کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

امضا فهرست نرم‌افزارهای روسی پیش‌فرض موردنیاز توسط پوتین

سايت خبری ايتنا , 16 آذر 1398 ساعت 10:22

ایتنا- پوتین فهرست برنامه‌های پیش‌فرض روسی که باید در تاریخ 1 جولای روی تلفن‌های همراه، کامپیوترها و تلویزیون‌های هوشمند نصب شوند را امضا می‌کند.


پوتین فهرست برنامه‌های پیش‌فرض روسی که باید در تاریخ 1 جولای روی تلفن‌های همراه، کامپیوترها و تلویزیون‌های هوشمند نصب شوند را امضا می‌کند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل  engadget، ولادیمیر پوتین به‌عنوان رییس‌جمهور روسیه قانونی را تصویب کرده است که فروش تلفن‌های همراه، کامپیوترها و تلویزیون‌های هوشمندی که از نرم‌افزارهای پیش‌فرض روسی استفاده نمی‌کنند را ممنوع می‌کند. این قانون در اول جولای سال آینده میلادی به اجرا درخواهد آمد اما قبل از آن، دولت روسیه فهرستی از نرم‌افزارهای روسی تهیه می‌کند که باید روی دستگاه‌های مختلف به‌صورت پیش‌فرض عرضه  شوند.
 
این قانون قرار است تا به توسعه‌دهندگان روسی کمک کند که با شرکت‌های فناوری خارجی که هم‌اکنون بازار این کشور را به دست گرفته‌اند، رقابت بهتری داشته باشند. علاوه بر این طرفداران این قانون از آن به‌عنوان روشی برای دسترسی آسان افراد غیرمتخصص (نظیر سالمندان) به نرم‌افزارها یادکرده‌اند.
 

 
 
بااین‌حال این لایحه توسط فروشندگان لوازم الکترونیکی موردانتقاد قرار گرفت و آن‌ها اعلام کردند که هیچ‌گاه در این مورد از آن‌ها مشورت خواسته نشده است. دیگران می‌ترسند که این قانون موجب شود که کمپانی‌های فناوری نظیر اپل به‌اجبار از این کشور خارج شوند. یکی از منابع اپل در این رابطه اعلام کرده است که:« اجبار برای افزودن نرم‌افزارهای سوم شخص به اکوسیستم اپل مساوی فرار از زندان تلقی می‌شود. این امر می‌تواند موجب تهدید امنیتی شود و این کمپانی نمی‌تواند چنین خطری را متحمل شود.»
 
همچنین این کمانه زنی وجود دارد که روسیه ممکن است از این نرم‌افزارها برای جاسوسی شهروندانش استفاده کند. علاوه بر این اخیراً در این کشور قانونی تصویب شده است که به دولت اختیار می‌دهد تا در هر شرایطی که به نظر «اضطراری» می‌آید، دسترسی به محتوای وب را مسدود کند. دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که لایحه مسدود کردن اینترنت «خبر بدی برای روسیه است و برای سایر کشورها پیش‌زمینه‌ای خطرناک ایجاد می‌کند.»
 


کد مطلب: 59040

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/59040/امضا-فهرست-نرم-افزارهای-روسی-پیش-فرض-موردنیاز-توسط-پوتین

ايتنا
  https://www.itna.ir