کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کشف یک کهکشان غول‌پیکر و اسرارآمیز

سايت خبری ايتنا , 29 بهمن 1398 ساعت 21:43

ایتنا - کهکشان غول‌پیکر و نایابی که ۱۲ میلیارد سال پیش به سرعت رشد کرد. ولی ستاره‌شناسان نمی‌دانند که چرا این کهکشان که مهد بزرگ تولد ستارگان بوده، از میان رفته است.


به گزارش ایتنا و به نقل از Space، اخترشناسان به‌تازگی کهکشان غول‌پیکر و نادری کشف کرده‌اند که در نخستین روزهای کیهان به سرعت رشد می‌کرد ولی سپس در کمال شگفتی نابود شد. این غول که به XMM-2599 معروف است، نزدیک به ۱۲ میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد؛ به‌این معنی که دانشمندان به دوره‌ای از عمر این کهکشان نگاه می‌کنند که کیهان بسیار جوان بود.
 
بنیامین فارست (پژوهشگر گروه فیزیک و اخترشناسی در دانشگاه کالیفرنیا) می‌گوید: «حتی پیش از آنکه عمر کائنات ۲ میلیارد سال باشد، کهکشان XMM-2599 دارای جرمی بیش از ۳۰۰ میلیارد برابر خورشید بوده که آن را به یک کهکشان ابَرپرجرم تبدیل می‌کرده است».
 
آقای فارست می‌افزاید: «جالبتر از همه اینکه ما مشاهده کردیم کهکشان XMM-2599 بیشتر ستاره‌های خود را در آشوب زیاد و هنگامی که سن جهان کمتر از یک میلیارد سال بود، متولد کرده و بعد از آن که کیهان تنها یک میلیارد و هشتصد میلیون سال سن داشت، دیگر غیرفعال شد.»
 
آقای فارست و همکارانش همچنین دریافتند که این کهکشان هر ساله در طول اوج فعالیت خود بیش از هزار ستارهٔ معادل با خورشید تولید می‌کرده است. (در مقام مقایسه، می‌توان گفت در حال حاضر میزان تشکیل سالانه ستاره‌های جدید در کهکشان راه شیری، تنها به‌اندازهٔ یک خورشید است.) اما اکنون دیگر شاهد چنین فعالیتی از سوی XMM-2599 نیستیم؛ چرا که موتور تولید ستاره در آن به دلایلی که هنوز مشخص نیست، خاموش شده است.
 




پژوهشگران همچنان به رصد این کهکشان خواهند پرداخت تا توصیف بهتری از این کهکشان پیدا کنند و به بررسی پرسش‌های بی‌پاسخ پیرامون آن بپردازند. البته مهم‌ترین سؤال ممکن، می‌تواند سرنوشت این کهکشان باشد.
 
گیلیان ویلسون (یکی از نویسندگان این مقاله) می‌گوید: «ما نمی‌دانیم که این کهکشان چطور ناپدید شده است؛ چون نمی‌تواند جرمش را از دست داده باشد. آیا این امکان وجود دارد که با گذشت زمان، نیروهای گرانشی این کهکشان‌های سبب جذب کهکشان‌های پیرامونی شده و یک مجموعهٔ درخشان از کهکشان‌ها تشکیل شده باشد؟ این پرسشی است که باید در پی یافتن پاسخ آن باشیم».


کد مطلب: 59796

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/59796/کشف-یک-کهکشان-غول-پیکر-اسرارآمیز

ايتنا
  https://www.itna.ir