۰
plusresetminus
جمعه ۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۵۶

آب با منشأ خارج از منظومه شمسی

ایتنا - این احتمال وجود دارد که دنباله‌دار میان‌ستاره‌ای بوریسوف، از بیرون منظومه شمسی با خودش آب آورده باشد.
آب با منشأ خارج از منظومه شمسی
ستاره‌شناسان شواهدی یافته‌اند مبنی بر اینکه احتمالاً دنباله‌دار میان‌ستاره‌ای که در اواخر ماه اوت کشف شد، حاوی آب باشد. اگر این شواهد صحت داشته باشند، در اینصورت این نخستین‌باری است که در منظومه شمسی مقداری آب کشف کرده‌ایم که منشأ آن، از خارج از منظومه شمسی است.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از Technology Review، گفتنی است گروهی از ستاره‌شناسان توانستند با استفاده از رصدخانه آپاچی‌پوینت واقع در ایالت نیومکزیکو، نوری را که اوایل ماه میلادی جاری توسط بوریسوف بازتابیده‌شده بود، مورد مطالعه قرار دهند. این گروه پژوهشی بامطالعه طیف‌های نوری، میزان معتنابهی اکسیژن در اطراف این دنباله‌دار پیدا کردند.

هرچند این مشاهدات، لزوماً و به‌خودی خود به‌معنای وجود آب نیستند؛ اما احتمال بسیار زیادی وجود دارد که این اکسیژن، حاصل از مولکول‌های آب باشد. این یافته‌ها نشان می‌دهند که دنباله‌دار مورد اشاره، در ناحیه‌ای به‌وسعت ۲٫۵ کیلومتر مربع، در هر ثانیه نزدیک به ۲۰ کیلوگرم آب از دست می‌دهد.
 
به گزارش ایتنا، همزمان که این دنباله‌دار به‌سمت خورشید می‌رود، گرم‌تر می‌شود. سپس یخ آب موجود بر روی سطح آن نیز تسعید می‌گردد و از حالت جامد به صورت بخار در می‌آید و نور فرابنفش مولکول‌های آب را در قالب هیدروژن و اکسیژن تجزیه می‌کند. البته اگر این اکسیژن نشانه وجود آب نباشد، در اینصورت می‌تواند از منبعی دیگر همچون دی‌اکسید کربن آمده باشد.
 

البته با اینکه بسیار شگفت‌انگیز است که بدانیم بوریسوف حامل مقداری آب از یک منظومه سیاره‌ای دیگر است، اما واقعیت این است که بیشتر دنباله‌دارها با خود آب به همراه دارند. هرچه که ستاره‌شناسان بوریسوف را بیشتر مورد مطالعه قرار می‌دهند، کمتر به موارد غیرمعمول در آن برخورد می‌کنند (البته به‌جز اینکه نخستین دنباله‌دار میان‌ستاره‌ای است که تاکنون یافته‌ایم و دومین بازدیدکننده میان‌ستاره‌ای است).
 
با این وجود، بوریسوف می‌تواند ما را شگفت‌زده کند. این دنباله‌دار در ماه دسامبر از فراز خورشید عبور خواهد کرد و هرچه که به آن نزدیکتر شود، گرمای حاصل سبب خواهد شد که گاز و غبار بیشتری از خود برجای بگذارد و همین امر به دانشمندان کمک خواهد کرد تا مطالب بیشتری درباره اسرار و رموز آن دریابند.
کد مطلب: 58791
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام