۰
plusresetminus
جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۹

کمبود اکسیژن اقیانوس‌ها به دلیل تغییرات آب و هوایی

ایتنا- در طی پژوهشی مشخص شده است که تغییرات آب و هوایی و گرم شدن آب‌ها موجب شده است که میزان اکسیژن اقیانوس‌ها از سال‌های 1960 تا 2010 به میزان 2 درصد کاهش پیدا کند.
کمبود اکسیژن اقیانوس‌ها به دلیل تغییرات آب و هوایی
در طی پژوهشی مشخص شده است که تغییرات آب و هوایی و گرم شدن آب‌ها موجب شده است که میزان اکسیژن اقیانوس‌ها از سال‌های 1960 تا 2010 به میزان 2 درصد کاهش پیدا کند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از engadget، میزان اکسیژن در اقیانوس‌ها جنبه بسیار مهمی دارد و اگرچه در پژوهش جدید انجام‌گرفته توسط اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) میزان این کاهش تنها 2 درصد بسان شده است اما میزان اکسیژن در برخی از مناطق گرمسیری تا 40 درصد کم شده است. علا.ه بر این دانشمندان اخطار داده‌اند که حتی کاهش بسیار اندک اکسیژن می‌تواند موجب ایجاد مشکلات بسیار بزرگی برای آبزیانی مانند کوسه‌ها و ماهی‌های تن ایجاد کند. سطح پایین اکسیژن موجب می‌شود که این آبزیان به آب‌های کم‌عمق‌تر هجوم آورده و با خطر ازدحام جمعیت روبرو شوند.
 
 
 
این گزارش همچنین اخطار داده است که این اتفاق می‌تواند تعادل‌های حساس اکولوژیک را به نفع موجوداتی که تحمل کاهش میزان اکسیژن را دارند تغییر بدهد. علاوه بر این فرایندهای پایه‌ای کره زمین از قبیل چرخه نیتروژن و فسفر نیز می‌توانند تحت تأثیر این رویداد قرار بگیرند.  آلودگی مواد مغذی ناشی از کشاورزی و منابع دیگر نیز مشکل دیگری برای خطوط ساحلی است.
 
 گزارش‌ها اثبات کرده‌اند که حتی اگر انسان اقدامات اصلاحی را انجام دهد، آینده می‌تواند ناخوشایند باشد. محققان تخمین زده‌اند که اگر این روال ادامه داشته باشد، تا سال 2100 اقیانوس‌ها 3 الی 4 درصد از اکسیژن خود را از دست می‌دهند و این میزان در عرض‌های جغرافیایی متوسط رو به بالا بیشتر هم می‌شود. IUCN همچنان هشدار داده است که اگر رهبران سیاسی اقدامات "فوری و اساسی" توصیه‌شده توسط این گروه را انجام ندهند، این میزان بیشتر نیز خواهد شد
 
این یافته‌ها نشان‌دهنده آن هستند که اگر انسان تأثیرات مثبت خود را در طبیعت اعمال نکنند چه تصویر تاریکی در آینده ایجاد خواهد شد و درعین‌حال راه‌های ساده و عملی مبارزه با انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز توسط این گروه به نمایش درآمده است. درنهایت اظهارشده است که عدم تعادل در اقیانوس‌ها می‌تواند به تأمین مواد غذایی بشر آسیب برساند.
 
کد مطلب: 59133
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام