کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پیامک‌های تبلیغاتی، وبال گوشی‌های مشترکان ایرانی!

3 فروردين 1399 ساعت 17:07

ایتنا - علیرغم اعمال تمهیدات متعدد و شکایات و اقدام‌های آذری جهرمی، پیامک‌های تبلیغاتی هنوز هم ارسال می‌شوند و جلوگیری کامل از ارسال آنها شاید کاری ناممکن باشد.



پیامک‌های مزاحم اگرچه ریشه‌ای طولانی دارد و حتی برای مدتی امان کاربران را بریده بود، اما روش‌هایی از جمله مسدود کردن سیم‌کارت‌های شخصی مزاحم و اقدامات یک سال اخیر مانند منع ارسال پیامک انبوه توسط اپراتورها، تا حد زیادی ارسال آنها را کاهش داده است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، موج پیامک‌های تبلیغاتی که زمانی گاه و بیگاه برای مشترکان ارسال می‌شد، با آگاهی آنها از نحوه‌ غیرفعال کردن این پیامک‌ها فروکش کرد. البته پس از آن کسب‌وکارها راهی را پیدا کردند که همچنان به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی ادامه دادند و این راه استفاده از سرشماره‌های شخصی بود. زمانی که برای مشترک پیامکی با شماره شخصی ارسال می‌شد اما وقتی پیامک مورد نظر را باز می‌کرد، با متنی تبلیغاتی مواجه می‌شد.

اگرچه برخی از کاربران نسبت به این پیامک‌ها و مزاحمتی که ممکن بود در هر ساعتی از شبانه‌روز برایشان پیش آید، بی‌تفاوت بودند اما برخی که این پیامک‌ها امانشان را بریده بود به مراجع مختلفی شکایت کردند تا سرانجام مسوولان تصمیم به ساماندهی این موضوع گرفتند و راه‌هایی برای عدم دریافت پیامک‌های تبلیغاتی عنوان شد از جمله شماره‌گیری کدهای دستوری و تماس به مراکز اطلاع‌رسانی. با وجود این هنوز راهی برای لغو پیامک‌هایی که از شماره‌های شخصی ارسال می‌شدند وجود نداشت.

به همین دلیل درحالی که دریافت پیامک‌های تبلیغاتی به یکی از ناخوشایندترین عادت‌های کابران گوشی‌های همراه تبدیل شده بود، زمانی که محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم از دریافت این پیامک‌ها به ستوه آمد، سامانه‌ای برای دریافت گزارش‌های آنلاین شکایات مزاحمت‌های ناشی از پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی ارسال می‌شدند،‌ رونمایی شد که از اواسط سال ۹۶ شروع به کار کرد.

هرچند این سامانه نتوانست آن‌طور که باید جلوی پیامک‌های تبلیغاتی را بگیرد و وزیر ارتباطات درباره کارآمدی سامانه ۱۹۵ گفت: با تبلیغاتی مزاحمی که مردم گزارش می‌دهند، برخورد شده و آنها را مسدود کردیم ولی آنها دوباره مثل قارچ رشد کرده‌اند. بنابراین نظارت‌ها را بالا بردیم اگر هم اکنون به این نتیجه برسیم که اپراتورها شماره‌ها را در اختیار قرار می دهند، حتما با آنها برخورد می‌کنم.

روند کج‌‌دار و مریز برخورد با پیامک‌های تبلیغاتی در یکی دو سال اخیر ادامه داشت و از طرفی کسب‌وکارها بودند که یکی از بهترین روش‌های تبلیغاتی خود را ارسال پیامک می‌دانستند که دردسرهای تبلیغات تلویزیون و هزینه‌ بیلبوردهای شهری را نداشت و از طرف دیگر مردمی که از دریافت این پیامک‌ها همچنان شاکی بودند و مسوولان حوزه ارتباطات هم در این مدت روش‌های متفاوتی را برای جلوگیری از مزاحمت‌های پیامکی در پیش گرفتند.

یکی از این روش‌ها که از ابتدای سال ۹۸ در پیش گرفته شد، ممنوعیت ارسال پیامک‌های انبوه توسط اپراتورها بود که به‌واسطه مصوبه شورای عالی فضای مجازی صورت گرفته و به دنبال آن، سقف مجاز برای ارسال پیامک در شبانه‌روز ۵۰۰ پیامک تعیین شد. همچنین یکی دیگر از اقداماتی که انجام شد این بود که اپراتورها موظف شدند با گنجاندن بندی در قرارداد مشترکان، این اجازه را از آنها بگیرند که اگر با سیم‌کارتی تخلف کردند و پیامک تبلیغاتی مزاحم فرستادند، امکان ارسال پیامک از تمامی سیم‌کارت‌های آن‌ها متوقف شود.

درنهایت پیامک‌های تبلیغاتی هنوز هم ارسال می‌شوند و جلوگیری کامل از ارسال آنها شاید کاری ناممکن باشد، اما قطعا اگر تا یکی دو سال گذشته روزانه از چندین شماره ناشناس پیامکی دریافت می‌کردید که جز مزاحمت برای شما عایدی نداشت و همان زمان آن را حذف می‌کردید، حالا دریافت این پیامک‌ها بسیار کاهش یافته و اقداماتی از جمله منع ارسال پیامک انبوه و مسدود کردن تمامی سیم‌کارت‌های ارسال‌کنندگان متخلف، در کاهش این پیامک‌های مزاحم تاثیر به‌سزایی داشته است.


کد مطلب: 60246

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/60246/پیامک-های-تبلیغاتی-وبال-گوشی-های-مشترکان-ایرانی

ايتنا
  https://www.itna.ir