شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۴۵

کشف یک سیاره دوردست توسط یک دانش‌آموز

ایتنا - یک دانش‌آموز دبیرستانی پس از تنها دو هفته کارآموزی در ناسا، موفق شد سیاره‌ای کشف کند که حول دو خورشید می‌گردد.
کشف یک سیاره دوردست توسط یک دانش‌آموز
یک دانش‌آموز موفق شد سیاره‌ای دوردست و منحصربفرد کشف کند که به دور دو ستاره می‌گردد. ولف کوکیر این اکتشاف بزرگ خود را در تابستان گذشته و در مرکز پرواز هوایی ناسا واقع در ایالت مریلند انجام داد.

به گزارش ایتنا و به نقل از Space، این دانش‌آموز درباره کشف بزرگ خودش می‌گوید: «من به داده‌های مربوط به سامانه‌ای نگاه کردم که در آن دو ستاره به دور یکدیگر می‌گردند و از دید ما، با هر گردش یک کسوف پدید می‌آورند. سه روز از دورهٔ کارآموزی من گذشته بود که متوجه سیگنالی از یک سامانه با نام TOI 1338 شدم. ابتدا فکر کردم که یک کسوف ستاره‌ای است؛ اما زمان‌بندی آن جور در نمی‌آمد و سپس متوجه شدم که آنجا یک سیاره نیز وجود دارد.»

کشف یک سیاره دوردست توسط یک دانش‌آموز

عضو جدید سیارات دوردست با نام TOI 1338 b، یک سیارهٔ گازی به بزرگی زحل است. این سیاره به دور دو ستاره می‌گردد که نزدیک به ۱۳۰۰ سال نوری از خورشید فاصله دارند و در صورت فلکی سه‌پایه واقع‌اند. داده‌هایی که کوکیر آنها را مورد بررسی قرار داد، حاصل ماهوارهٔ بررسی سیارات دوردست ناسا موسوم به TESS بودند.

گفتنی است تس نیز همچون کپلر و K2، در پی وارسی درخشش ستارگان است. سوسوی یک ستاره می‌تواند حاصل گذر یک سیارهٔ دوردست از میان آن ستاره و ماهواره فوق باشد. اما داده‌های مربوط به سامانهٔ کوکیر، الگوهای تکرارشونده‌ای به نمایش نمی‌گذارد و بدین‌ترتیب الگوریتم‌های تس نمی‌توانند آن را درک کنند.

البته دو ستارهٔ موجود در سامانهٔ TOI 1338 b به‌یک اندازه نیستند؛ در واقع ستارهٔ بزرگتر، نزدیک به ۱۰ درصد پرجرم‌تر از خورشید است، درحالیکه ستارهٔ دیگر یک کوتولهٔ سرخ است. این اختلاف در اندازه بدان معناست که نوسان موقتی در درخشش ستاره‌ای که به‌اندازهٔ خورشید است، می‌تواند حاصل از گذر ستارهٔ کوتوله از جلوی آن باشد.

کشف یک سیاره دوردست توسط یک دانش‌آموز

گفته می‌شود که تس تنها تا ماه نوامبر سال ۲۰۲۳ قادر خواهد بود TOI 1338 b را مورد مطالعه قرار دهد. اما در سال ۲۰۳۱ ابزارهایی همچون تس این شانس را خواهند داشت تا TOI 1338 b را دوباره مطالعه کنند.