کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تلاش دادستان‌های آمریکا برای ممنوع کردن اسلحه چاپ سه‌ بعدی

سايت خبری ايتنا , 12 بهمن 1398 ساعت 12:19

ایتنا- گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی از دادستان‌های ایالات ‌متحده درباره قوانین مرتبط با اشتراک نقشه سلاح‌های چاپی سه‌بعدی در اینترنت از دولت ترامپ شکایت کرده‌اند.


گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی از دادستان‌های ایالات ‌متحده درباره قوانین مرتبط با اشتراک نقشه سلاح‌های چاپی سه‌بعدی در اینترنت از دولت ترامپ شکایت کرده‌اند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  engadget، دعوا بر سر سلاح‌های ساخته‌شده با فناوری چاپ سه‌بعدی سال‌ها ادامه داشته است. هم‌اکنون 21 دادستان ایالات ‌متحده در رابطه با قوانین موجود مرتبط با این سلاح‌ها از دولت ترامپ شکایت کرده‌اند. دادخواست آن‌ها مقررات جدید فدرال در رابطه با قانونی بودن اشتراک طرح‌های ساخت اسلحه چاپ سه‌بعدی در اینترنت را هدف قرار داده است.
 
سلاح‌های چاپ‌شده توسط چاپگرهای سه‌بعدی به دلیل نداشتن شماره ثبت برای ردیابی آن‌ها تحت عنوان «سلاح‌های شبحی» شناخته می‌شوند. مخالفان از این می‌ترسند که اگر طرح ساخت این سلاح‌ها به‌صورت آنلاین به اشتراک گذاشته شوند موجب می‌شود که مجرمانی که به‌صورت قانونی امکان خرید سلاح را ندارند بتوانند با فناوری چاپ سه‌بعدی آن‌ها را در اختیار داشته باشند و امنیت شهروندان را تهدید کنند.
 

 
 
نبرد بر روی سلاح‌های چاپ سه‌بعدی در سال 2013 و با انتشار نقشه چاپ یکی از سلاح‌های کمپانی تگزاسی Defense Distributed  آغاز شد. البته پس از مدت کوتاهی وزارت امور خارجه آمریكا در ماجرا دخالت کرد و اعلام کرد که این کمپانی قوانین بین‌المللی ترافیک تبادل سلاح را نقص کرده است.
 
بااین‌حال کمپانی Defense Distributed نیز اعلام کرد که با داشتن حق متمم قانون اساسی ایالات ‌متحده می‌تواند نقشه چاپ این سلاح را به‌صورت آنلاین منتشر کند. برای چند سال ، این پرونده بین یک دادگاه منطقه‌ای تگزاس و دادگاه تجدیدنظر ایالات ‌متحده و دیوان عالی کشور ردوبدل شد. بااین‌حال دولت ترامپ در سال 2018 وزارت امور خارجه و دفاع آمریكا به این کمپانی اجازه دادند که به اشتراک‌گذاری نقشه چاپ سلاح‌های خود روی اینترنت ادامه بدهد.
 
اما بحث هنوز به پایان نرسیده است. ایالت‌ها به‌سرعت با استدلال به این‌که این توافق‌نامه قانون آیین دادرسی اداری و اصلاحیه دهم را نقض کرده است، از دولت ترامپ شکایت کردند. سلاح‌های چاپی سه‌بعدی به‌صورت موقت ممنوع شدند اما در همین عین کمپانی Defense Distributed از یک رخنه در قانون استفاده کرد و به اشتراک گذاشتن طرح‌های خود با مشتریان خصوصی‌اش ادامه داد. اما توافق میان دولت آمریکا و این کمپانی پس از مدتی به دلیل عدم توانایی در ارائه دلیل کافی برای این توافق لغو شد.
 
بااین‌حال دولت ترامپ همچنان سلاح‌های چاپی سه‌بعدی را قانونی می‌داند و بر همین اساس بسیاری از مقامات در پی آن هستند که با گوشزد کردن خطرات استفاده از این سلاح‌ها به‌صورت عمومی قوانین مورد با آن را به نفع امنیت عمومی بازنویسی کنند.
 


کد مطلب: 59671

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/59671/تلاش-دادستان-های-آمریکا-ممنوع-کردن-اسلحه-چاپ-سه-بعدی

ايتنا
  https://www.itna.ir