کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تهیه نقشه سه‌ بعدی نرم‌‌افزاری از کرونا برای ساخت واکسن

7 اسفند 1398 ساعت 17:21

ایتنا- محققان دانشگاه تگزاس و موسسه ملی سلامت در همکاری با یکدیگر موفق به ساخت اولین نقشه سه‌بعدی از ویروس کرونا شدند. آن‌ها با ساخت این نقشه قدم بزرگی در جهت ساخت انتی ویروس یا واکسن کرونا برداشته‌اند.


محققان دانشگاه تگزاس و موسسه ملی سلامت در همکاری با یکدیگر موفق به ساخت اولین نقشه سه‌بعدی از ویروس کرونا شدند.
آنها با ساخت این نقشه قدم بزرگی در جهت ساخت انتی ویروس یا واکسن کرونا برداشته‌اند.
 
به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی cnet، افراد مبتلا به ویروس کرونا در طی دو ماه به 75 هزار نفر رسیده است و این ویروس ضررهای اقتصادی شدیدی را به دولت چین و سایر کشورهای جهان وارد کرده است.
سازمان بهداشت جهانی در زمان اعلام این بیماری در 11 فوریه شیوع آن را یک وضعیت اضطراری با نگرانی بین‌المللی خواند و اعلام کرد که حداقل 18 ماه تا زمان عرضه واکسن این ویروس زمان باقی است.
 
با این‌ حال، محققان با سرعت هر چه تمام در طی پی جمع‌آوری منابع هستند و اطلاعات خود را با سرعت بسیار زیادی در اختیار عموم قرار می‌دهد و آزمایش‌های خود را تنها در طی چند هفته به تحقیقات کارشناسی شده تبدیل می‌کنند.
همین امر برای جیسون مک للان و تیم تحقیقاتی‌اش نیز صادق است. او به‌عنوان یک متخصص شیمی حیاتی و آلی برای سال‌ها روی ویروس‌های کرونای مشابه مطالعه کرده و در آخرین پژوهش خود از تجهیزات دانشگاه تگزاس برای نقشه‌برداری از ساختار مولکولی ویروس کرونای جدید با تمرکز بر پروتئین اصلی این ویروس بهره برده است.
 

 ویروس کرونا
 
این پروتئین موجب می‌شود که ویروس کرونا بتواند به سلول‌های بدن انسان واردشده و در آنجا تکثیر شود. به‌ این‌ ترتیب، با هدف قرار دادن این پروتئین می‌توان از بقای این ویروس جلوگیری کرد.
اصلی‌ترین کاربرد یک واکسن تقویت سیستم ایمنی بدن است. واکسن‌ها بخش‌های کوچکی از پاتوژن‌های مضر مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها را به سیستم ایمنی بدن ما وارد می‌کنند و بدن با ساختن پادتن علیه آنها موجب بیرون راندن این پاتوژن ها می‌شود.
 
این تیم تحقیقاتی با کمک یافته‌های چینی‌ها در رابطه با توالی ژنتیکی این ویروس نمونه‌هایی از این پروتئین عامل را در محیط آزمایشگاه طراحی و تکثیر کرده و در نهایت موفق به ساخت نقشه سه‌بعدی از ساختار این ویروس شدند.
این تیم تحقیقاتی تشابهاتی را میان ویروس کرونای عامل بیماری سارس در سال‌های 2002 الی 2003 و ویروس کرونای فعلی پیدا کردند. اما مشخص شد که کرونای جدید با قدرت بسیار بیشتری به سلول‌های انسان می‌چسبد و پادتن‌های ویروس سارس نمی‌تواند برای این ویروس هم مؤثر باشد.
 
ساخت نقشه سه‌بعدی از ویروس جدید کرونا اولین قدم در جهت تسریع طراحی و ساخت واکسن این ویروس است، اما آزمایش‌های مرتبط هنوز هم ادامه دارد و امیدها را برای ساخت این واکسن زنده نگه داشته است.
 


کد مطلب: 59920

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/59920/تهیه-نقشه-سه-بعدی-نرم-افزاری-کرونا-ساخت-واکسن

ايتنا
  https://www.itna.ir