۱
۰
plusresetminus
جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۱

سرانجام پروژه اینترنت فیبرنوری چه شد؟

ایتنا - به دلیل استفاده اینترنت فیبر نوری از سیگنال‌های نوری، کیفیت و سرعت بیش‌تری نسبت به ADSL و VDSL دارد و می‌تواند یک کیفیت و سرعت را بدون در نظر گرفتن فاصله کاربر تا سرویس‌دهنده ارایه دهد و حتی سرعت‌های دانلود و آپلودی بالغ بر یک گیگابیت عرضه کند.
اینترنت فیبرنوری و ADSL چه فرقی دارند؟

به گفته معاون وزیر ارتباطات، فناوری VDSL ترکیب فیبر نوری و سیم‌ مسی است و در مقایسه با پروژه فیبر نوری تا منازل، مسیر کوتاه‌تری برای دسترسی به باند پهن پرسرعت است اما پروژه فیبر نوری نیز همچنان در کنار VDSL پیگیری می‌شود.

به گزارش ایتنا از ایسنا، اینترنت ADSL با بهره‌گیری از سیم مسی خطوط تلفن ثابت، جزو قدیمی‌ترین سرویس‌های اینترنت در جهان است که اطلاعات را از مراکز مخابراتی به روی مودم می‌آورد و البته با محدودیت‌هایی از جمله سرعت دانلود کمتر از ۲۴ مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود کمتر از دو مگابیت روبه‌روست، اما سرعت دانلود روی اینترنت VDSL که از ترکیب فیبر نوری و سیم مسی استفاده می‌کند، نزدیک به پنج برابر سرعت دانلود و سرعت آپلود آن نیز ۱۰ برابر ADSL است.

اینترنت فیبر نوری (FTTx) مبتنی‌بر کابل‌های فیبر نوری است و از کابل‌های مسی یا خطوط تلفن استفاده نمی‌کند و کابل‌های فیبر نوری انتقال‌دهنده اطلاعات هستند. به دلیل استفاده اینترنت فیبر نوری از سیگنال‌های نوری، کیفیت و سرعت بیش‌تری نسبت به ADSL و VDSL دارد و می‌تواند یک کیفیت و سرعت را بدون در نظر گرفتن فاصله کاربر تا سرویس‌دهنده ارایه دهد و حتی سرعت‌های دانلود و آپلودی بالغ بر یک گیگابیت عرضه کند.

پروژه رساندن فیبر نوری به در منازل و جایگزینی آن با کابل مسی با توجه به افزایش سرعت ارتباطات اینترنتی، در سال‌های اخیر در ایران هم مورد توجه مسوولان وزارت ارتباطات قرار گرفت. البته در ابتدا اپراتور چهارم (ایرانیان‌نت) به عنوان مجری این پروژه در نظر گرفته شد که با مشکلات مالی روبه‌رو و پس از آن هم مخابرات، امکان واگذاری فیبر نوری به مشترکان را در پروژه‌ای تحت عنوان «تانوما» در اختیار گرفت.

از طرفی کارشناسان حوزه معتقدند اگرچه انحصاری در حوزه فیبر نوری وجود ندارد، اما شرکت‌های اینترنتی توان سرمایه‌گذاری در این زمینه ندارند، زیرا فیبر نوری سرمایه‌گذاری کلان می‌خواهد و به همین دلیل فیبر نوری منحصر به شرکت‌هایی شده که از قبل در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. از طرف دیگر با توجه به اینکه روند گذر از ADSL در حال حاضر آغاز شده، مسوولان در شرایطی که فراهم کردن امکان فیبر نوری تا منازل نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتری است، جایگزینی VDSL با ADSL‌ را در دستور کار قرار دادند تا بتواند سرعت چهار برابری را برای مشترکان فراهم کند.

VDSL، راه کوتاه‌تری برای دسترسی به پهن‌باند پرسرعت است
در این راستا حسین فلاح جوشقانی -معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در گفت‌وگو با ایسنا درباره شرایط فعلی پروژه فیبر نوری در کشور گفت:‌ فناوری VDSL ترکیب فیبر نوری و سیم‌ مسی است معمولا VDSL راه میان‌مدت‌تر و کوتاه‌تری برای دسترسی به باند پهن پرسرعت است و به همین خاطر ما استراتژی خود را روی تقویت این حوزه گذاشتیم و البته پروژه فیبر نوری هم در کنار VDSL انجام می‌شود.

وی با اشاره به اشکالات فنی پروژه فیبر نوری اظهار کرد: ساختمان‌های ما در حال حاضر همه مجهز به سیم مسی هستند و فیبر ندارند. حتی در بسیاری از موارد مخابرات فیبر هم برده اما مردم اجازه نصب فیبر را نمی‌دهند، در حالی‌که سیم مسی از زمان ساخت ساختمان‌ها وجود داشته و اکنون در پروژه VDSL هدف این است که با ترکیب سیم مسی و فیبر و اینکه فیبر تا کافوهای نزدیک خانه‌ها در فاصله‌های ۲۰۰ متری بیاید و آنجا به بعد سیم مسی استفاده شود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه VDSL می‌تواند تا ۷۰ مگابیت‌برثانیه سرعت دهد که نسبت به بالاترین سرعت ADSL چهار برابر است‌، گفت: برنامه ما این است که بتوانیم پورت‌های پرسرعت خانگی را راه‌اندازی کنیم و فیبر نوری هم با سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌شود در حال توسعه است، اما در حال حاضر روش VDSL‌ قابل وصول‌تر است و به همین دلیل این روش را اکنون دنبال می‌کنیم.
کد مطلب: 60528
نام شما
آدرس ايميل شما


محمد
feedback
Australia
مشکل سرمایه نیست، چون سرمایه دار و سرمایه در این مملکت کم نیستند. زیر ساخت شبکه فیبر نوری کشور هم آماده هست. مشکل، نگاه منفی افراد در سایه به پیشرفت تکنولوژی و راههای ارتباطیست. نمونه فشارهای آنان را در محدودیتهایی که برای رایتل اعمال شد دیدیم. امیدوارم همانند جلوگیری از اشاعه تکنولوژی‌هایی (مانند دستگاه ویدیو) که در گذشته به مرور زمان بر طرف شد، در این زمینه هم، رویکرد و نگاه افراد تصمیم گیر در سایه تغییر کند.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام