کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

لباس‌های فضایی جدید ناسا

سايت خبری ايتنا , 12 آبان 1398 ساعت 15:24

ایتنا - ناسا برای پیاده‌روی‌های فضایی لباس فضایی جدید xEMU و لباسی دیگر نیز برای مأموریت اوریون طراحی کرده است.


ناسا روز ۱۵ اکتبر از نمونه جدیدی از لباس‌های فضایی رونمایی کرد که و گفته می‌شود نخستین زنی که پا بر ماه خواهد گذاشت، آن را به تن خواهد داشت.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از Space، در مراسمی که در ادارات مرکزی این نهاد فضایی برگزار شده بود، آقای جیم بریدنستین (مدیر ناسا) و مهندسان طراح لباس فضایی، نمای نزدیکی از دو لباس نسل جدید را که برای برنامهٔ آرتمیس طراحی شده است، به حاضرین نشان دادند. قرار است در سال ۲۰۲۴، نخستین زن و همچنین مرد بعدی، از طریق برنامه آرتمیس پا بر کره ماه بگذارند.
 
آقای بریدنستین گفت: «بناست سال ۲۰۲۴ به ماه برویم و حضور مستمری در آنجا داشته باشیم. هدف نهایی ما نیز رفتن به مریخ است و برای اینکه به سیاره سرخ برویم، باید از ماه به‌عنوان یک هدف مقطعی استفاده کنیم». وی در ادامه اظهار داشت: «خانم کریستین (مهندس طراح لباس فضایی) لباسی پوشیده که برای تمام فضانوردانی که عازم ماه هستند، مناسب است».
 


دو نمونه لباس فضایی که ناسا آنها را به نمایش گذاشت، برای دو بخش جداگانه از یک مأموریت باسرنشین به ماه طراحی شده‌اند. یکی که xEMU نام دارد و آقای دیویس آن را به‌تن کرده بود، رنگ قرمز و سفید و آبی دارد و برای فضانوردانی طراحی شده که به پیاده‌روی روی سطح ماه می‌پردازند؛ به‌ویژه قطب جنوب ماه.
 
دومین لباس نیز رنگ نارنجی روشن دارد که فضانوردان در هنگام اعزام به فضا بر روی کپسول اوریون و نیز هنگام بازگشت به زمین آن را خواهند پوشید.
 
یکی از موارد مشخص، اندازهٔ آن است. لباس xEMU برای گسترهٔ وسیعی از اندازه‌ها طراحی شده و ناسا درنظر دارد آن را بهتر نیز بکند تا راحت‌تر باشد و این امکان را برای فضانوردان فراهم سازد تا با سادگی بیشتری به اطراف حرکت کنند.
 

همچنین، فضانوردان قادر خواهند بود با استفاده از فناوری جاذب دی‌اکسید کربن بهبودیافته، زمان بیشتری را در مأموریت‌های پیاده‌روی فضایی صرف کنند. گفته می‌شود که این زمان می‌تواند تا ۸ ساعت افزایش پیدا کند.


کد مطلب: 58554

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/58554/لباس-های-فضایی-جدید-ناسا

ايتنا
  https://www.itna.ir