۰
plusresetminus
چهارشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۱۵

با اشباع ظرفیت فرکانس شبکه تلفن همراه کشور، صدا و سیما باندهای فرکانسی را آزاد کند

ایتنا - معاون وزیر ارتباطات: با توجه به اشباع شدن ظرفیت فرکانسی شبکه تلفن همراه و این که در آینده نزدیک باید به سمت فایو جی برویم، ضرورت استفاده از باندهای فرکانسی هر لحظه بیشتر از قبل می‌شود.
با اشباع ظرفیت فرکانس شبکه تلفن همراه کشور، صدا و سیما باندهای فرکانسی را آزاد کند

به دستور «آذری جهرمی» بسته ۲۰گیگ اینترنت رایگان از سوی اپراتورها برای معلم‌ها فعال شد. رییس سازمان تنظیم مقررات این کار را نه وظیفه حاکمیتی وزارت ارتباطات، بلکه در راستای مسوولیت اجتماعی آن می‌داند.

به گزارش ایتنا از ایرنا، آموزش مجازی دانش‌آموزان و دانشجویان پس از شیوع ویروس کرونا در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت و سازمان فناوری و وزارت ارتباطات با این امر مهم همراه شدند. مهیا کردن زیرساخت و اختصاص اینترنت برای جلو بردن این کار، سهمی وزارت ارتباطات برای آموزش دانش‌آموزان بود. «حسین فلاح جوشقانی» معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی روز چهارشنبه در گفت‌وگویی به شرح جزییات این بسته پرداخت.  

معلم‌ها برای دریافت هدیه ۲۰ گیگ اینترنت رایگان چطور شناسایی شدند؟ 
به دستور وزیر ارتباطات بسته ۲۰ گیگ اینترنت رایگان برای معلم‌ها تعریف شد. ثبت‌نام معلم‌ها در درگاهی که برای این کار در سایت وزارت ارتباطات تعریف شده بود، آغاز شد. تا ساعت ۳ عصر روز گذشته که آخرین فرصت برای ثبت‌نام در این سامانه بود،  حدود ۶۰۰ هزار معلم برای دریافت هدیه ثبت‌نام کردند.

سهم هر کدام از اپراتورها چقدر بود؟
اپراتورهای همراه اول ۴۴۰ هزار، ایرانسل ۱۳۳ هزار و رایتل ۱۱ هزار  از این مشارکت سهم داشتند. حدود ۲۰۰ نفر هم شبکه‌های مجازی دیگری داشتند.  

بسته‌ها چه زمانی فعال شد؟
اپراتور رایتل از روز گذشته بسته‌ها را فعال کرد و تا ۱۲ ظهر امروز بسته‌های همراه اول و ایرانسل نیز فعال شدند.

این میزان اینترنت می‌تواند برای مدت سه ماه کفاف آموزش مجازی معلم‌ها و آپلود ویدیو را بدهد؟
بر اساس برآوردی که ما انجام دادیم این ظرفیت پاسخگوست. البته که امیدواریم ویروس کرونا به سرعت در کشور از بین برود و دانش آموزان دوباره فضای درس و مدرسه را تجربه کنند. هیچ چیز نمی‌تواند به طور کامل جای حضور در کلاس درس واقعی را پر کند. امیدواریم نیاز به تمدید این بسته نباشد.

با توجه به اختصاص بسته اینترنت به معلم‌ها شاید این توقع برای دیگر مشاغلی که نیاز به اینترنت دارند ایجاد شود. آیا وزارت ارتباطات وظیفه دارد این بستر را برای همه مهیا کند؟
اختصاص اینترنت رایگان وظیفه حاکمیتی و مکتوب وزارت ارتباطات نیست. هر فرد، جامعه، سازمان و وزارتخانه به سهم خودش برای عبور از بحران باید قدم بردارد. بسته‌های اینترنت رایگان به معلم‌ها و ۱۰۰گیگ اینترنت ثابت رایگان در راستای مسوولیت اجتماعی اپراتورها انجام شد. این مسایل معمولا در دولت مطرح می‌شود و هر نهاد به سهم خودش در آن مشارکت می‌کند.

اینترنت این روزها زیرساخت حیاتی ما به حساب می‌آید. بحث خرید، آموزش، سرگرمی و دورکاری در شرایط بحرانی کرونا از الویت‌های هر کشوری است. با توجه به این که ظرفیت فرکانسی اپراتورها اشباع شده، آیا وقت آن نرسیده صدا وسیما در آزادسازی باندهای فرکانسی که در دسترس دارد قدمی بردارد؟
نکته بسیار خوبی است. منبع فرکانسی ما رو به کاهش است، با توجه به اشباع شدن ظرفیت فرکانسی شبکه تلفن همراه و این که در آینده نزدیک باید به سمت فایو جی برویم، ضرورت استفاده از باندهای فرکانسی هر لحظه بیشتر از قبل می‌شود. برای این موضوع باید در سطح کلان تصمیم گیری شود و ما امیدواریم تلاش‌ها به نتیجه برسد.
 
کد مطلب: 60302
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام