۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۳۳

هک شدن حساب‌های بانکی صحت دارد؟

ایتنا - ​​​​​​​اخبار متناقض درباره هک شدن حساب‌های بانکی یا برداشت‌هایی که از حساب‌ مشتریان انجام و کلاهبرداری شده موجب شده مشتریان بانکی در نگرانی و اضطراب باشند. در این بین بانک مرکزی هنوز موضع مشخصی نشان نداده تا بتواند فضای موجود را تا حدی آرام کند.
هک شدن حساب‌های بانکی صحت دارد؟

اخبار متناقض درباره هک شدن حساب‌های بانکی یا برداشت‌هایی که از حساب‌ مشتریان انجام و کلاهبرداری شده موجب شده مشتریان بانکی در نگرانی و اضطراب باشند. در این بین بانک مرکزی هنوز موضع مشخصی نشان نداده تا بتواند فضای موجود را تا حدی آرام کند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، این‌که هر مدت یکبار موضوع هک حساب بانکی یا کلاهبرداری از طریق تراکنش‌های غیرمجاز مطرح می‌شود، ماجرای جدیدی نیست و گاها اخباری در رابطه با برداشت از حساب برخی مشتریان در برخی بانک‌ها به گوش می‌رسد.

برخی شایعات در مورد برداشت‌ از کارت‌های بانکی مشتریان و از سویی پیامک‌هایی که از طریق بانک برای صاحب حساب ارسال می‌شود، در چند وقت گذشته ماجرا را  کمی جدی‌تر کرد؛ به طوری که برخی مشتریان اعلام کردند که از حساب آنها رقمی خارج شده، در حالی که اصلا برای برداشت پول اقدامی نکرده بودند یا این‌که در پیامک‌های ارسالی بانک برای مشتری که در نتیجه استفاده از کارت بانکی فرستاده می‌شود این اعلام وجود داشت که رمز کارت وارد شده و اشتباه بوده است در حالی که وی اصلا برای دریافت مبلغ از کارت بانکی خود استفاده نکرده است. مجموع مسائل پیش آمده باعث ایجاد دلهره‌هایی بین مخاطبان شبکه بانکی شده است.

با این حال، توضیحاتی که رئیس کل فتای تهران ارائه کرده از این حکایت داشت که موضوع هک حساب‌های بانکی نیست، بلکه برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های مردم مربوط به کلاهبرداری از طریق کارت‌های بانکی است.

کاظمی گفته که برخی افراد مدعی کسر از حساب‌هایشان هستند و دلیل را هک شدن اعلام می‌کنند، اما باید بدانند موضوع هک و نفوذ به سیستم بانکی نبوده و برداشت غیرمجاز از طریق روش فیشینگ و استفاده از درگاه‌های جعلی انجام شده که دلیل کسر از حساب آنها سرقت اطلاعات بانکی با فیشینگ است.
در فیشینگ اطلاعاتی نظیر کلمه کاربری، رمز عبور، شماره ۱۶ رقمی عابر بانک، رمز دوم و CVV۲ را از طریق ابزارهای الکترونیکی ارتباطات به سرقت رفته و مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.
این در حالی است که قرار است به زودی رمز دوم یکبار مصرف در دستور کار شبکه بانکی قرار گیرد که گفته می‌شود، این چنین کلاهبرداری را به حداقل می‌رساند؛ سیسایتی که از اول دی‌ماه اجرایی خواهد شد.

با این حال طی سال‌های اخیر، گرچه توسعه در حوزه بانکداری الکترونیک توانسته گام مهمی در حوزه بانکی باشد، اما حفظ امنیت اطلاعات بانکی مورد توجه بوده است که در این رابطه آمار و اطلاعات و آنچه که مسئولان مربوطه اعلام می‌کنند نشان از این داشته که ارقام کمی هم در نتیجه تراکنش‌های غیرمجاز در فضای الکترونیک کلاهبرداری نشده است.

حدود دو سال پیش بود که آذری جهرمی - وزیر ارتباطات -اعلام کرد در یک فاصله شش ماهه حدود ۴۲ میلیارد تومان کلاهبرداری و تراکنش غیرمجاز در فضای الکترونیک انجام شده است.

وی البته در آن زمان از مسئولان بانکی خواسته بود که موضوع را به صورت جدی مورد توجه قرار دهند و گفته بود که با توجه به حجم بالای شکایات و همچنین برداشت‌های غیر مجاز بانکی و از سویی عدم مسئولیت بانک‌ها در این مورد از شبکه بانکی می‌خواهم که به ارتقای امنیت در حوزه الکترونیک توجه ویژه داشته باشند.
در عین حال که جلالی - رئیس سازمان پدافند غیرعامل - نیز در هشدارهایی نسبت به موضوع پایداری سامانه‌های بانکی پایدار تاکید کرده بود "با توجه به اینکه بخش زیادی از سامانه‌های بانکی در بانک مرکزی وابسته به سامانه‌های خارجی است، آسیب‌پذیری‌هایی در این زمینه وجود دارد. در بانک‌های کوچک‌تر معمولا استفاده از سامانه‌های داخلی مورد توجه قرار گرفته و ما آنها را کنترل می‌کنیم با این وجود از نظر سازمان پدافند غیرعامل، آسیب‌پذیری در بانک مرکزی و در حوزه سامانه‌های بانکی جدی بوده و باید مورد توجه قرار گیرد. "

واکنش بانک مرکزی نیز این بود که از نظر بانک مرکزی امنیت در حوزه بانکداری الکترونیک وجود داشته و نتایج آن مشخص است.
اما این روزها با وجود تنش‌هایی که در نتیجه انتشار شایعات یا اخبار مختلف در مورد وضعیت برداشت از حساب‌های بانکی وجود دارد، بانک مرکزی به عنوان مرجع اصلی در نظام بانکی تا کنون هیچ واکنشی رسمی نداشته و اطلاع‌رسانی نکرده است. در حالی که به نظر می‌رسد در شرایط موجود اعلام موضع بانک می‌تواند سهم بزرگی در آرامش مخاطبان شبکه بانکی و ایجاد اطمینان در آنها داشته باشد.
کد مطلب: 58826
برچسب ها: هکر حساب بانکی
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام