۰
plusresetminus
شنبه ۹ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۳

سال ۹۸؛ سال پرکار هکرها!

ایتنا - سال 1398 برای هکرهایی که زیرساخت‌های ایران را مورد هجوم قرار داده بودند،‌ سال پرکاری بود. اگرچه در عصر حاضر با جنگ‌های سایبری روبه‌رو هستیم و همواره امکان حمله سایبری از طریق اینترنت وجود دارد، اما در این سال حملات گسترده‌ای به زیرساخت‌ها صورت گرفت و اختلال در اینترنت را هم سبب شد.
سال ۹۸؛ سال پرکار هکرها!

حملات سایبری از مواردی است که با هدف قرار دادن زیرساخت‌های کشور به اختلال اینترنتی و نارضایتی کاربران منجر شد، هرچند از ابتدای سال گذشته از سپر دفاعی با نام دژفا رونمایی شده بود که در شناسایی و مقابله با این حملات سایبری تاثیر زیادی داشت.

به گزارش ایتنا از ایسنا، سال 1398 برای هکرهایی که زیرساخت‌های ایران را مورد هجوم قرار داده بودند،‌ سال پرکاری بود. اگرچه در عصر حاضر با جنگ‌های سایبری روبه‌رو هستیم و همواره امکان حمله سایبری از طریق اینترنت وجود دارد، اما در این سال حملات گسترده‌ای به زیرساخت‌ها صورت گرفت و اختلال در اینترنت را هم سبب شد. به همین دلیل تحلیلگران براین عقیده‌اند که همچنان لازم است ضریب امنیت و پایداری سرویس‌های ملی‌ خود را بالا ببریم.

با توجه به اهمیت توجه به مسائل امنیتی و تامین امنیت اقتصاد دیجیتال که در سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات هم مورد تاکید قرار گرفته، وزارت ارتباطات اردیبهشت ماه سال ۹۸، از طراحی زنجیره‌ای حفاظتی تحت عنوان «دژفا» یا دژ فناوری اطلاعات خبر داد، طرحی که به‌عنوان سپر امنیتی شبکه ملی اطلاعات همراه با توسعه فناوری از حریم شخصی افراد محافظت می‌کند و هدف آن مقابله با حملات سایبری، حمایت از تداوم خدمات دیجیتال، جلوگیری از کلاهبرداری، نشر اطلاعات و شناسایی بدافزارهاست. 

پس از رونمایی از دژفا، محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- به حملات سایبری اشاره کرد و اینکه ۳۳ میلیون حمله سایبری خنثی شده است. همان‌طور که وزیر اشاره کرده بود، روند حملات سایبری که موضوع جدیدی نیست ادامه داشت تا زمانی که در آذر ماه ۹۸، وزیر ارتباطات بار دیگر از حمله سازمان‌یافته‌ای علیه زیرساخت‌های دولت الکترونیک خبر داد که توسط سپر امنیتی دژفا شناسایی و دفع شد.

هرچند خود وزارت ارتباطات هم از این حملات سایبری در امان نمانده و گفته شد بخشی از سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات روز  ۲۲ دی ماه مورد حمله سایبری قرار گرفته است. البته پس از آن  مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای) اعلام کرد در این رویداد هیچ‌گونه نفوذ و دسترسی غیرمجاز و یا اعمال تغییری در محتوای وب‌سایت صورت نگرفته است.

اما یکی از گسترده‌ترین حملات سایبری نیز در بهمن ماه سال ۹۸ رخ داد که به گفته مسوولان شرکت ارتباطات زیرساخت ایران، پیش از این نظیر نداشت. این حمله منجر به اختلال چندساعته در شبکه اینترنت شد و حمید فتاحی -‏ ‏رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت- درباره آن اعلام کرد که هکرهای اجاره‌ای، گسترده‌ترین حمله تجربه شده در تاریخ ایران را علیه زیرساخت‌های کشور اجرا کردند و به اذعان زیرساخت‌، درنهایت با مداخله سپر دژفا وضعیت به حالت عادی برگشت و جهرمی هم اعلام کرد این حمله با قدرت دفاعی دفع شده است.

حملات سایبری گسترده که البته با واکنش سپرهای دفاعی هم روبه‌رو می‌شد، تاثیراتی هم بر کیفیت اینترنت داشت تا جایی که امیر ناظمی - رییس سازمان فناوری اطلاعات کشور- اظهار کرد: کیفیتی که مردم دریافت می‌کنند، تحت تاثیر حملات اینترنتی بر زیرساخت‌ها قرار گرفته است. او همچنین اعلام کرد حجم این حملات بسیار گسترده است و از اینکه این حملات با کاهش کیفیت خدمات اینترنتی منجربه نارضایتی مردم شود، ابراز نگرانی کرد.

البته مطابق اظهارات ابوالقاسم صادقی -معاون امنیت سازمان فناوری اطلاعات- درباره حملات سایبری و سطوح متفاوت پیچیدگی این حملات، بسیاری از حملات، حملات ساده بدافزاری، بعضی‌ حملات خاص‌تر و پیچیده‌تر و درصد کمتری هم علیه زیرساخت‌های حساس است که البته سپر دژفا نیز با مجموعه‌ای از سامانه‌ها برای رصد وضعیت تهدیدات و افزایش توان مقابله با آسیب‌ها در فضای سایبری کشور برای مقابله با این حملات توسط مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای کشور طراحی شده است.
کد مطلب: 60338
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام