کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آی بی ام از طراحی باتری دوستدار طبیعت خود رونمایی کرد

سايت خبری ايتنا , 7 دی 1398 ساعت 4:00

ایتنا- محققان کمپانی آی‌بی‌ام به‌تازگی باتری جدیدی ساخته‌اند که نه‌تنها توان بسیار زیادی دارد بلکه فرایند تولید آن به محیط‌زیست آسیب نخواهد رساند.


محققان کمپانی آی‌بی‌ام به‌تازگی باتری جدیدی ساخته‌اند که نه‌تنها توان بسیار زیادی دارد بلکه فرایند تولید آن به محیط‌زیست آسیب نخواهد رساند.

به گزارش ایتنا و به نقل  TechSpot،به نظر می‌رسد که سرعت رشد فناوری باتری به‌اندازه دستگاه‌های الکترونیکی نیست اما آی‌بی‌ام به‌تازگی طرح مفهومی جدیدی را آزمایش کرده‌اند که در عین ارزانی و ایمنی بیشتر می‌تواند عملکرد بهترین باتری موجود در بازار را تحت تأثیر قرار بدهد.
 
محققان به دنبال یافتن راهی برای جایگزینی باتری‌های لیتیوم یونی سنتی با راه‌حل جدیدی هستند که تقریباً از هر نظر بهتر و ایمن‌تر است. باتری‌های ساخته شده با این فناوری جدید نه‌تنها قابلیت اشتعال بسیار پایینی دارند بلکه منابع موردنیاز برای ساخت آن‌ها در طبیعت فراوان است و ازاین‌جهت هم دوست دار محیط‌زیست هستند.
 
یکی از اصلی‌ترین مشکلات صنعت امروز این  است که سرعت رشد تقاضا از توانایی ما در ساخت باتری‌های قابلیت اطمینان برای دستگاه‌های هوشمند، اتومبیل‌ها، کامیون‌ها و حتی هواپیماها بیشتر است. همه‌چیز این روزها الکترونیکی می‌شود اما منابع موردنیاز برای ساخت باتری‌های لیتیوم یونی نه‌تنها برای طبیعت مضر است بلکه استخراج آن‌ها نیاز به تلاش و زمان زیادی دارد.
 


بااین‌حال محققان آی‌بی‌ام به‌تازگی اعلام کرده‌اند که راه‌حل جایگزین آن‌ها نیاز به نیکل و کوبالت را برای ساخت کاتد باتری‌ها برطرف می‌کند و نیز الکترولیت مایع جدید ساخته شده توسط آن‌ها احتمال اشتعال کمتری خواهد داشت. علاوه بر این احتمال تشکیل «دندریت‌های لیتیوم» که موجب کاهش عملکرد و طول عمر باتری نیز می‌شوند نیز بسیار پایین آمده است.
 
 
این باتری درزمینهٔ عملکرد نیز بسیار قوی ظاهر شده است و می‌توان آن را در موارد استفاده زیادی به کار برد. نمونه اولیه این باتری می‌تواند در 5 دقیقه تا 80 درصد شارژ شده و چگالی انرژی آن نیز 800 حجم در لیتر است که رسیدن به این مقدار با شیمی باتری‌های فعلی بسیار سخت است.
 
آی‌بی‌ام در ادامه اعلام کرده است که ه ماده اولیه موردنیاز برای ساخت این باتری از آب دریا استخراج می‌شود و فرایند ساخت آن آسیب بسیار کم‌تری به محیط‌زیست می‌رساند. به‌این‌ترتیب باید منتظر بود و دید که تحول آینده فناوری‌های باتری چگونه خواهد بود.
 


کد مطلب: 59307

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/59307/آی-بی-ام-طراحی-باتری-دوستدار-طبیعت-خود-رونمایی

ايتنا
  https://www.itna.ir