کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تراشه ویژه‌ اینتل، گامی بزرگ در راستای تحقق کامپیوترهای کوانتومی

7 اسفند 1398 ساعت 11:10

ایتنا- اینتل موفق به ساخت تراشه کوانتومی جدیدی شده است که نه‌تنها سرعت و عملکرد کامپیوترهای کوانتومی را افزایش می‌دهد بلکه می‌تواند اندازه آن‌ها را نیز کوچک‌تر کند.


اینتل موفق به ساخت تراشه کوانتومی جدیدی شده است که نه‌تنها سرعت و عملکرد کامپیوترهای کوانتومی را افزایش می‌دهد بلکه می‌تواند اندازه آن‌ها را نیز کوچک‌تر کند.
 
به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی engadget، کمپانی اینتل این روزها نقش مهمی را در زمینهٔ محاسبات کوانتومی ایفا می‌کند و در همین راستا به‌تازگی سخت‌افزار جدیدی را نیز اختراع کرده است.
اینتل و کیوتک در همکاری با یکدیگر موفق به ساخت تراشه کنترل کرایوژنیک ویژه‌ای شده‌اند که نه‌تنها موجب کوچک‌تر شدن کامپیوترهای کوانتومی می‌شود بلکه آن‌ها قدرت پردازشی آنها را بالاتر می‌برد. البته ساخت این تراشه به معنای محقق شدن رویای ساخت یک کامپیوتر کوانتومی واقعی نیست اما می‌تواند اینتل را به این هدف نزدیک‌تر کند.
 
این تراشه بر اساس معماری 22 نانومتری FinFET Low Power اینتل ساخته شده و از چهار کانال فرکانس رادیویی ساخته شده است که می‌توانند در همکاری با هم 128 کوبیت را کنترل کنند.
این رقم ممکن است در نگاه اول چندان زیاد به نظر نرسد اما توان این تراشه بیش از دو برابر 49 کوبیتی است که تراشه Tangle Lake در ابتدای سال 2018 میلادی ساخته قادر به کنترل آن بود.
 

 
 
این تراشه می‌تواند نه‌تنها به ساخت کامپیوترهای کوانتومی سریع‌تر و کوچک‌تر منتهی شود بلکه کوبیت‌های واقعی بیشتری را کنترل خواهد کرد.

اینتل اظهار داشته است که این تراشه که Horse Ridge نام دارد به نحوی بهینه‌سازی شده است می‌تواند خطاهای متقاطع را که به هنگام مدیریت شمار بیشتری از کوبیت ها در فرکانس‌های مختلف به وقوع می‌پیوندد را برطرف کند.
همین امر به‌دقت بالاتر و عملکرد بهتر این تراشه منتهی خواهد شد. علاوه بر این Horse Ridge می‌تواند دامنه فرکانس گسترده‌تری را نیز مدیریت کند.
 
کامپیوترهای کوانتومی که از این تراشه استفاده می‌کنند نیاز به سیستم خنک‌کننده بسیار قوی ندارند و اینتل برای خنک کردن این سیستم نیز از کوبیت ها استفاده خواهد کرد.

همان‌طور که پیش‌ از این نیز گفته شد، تخمین زده می‌شود که یک کامپیوتر کوانتومی واقعی برای زنده ماندن به بیش از 1 میلیون کوبیت نیاز دارد و اینتل در سال 2018 اعلام کرده بود که چنین تراشه‌هایی حداقل تا پنج الی هفت سال آینده ساخته نخواهند شد.
با این‌ حال، تراشه Horse Ridge نشان می‌دهد که اینتل برای محقق کردن هدف یاد شده سخت در تلاش است و در آینده‌ای نه‌چندان دور به چنین تراشه‌ای دست خواهد یافت.
 


کد مطلب: 59918

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/59918/تراشه-ویژه-اینتل-گامی-بزرگ-راستای-تحقق-کامپیوترهای-کوانتومی

ايتنا
  https://www.itna.ir