کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مراحل نهایی ساخت هواپیمای آزمایشی ناسا

سايت خبری ايتنا , 4 اسفند 1398 ساعت 21:34

ایتنا - احتمالاً جت آزمایشی ناسا با نام X-59 تا پایان سال ۲۰۲۰ ساخته خواهد شد. قرار است این جت مافوق‌صوت، بسیار کم‌صدا باشد.


این هواپیما که در سال ۲۰۱۸ رسماً X-59 QueSST نامگذاری شد و اغلب از آن به‌اختصار X-59 یاد می‌شود، قرار است مراحل نهایی مونتاژ خود را از سر بگذراند. ناسا قصد دارد با استفاده از این هواپیما، یک فضاپیمای مافوق‌صوت و در عین حال فوق‌العاده کم‌صدا بسازد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از Space، شنیده‌ها حاکی است شرکت لاکهید مارتین که ناسا آن را مأمور ساخت هواپیما کرده است، قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی، کار ساخت این هواپیما را به پایان برساند.
 
متخصصان می‌گویند که پس از مونتاژ نهایی، قاب هوایی برداشته می‌شود تا روی آن چند آزمون صورت بگیرد و بعضی از قسمت‌های دیگر نیز نصب شوند. قرار است برخی از سامانه‌های دیگر نیز آزموده شوند و سپس کار ساخت به پایان خواهد رسید. پس از اتمام کار ساخت هواپیما، نخستین پرواز خود را در سال ۲۰۲۱ انجام خواهد داد.
 
ولی آیا هواپیمایی که با سرعتی بالاتر از صوت حرکت می‌کند، واقعاً می‌تواند بدون صدا باشد؟ به‌گفتهٔ نمایندهٔ لاکهید مارتین، دست‌اندرکاران ساخت این هواپیما اطمینان دارند که این هواپیما سرعتی فوق‌العاده زیاد و صدایی و فوق‌العاده خواهد داشت.
 
نمایندگان لاکهید مارتین می‌گویند: «تمام شبیه‌سازی‌ها و پیش‌بینی‌های ما با یکدیگر هم‌خوانی دارند و بر اساس مدل‌سازی‌ها و شبیه‌سازی‌هایی که اجرا کرده‌ایم، پس از رسیدن به سرعت‌های مافوق صوت، صدای هواپیما کاهش پیدا خواهد کرد».
 



برای اطمینان از اینکه هواپیما نه‌تنها به درستی کار می‌کند و به سرعت‌های باورنکردنی می‌رسد، بلکه به اندازه کافی هم کم‌صدا باقی می‌ماند تا مزاحمت همگانی ایجاد نشود، قرار است پس از اتمام ساخت هواپیما در سال ۲۰۲۰، آزمایش‌های اضافی نیز روی آن انجام شوند.
 
بنابر گفته‌های نمایندهٔ لاکهید مارتین، ساخت این هواپیما در واقع فقط فاز ۱ از کل پروژه بوده است. فاز ۲ شامل آزمون‌های بعدی، گواهینامه‌ها و اعتبارسنجی‌های صوتی خواهد بود. پس از آن نیز در مرحلهٔ سوم، همگان اطمینان حاصل خواهند کرد که این هواپیما واقعاً کم‌صداست.


کد مطلب: 59838

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/59838/مراحل-نهایی-ساخت-هواپیمای-آزمایشی-ناسا

ايتنا
  https://www.itna.ir