کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سیستم هوشمند MIT برای ارائه امکان تشخیص برف و مه به خودروهای خودران

سايت خبری ايتنا , 16 اسفند 1398 ساعت 19:04

ایتنا- محققان مرکز تحقیقاتی ام آی تی اخیر موفق به ساخت سیستم جدیدی برای خودروهای خودران شده‌اند که تأثیرات شرایط آب و هوایی روی مسیریابی این خودروها را به حداقل می‌رساند.


محققان مرکز تحقیقاتی ام آی تی اخیر موفق به ساخت سیستم جدیدی برای خودروهای خودران شده‌اند که تأثیرات شرایط آب و هوایی روی مسیریابی این خودروها را به حداقل می‌رساند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  engadget، فناوری خودروهای خودران مسیر طولانی‌ای را طی کرده است اما هنوز حتی کوچک‌ترین عوامل مثل شرایط آب و هوایی نامساعد روی عملکرد آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد. گروهی از محققان از مرکز تحقیقانی ام ای تی راه‌حلی را برای این موضوع پیداکرده‌اند. آن‌ها روشی را اختراع کرده‌اند که خودروهای خودران با نقشه‌برداری از جاده با استفاده از رادار نشان‌دهنده زیرزمین بتوانند شرایط آب و هوایی را به‌خوبی بسنجند.
 
بیشتر خودروهای خود را برای تعیین موقعیت خود در جاده از دوربین‌ها یا حس‌گر LIDAR استفاده می‌کنند اما دوربین‌ها در صورت تغییر شرایط آب و هوایی و برف گرفتگی علائم جاده و خطوط راهنمایی به‌راحتی گمراه می‌شوند و حس‌گرهای LIDAR نیز در شرایط آب و هوایی نا معتدل دقت خود را از دست می‌دهند.
 

 
 
بااین‌حال رادار نشان‌دهنده زیرزمین یا GPR برای اندازه‌گیری ترکیبات خاص خاک، سنگ‌ها و ریشه‌ها پالس‌های الکترومغناطیسی ویژه‌ای را به زیرزمین می‌فرستند و داده‌های به‌دست‌آمده را به‌صورت نقشه به سیستم مسیریاب خودروی خودران تحویل می‌دهند.
 
این سیستم که از نوع خاصی از حس‌گرهای GPR به نام رادار نشان‌دهنده زیرزمین استفاده می‌کند در آزمایشگاه لینکلن مرکز تحقیقاتی ام آی تی ساخته شده است و فواید بسیار زیادی دارد. برای مثال برفی شدن جاده یا کاهش و مسدود شدن دید در جاده‌های مه‌آلود روی این سیستم تأثیرگذار نیست. علاوه بر این شرایط آب و هوایی زیرزمین نسبت به ویژگی‌های روی سطح جاده نظیر خطوط راهنمایی کمتر دچار تغییر می‌شود.
 
البته تیم تحقیقاتی سازنده فعلاً آن را در سرعت بسیار پایین و جاده کوتاهی تست کرده است اما محققان بر این باورند که این سیستم می‌تواند به‌راحتی در اتوبان‌ها و جاده‌های بین‌شهری نیز کاربرد داشته باشد. آن‌ها اظهار کرده‌اند که این سیستم در شرایط بارانی  و زمانی که آب به زیرزمین نفوذ کرده است، کار نخواهد کرد. به‌این‌ترتیب این سیستم باید در ترکیب با سیستم‌های مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی دیگری مورداستفاده قرار بگیرد.
 


کد مطلب: 59956

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/59956/سیستم-هوشمند-mit-ارائه-امکان-تشخیص-برف-مه-خودروهای-خودران

ايتنا
  https://www.itna.ir