کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ارتقاء شبکه موبایل و اینترنت کشور در انتظار آزادسازی فرکانس از سوی صدا و سیما

سايت خبری ايتنا , 14 فروردين 1399 ساعت 17:31

ایتنا - وزیر ارتباطات: در صورت عدم حل اساسی این مشکل، ممکن است در نقاطی از کشور، حتی شاهد افت کیفیت و سرعت اینترنت کاربران نیز باشیم.



 
گسترش بیشتر شبکه موبایل کشور برای ارتقاء سرعت و پوشش،‌ نیاز به فرکانس دارد که از این نظر دچار محدودیت است.

وزیر ارتباطات ضمن اشاره به این موضوع، به صورت تلویحی مجددا خواستار تجدید نظر سازمان صدا و سیما در خصوص انحصار فرکانسی شده است.

به گزارش ایتنا، در حال حاضر تمامی ظرفیت فرکانسی موجود برای اپراتورهای تلفن همراه مصرف شده و با وجودی که مصرف اینترنت کاربران نسبت به ابتدای اسفند به دو و نیم برابر افزایش یافته، نیاز و مطالبه کاربران بیش از این مقدار است، اما امکان عملی آن فعلا فراهم نیست.
به عقیده کارشناسان، تنها راه موجود در حال حاضر، آزادسازی فرکانس‌هایی است که در اختیار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی بوده و به "فرکانس‌های طلایی" مشهور است.

گفتنی است در این خصوص بارها از سوی وزارت ارتباطات، درخواست آزادسازی این منبع ملی داده شده، اما هیچ اقدام عملی از سوی صدا و سیما تا این زمان انجام نشده است.

حتی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در سلسله بررسی مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹، پیشنهاد داده است در اجرای مواد (۳)، (۶۷)، (۶۸) و (۶۹) قانون برنامه ششم توسعه کشور، وزارت ICT با همکاری سازمان #صداوسیما مکلف به تخصیص دوباره و برگزاری مزایده اجاره باندهای #فرکانس تجاری ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز گردند.



 




وزیر ارتباطات همچنین افزوده که در صورت عدم حل اساسی این مشکل، ممکن است در نقاطی از کشور، حتی شاهد افت کیفیت و سرعت اینترنت کاربران نیز باشیم.

مطابق گزارش ایتنا، طرف مقابل این موضوع یعنی صدا و سیما، تاکنون نه تنها اقدام عملی انجام نداده، بلکه خود را بی‌نیاز از هر گونه پاسخگویی دانسته است.

البته به تازگی، مدیر روابط عمومی این سازمان صرفا در تعریضی به توییت وزیر ارتباطات، آن را درخواستی غیرقانونی دانسته و پیشنهاد کرده که در زمان پخش برنامه‌های پربیننده صدا و سیما، کاربران را به سمت اینترنت سوق دهند:
 


با این تفاصیل، معلوم نیست که عاقبت این معضل چگونه حل خواهد شد و کاربران چه زمانی خواهند توانست کیفیت و سرعت اینترنت را تجربه کنند.
بدین ترتیب و با حل مشکل مزبور، همیشه و حتی در وضعیت‌های بحرانی، کاربردهای اساسی مانند آموزش از راه دور و... به شکل عمومی‌تر و همگانی، قابلیت عرضه دارند تا در بحران‌هایی مانند شیوع کرونا، بتوان بدون تعطیلی، بخش عظیمی از فعالیت‌های علمی، اجتماعی، اقتصادی و... را پیش برد و از ایجاد وقفه در زندگی شخصی/اجتماعی شهروندان جلوگیری نمود.
 
 


کد مطلب: 60415

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/60415/ارتقاء-شبکه-موبایل-اینترنت-کشور-انتظار-آزادسازی-فرکانس-سوی-صدا-سیما

ايتنا
  https://www.itna.ir