعت به دلیل عواملی مانند فاصله یا روتر بی‌سیم شود.
کد مطلب: 60568
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام