۰
plusresetminus
شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۳۴

تهیه لایحه‌ای برای شفاف‌سازی قانون فعلی قطع اینترنت

ایتنا - آذری جهرمی: اساسنامه سازمان جهانی مخابرات که ما به آن پیوستیم، حق قطع اینترنت را در مواقع امنیت ملی با قوانین محلی برای کشورها به رسمیت شناخته است و این موضوع به‌صورت قانون در مجلس وجود دارد.
تهیه لایحه‌ای برای شفاف‌سازی قانون فعلی قطع اینترنت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اساسنامه سازمان جهانی مخابرات که ما به آن پیوستیم، حق قطع اینترنت را در مواقع امنیت ملی با قوانین محلی برای کشورها به رسمیت شناخته است و این موضوع به‌صورت قانون در مجلس وجود دارد، اما ما به‌دنبال شفاف کردن این قانون هستیم تا کسب‌وکارها شرایط خود را در زمان اضطرار بدانند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه اختتامیه جشنواره کودک‌آنلاین، با اشاره به تدوین لایحه‌ای مبنی‌بر قطع اینترنت تنها با تصویب مجلس شورای اسلامی، گفت: ایده اولیه این طرح با سازمان فناوری است و در حال تهیه این لایحه است. در هر حال اساسنامه سازمان جهانی مخابرات که ما به آن پیوستیم، حق قطع اینترنت را در مواقع امنیت ملی با قوانین محلی برای کشورها به رسمیت شناخته است.

وی با بیان این‌که این لایحه به منظور شفاف‌سازی موضوع و تدوین ضوابط است، افزود: این قانون محلی در قوانین مجلس آمده و موجود است، اما باید شفاف و مدون شود، که اکنون سازمان فناوری اطلاعات متولی است و دارد این کار را می‌کند، مجلس هم در حال پیگیری است. باید ببینیم تقدم و تاخر زمانی چیست و با هم‌افزایی کاری کنیم که چارچوب این قانون مشخص شود.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: همین الان این موضوع قانون مصوب مجلس است، اساسنامه سازمان جهانی مخابرات که وزارت ارتباطات هم به آن پیوسته است، در ماده ۳۴ بند دوم، این قانون را به رسمیت می‌شناسد، اما این قانون نیازمند یک دستورالعمل است و این‌که شفاف باشد تا کسب‌وکارها و مجموعه‌های مختلف بدانند حالت‌های اضطراری‌شان به چه شکل است.

ملاحظات پستی در استفاده از پهپاد رعایت شده است
آذری جهرمی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر طرح استفاده از پهپاد برای انتقال بسته‌های پستی در سال ۹۵ و اجرایی نشدن این طرح، اظهار کرد: ممکن است در سال‌های مختلف این ایده مطرح شده باشد که از پهپاد در حوزه پست یا سایر ماموریت‌ها استفاده شود، آنچه امروز داریم این است که یک شرکت ایرانی طراحی پهپاد پستی را بر عهده گرفته که قابلیت مدیریت متمرکز و مسیریابی دارد و ملاحظات پستی در تحویل بسته در آن رعایت شده است.

وی خاطرنشان کرد: هدف ما این است که از فناوری موجود برای امدادهای خاص و همچنین عرضه خدمات شهری از طریق پست استفاده کنیم. البته یک بسته شامل استفاده از ماشین‌ها، موتورها و دوچرخه‌های برقی وجود دارد که هدفش سرویس پست‌پلاس است که به هوای پاک و کاهش آلودگی کمک می‌کند و یک طراحی نوین است که در شرکت ملی پست استفاده شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: امروز مدیرعامل شرکت ملی پست با اورژانس و هلال‌احمر مکاتبه کرده و از آن‌ها خواسته مسیرهای پرتکرارشان را که به خدمات نیاز دارد، بفرستند. این خدمات عمدتا به‌وسیله هلی‌کوپتر انجام می‌شود و هزینه‌های بسیار بالایی دارد اما با پهپاد مقرون‌به‌صرفه خواهد بود و سرعت عمل بالایی دارد. ما اکنون باید ناوگان‌مان را تجهیز کنیم و از تمام شرکت‌های دانش‌بنیان که در این عرصه‌ می‌توانند محصولی با این مشخصات تولید کنند فراخوان می‌دهیم.

آذری جهرمی افزود: روز گذشته بعد از رونمایی از این محصول پست ترکیه تماسی با پست ما داشته و درخواست کرده در این حوزه انتقال تجربه شود و حتی کار مشترکی صورت گیرد. این کار بر پایه خلاقیت جوانان ایرانی در عرصه ساخت پهپاد است و همه تولید داخل است.

وی درباره موضوع امنیت استفاده از ‌پهپادهای پستی بیان کرد: طبیعتا برای مسیرهای پروازی باید مجوز گرفته شود که متعاقبا هماهنگی‌ها صورت می‌گیرد. هرچیزی اصولی دارد، ما اکنون به این فناوری رسیدیم و مسائل و مجورهای لازم مانع از انجام ماموریت نیست، اما هر مسیر پروازی که بخواهد راه بیفتد باید از مراکزی مجوز بگیرد و این کار را خواهد کرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی مبنی‌بر این‌که با توجه به تجربه نه‌چندان موفق استفاده از پهپاد در برخی از کشورها، ایران چه الگویی را پیش گرفته است، گفت: هر کشوری مشخصات خاص خود را دارد؛ از دید ما با توجه به بازاری که در ایران وجود دارد و با اهدافی که ما وظیفه داریم به‌خصوص این‌که مناطق محروم و صعب‌العبور را پوشش دهیم و خدمات‌رسانی به آن‌ها را تسهیل کنیم، این بازار اقتصادی است و ممکن است موفق شود.

کودک‌آنلاین، ابزاری برای تبدیل ایده به محصول
آذری جهرمی همچنین درباره فعالیت جشنواره کودک‌آنلاین گفت: ما فرهنگی غنی داریم و می‌توانیم در عرصه داخلی و بین‌المللی سهم بزرگی از بازار را از آن خود کنیم اما این ایده و خلاقیت زمینه‌ای می‌خواهد که به محصول تبدیل شود و در عصر اقتصاد دیجیتال وظیفه حاکمیت‌ها توانمندسازی گروه‌ها به‌منظور خلاقیت و ایده است. کودک‌آنلاین یک زنجیره توانمندسازی برای کسب وکارها و افراد خلاق است که ایده را به محصول تبدیل کنند.

وی افزود: ما در یک سال گذشته ۱۱۲۰ ایده دریافت کردیم، هیات داوری آن‌ها را بررسی و ارزیابی کرد و تیم‌های برتر یک سرمایه‌گذاری اولیه برای ساخت ایده‌شان از ما دریافت کردند و مشاوره‌های مختلف گرفتند و توانستند با ابزاری که برای‌شان فراهم کردیم، ایده را به محصول تبدیل کنند. ما امروز ۲۵ محصول فاخر داریم که می‌تواند در عرصه داخلی و بین‌المللی عرضه شود و بازاری را از آن خود کند.
کد مطلب: 59164
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام