کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

لزوم استفاده از پیام‌رسان‌های بومی در مدارس

2 آذر 1398 ساعت 10:00

ایتنا - معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به بخشنامه سال قبل وزیر وقت آموزش و پرورش مبنی بر ممنوعیت استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی گفت: در کار فرهنگی بخشنامه و توصیه و سفارش جواب نمی‌دهد.




احمد عابدینی در پاسخ به علت عدم اجرای بخشنامه وزارت آموزش و پرورش در ۱.۵ سال گذشته مبنی بر ممنوعیت استفاده از پیام رسان‌های خارجی و اعلام وزیر وقت آموزش و پرورش مبنی بر فراهم شدن امکان حضور در یک پیام رسان واحد داخلی برای دانش آموزان گفت: در کار فرهنگی بخشنامه جواب نمی‌دهد. کار فرهنگی ابعاد مختلفی دارد که باید به همه آنها توجه کرد.

وی در پاسخ به اینکه چرا رسانه‌های داخلی توسعه نیافته‌اند؟ گفت: رقابت یک اصل است با سفارش و توصیه و بخشنامه نمی‌توان کاری پیش برد. باید خودمان را در این رقابت، تقویت کنیم. انتظار اینکه افراد با توصیه ما از یک رسانه استفاده کنند، چندان معقول به نظر نمی‌رسد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، عابدینی با بیان اینکه این جمله که " آموزش و پرورش باید خودش اینترانت و پیام رسان داخلی را برای دانش آموزانش فراهم کند" عجیب است گفت: بلکه آموزش و پرورش استفاده کننده از خدمات است. حتما باید دسترسی آسان و بدون محدودیت را درنظر بگیریم و فرد اعتماد کند که اطلاعاتش محفوظ می‌ماند.

رضا تقی پور، وزیر سابق ارتباطات و عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی درباره چرایی عدم گسترش پیام‌رسان‌های داخلی در آموزش و پرورش و در پاسخ به پرسشی مبنی بر " سرانجام بخشنامه‌هایی چون بخشنامه وزارت آموزش و پرورش در یک و نیم سال گذشته مبنی بر ممنوعیت استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی و اعلام وزیر وقت آموزش و پرورش مبنی بر فراهم شدن امکان حضور در یک پیام رسان واحد داخلی برای دانش آموزان و راهکارهای حل این مشکل اظهار کرد: ما در مسیر فراگیر شدن هر پدیده‌ای از جمله استفاده درست از فناوری‌های نو قطعا باید مراحلی را طی کنیم چه از طریق آموزش و چه از طریق یادگیری غیرمستقیم. ما در این مسیر موفق نبوده‌ایم.

وی افزود: یک بخش از مشکل به قوانین و مقررات و مسیرهایی که آماده کرده‌ایم برمی‌گردد. بسیاری کشورها اینترنت نوجوان و کودک و جوان دارند که چارچوب‌های جدایی از اینترنت بزرگسالان دارد. باید در آموزش و پرورش محیطی را فراهم کنیم که مختص آموزش باشد و حواشی غیرمرتبط نداشته باشد.

تقی پور با بیان اینکه متاسفانه می‌بینیم که استفاده غیرمرتبط از اینترنت بر آنچه که باید در توسعه آموزش بکار بگیریم، غالب می‌شود گفت: در تولید محتوا کم کار کرده‌ایم. قصد دخالت در کار آموزش و پرورش را ندارم؛ اما حتی بسیاری از مسائل را می‌توان به صورت غیرحضوری به دانش آموزان آموزش داد. اینها همگی نیازمند برنامه مشخص است.

وی با اشاره به مشکلات دولت الکترونیک گفت: اگرچه زیرساخت‌های ارتباطی و انبارش داده‌ها تا حدود زیادی فراهم شده اما متاسفانه فرایندهای داخلی دستگاه ها نظیر آموزش و پرورش کفایت ندارد تا بر روی بسترها و شبکه‌های الکترونیکی منتقل شود.
وزیر سابق ارتباطات با اشاره به حضور فعال پیام رسان‌های داخلی از دو سال گذشته گفت: می توانیم امروز ادعا کنیم که مانع فنی در مسیر توسعه استفاده از این فرصت بزرگ در فرایندهای اداری و آموزشی نداریم.

تقی پور درباره حجم ترافیک پیام رسان‌های خارجی گفت: آماری که داریم حجم پهنای باند این دو پیام رسان خارجی مورد استفاده در ایران، در حالت عادی حدود ۱۰ برابر کل پیام‌رسان‌های داخلی است.

این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی درباره علت عدم استقبال از پیام‌رسان‌های بومی و ریشه این مشکل گفت: برنامه مشخصی برای این کار در کل کشور دنبال نشده است. شاید یکی از متهمین خود ما در شورای عالی فضای مجازی باشیم. مصوبات پراکنده‌ای داشته‌ایم که از جمله مهم‌ترین آنها ساماندهی پیام‌رسان‌ها است که در ۱۳ خرداد ۹۶ به تصویب رسیده است. ولی واقعا اگر ارزیابی درست داشته باشیم در می‌یابیم میزان کمی از این مصوبه اجرایی شده است.

وی درباره اینکه مسئولیت اجرای این مصوبه برعهده کدام نهاده بوده است؟ گفت: طبق قاعده آماده سازی زیرساخت‌ها بر عهده وزارت ارتباطات بوده است. طرف خارجی نیز باید یک نماینده را تعیین می کردند تا بتوان جرائم رخ داده را ریشه یابی کرد که آن هم میسر نشده است. دستگاه‌های مختلف مرتبط باید وظایف خود را انجام می‌دادند.

تقی پور با بیان اینکه پیام رسان‌های داخلی را در مقابل غول‌های بزرگی قرار داده‌ایم که چندین سال است کار می‌کنند گفت: پنج میلیارد تومان وام به برخی پیام رسان ها دادند در حالی که در قیاس با چندهزار سروری که دارند کفایت نمی‌کرد.

وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه اکنون شرایط برای پیام‌رسان‌های داخلی متفاوت شده و بخشی از زیرساخت‌ها در یک سال اخیر تقویت شده‌اند گفت: آموزش و پرورش به راحتی می‌تواند از این پیام‌رسان‌ها بهره برداری کند. ایجاد جزایر مختلف به صلاح نیست، قرار بود اینها رقابت کنند و هرکدام توانستند به صورت واحد در اختیار قرار بگیرند. در حال حاضر پنج پیام رسان فعال کشور ایتا، بله، سروش، گپ و آی گپ هستند.


کد مطلب: 58886

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/58886/لزوم-استفاده-پیام-رسان-های-بومی-مدارس

ايتنا
  https://www.itna.ir