کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ابتدا متان، و اکنون اکسیژن؛ نشانه دیگری از زندگی بر روی مریخ؟

سايت خبری ايتنا , 11 آذر 1398 ساعت 22:49

ایتنا - دانشمندان توانسته‌اند سطوح متغیری از اکسیژن را در گودال گیل بر روی مریخ مشاهده کنند. آیا این زیست‌نشان دیگری مبنی بر این است که گازها، اتفاقات عجیبی در مریخ رقم می‌زنند؟


به لطف سطح‌نورد کیوریاسیتی ناسا، پیش‌تر هم می‌دانستیم که سطوح متان در گودال ۱۵۴ کیلومتری گِیل، در طی ماه‌های تابستان تا حد زیادی بالا می‌آید و اینکه تراکم گاز در طی سالهای گذشته، بنا به دلایل نامعلوم، بسیار افزایش یافته است.

به گزارش ایتنا و به نقل از Space، اکنون مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که روبات این شش‌چرخ، چیزی شبیه به اکسیژن مشاهده کرده که می‌تواند نشانهٔ بالقوهٔ دیگری از زندگی در مریخ باشد.

ساشیل آتریا (استاد اقلیم‌شناسی در دانشگاه میشیگان) می‌گوید: «ما در مریخ، شاهد این همبستگی عجیب میان متان و اکسیژن هستیم. من فکر می‌کنم این گازها اتفاقات عجیبی در مریخ رقم می‌زنند».

نتایج این گزارش جدید، نشان می‌دهند که ۹۵ درصد از حجم هوای درون گودال گیل را دی‌اکسید کربن، ۲٫۶ درصد از آن را نیتروژن مولکولی، ۱٫۹ درصد از آن را اکسیژن مولکولی، و ۰٫۰۶ درصد از آن را نیز منونوکسید کربن تشکیل می‌دهد.

این ارقام، شگفت‌آور نیستند؛ اما این گروه پژوهشی متوجه شده است که سطوح اکسیژن در طی تمامی فصول سال از الگوی ثابتی پیروی نمی‌کند؛ بلکه در بهار و تابستان بسیار بالاست و در طی پائیز و زمستان، افت پیدا می‌کند.


پژوهشگران به وارسی چندبارهٔ صحت این داده‌ها پرداختند و مشخص شد که روبات، کارش را به‌درستی انجام داده است. آنها چندین توضیح را نیز مورد بررسی قرار دادند؛ اما تشریح مناسبی برای این وضعیت پیدا نکردند. برای مثال، افزایش تابستانهٔ اکسیژن از لحاظ تئوری می‌تواند نتیجهٔ تجزیهٔ دی‌اکسید کربن یا مولکول‌های آب در جوّ مریخ باشد. اما برای رخ دادن همچین چیزی، حجم آب در جوّ مریخ، باید پنج برابر حجم کنونی آن باشد.

در نتیجه، تغییرات اکسیژن همچون نوسانات متان، همچنان امری رمزآلود است. البته دانشمندان تأکید دارند که نمی‌توان بلافاصله نتیجه گرفت که میکروب‌های مریخ در این امر دخیل هستند. در واقع احتمالاً نوعی فرایند زمین‌شناختی در این رویداد مشارکت دارد.

گفتنی است سطح‌نورد کیوریاسیتی از تجهیزات لازم برخوردار نیست تا مشخص کند که آیا اکسیژن یا متان از طریق گونه‌های زیستی ایجاد شده‌اند یا نه. اما داده‌های بیشتر، می‌توانند توضیح بیشتری برای این شگفتی مریخ فراهم نمایند.


کد مطلب: 58942

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/58942/ابتدا-متان-اکنون-اکسیژن-نشانه-دیگری-زندگی-روی-مریخ

ايتنا
  https://www.itna.ir