کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ناهید: هدف جدید سازمان فضایی هند

سايت خبری ايتنا , 4 آذر 1398 ساعت 15:06

ایتنا - با اینکه هند به‌تازگی سه فضاپیما به فضا اعزام کرده، اما به یک مقصد دیگر نیز چشم دوخته است: ناهید.



دانشمندان و مهندسان سازمان پژوهش‌های فضایی هند (ISRO) برنامه‌هایی برای یک مدارگرد ناهید به دولت ملی هند ارسال کرده‌اند و امیدوارند طرح‌شان به تأیید دولتی برسد. این فضاپیما می‌تواند چند سال دیگر به فضا پرتاب شود و چندین ابزار با خود به همراه داشته باشد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از Space، نیگار شاجی (یکی از دانشمندان ISRO) می‌گوید: «هدف عمده ما، نقشه‌برداری از سطح و زیرسطح ناهید است». بنابر گفته‌های خانم شاجی، مدارگرد ونوس که ISRO سرگرم طراحی آن است، قادر خواهد بود در ظرف یک سال، مجموعه بسیار بزرگی از داده‌ها راجع به ناهید ایجاد کند. افزون بر نقشه‌برداری از خود سطح، نگاه کمی ژرف‌تر به این سیاره به دانشمندان کمک خواهد کرد تا نقاط مهم آتشفشانی را که در سرتاسر ناهید وجود دارند، شناسایی نمایند.
 
گفته می‌شود ابزارهای درون فضاپیما به مطالعه جوّ این سیاره و یون‌سپهر (ionosphere) آن خواهد پرداخت. منظور از یون‌سپهر، لایه‌ای از سیاره است که پرتوهای خطرناک فرابنفش و پرتو ایکس خورشید را جذب کرده و مانند سقفی از ورود آنها به سطح سیاره جلوگیری می‌کند. به گزارش ایتنا، نهاد ISRO فهرستی متشکل از ۱۶ ابزار از دانشمندان هندی دریافت کرده که مایلند به فضا اعزام کنند. این ادوات، شامل ابزارهای پایش ابر، شناسایی رعد و برق، و همینطور مطالعه ذرات باردار پلاسمایی است که از ناهید گذر می‌کنند و به‌سوی خورشید می‌روند.
 
چند ابزار دیگر نیز از سوی شرکای بین‌المللی پیشنهاد شده‌اند. سه‌تای آنها مربوطند به دانشمندانی از ایالات متحده؛ اما خانم شاجی می‌گوید سازمان ISRO متوجه است که تأمین مالی این ابزارها، چندان شدنی نیست و بنابراین اعلام کرده است که این ادوات به فضا برده نخواهند شد.
 


اگر این پروژه به تأیید برسد، فضاپیما خواهد توانست در ماه ژوئن سال ۲۰۲۳ میلادی و در یکی از مکان‌های پرتاب، از نوعی که چاندرایان-۲ در همین تابستان از آنجا به ماه رفت، به فضا اعزام شود.
 
گفتنی است پیش از اعزام چاندرایان-۲، یک فضاپیما در سال ۲۰۰۹ و فضاپیمایی دیگر نیز با نام «مأموریت مدارگردی مریخ» در سال ۲۰۱۳ از سوی هند به فضا پرتاب شدند.


کد مطلب: 58792

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/58792/ناهید-هدف-جدید-سازمان-فضایی-هند

ايتنا
  https://www.itna.ir