کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

میهمان ناخوانده در منظومه شمسی

سايت خبری ايتنا , 6 آبان 1398 ساعت 15:12

ایتنا - دنباله‌دار بوریسوف دومین شیء میان‌ستاره‌ای بود که به منظومه شمسی ما وارد شد و این بار، ستاره‌شناسان بر این باورند که می‌دانند این شیء از کجا آمده است.


در سال ۲۰۱۷ که دنباله‌دار «اومواموا» از منظومه شمسی ما گذر کرد، هیچ‌کسی نتوانست سر در بیاورد که این شیء از کجا آمده است. اما ستاره‌شناسان حدس می‌زنند که بدانند دنباله‌دار بوریسوف (2I/Borisov) از کجا آمده است.

ستاره‌شناسان برای دومین بار یک شیء میان‌ستاره‌ای را کشف کردند که از منظومه شمسی ما در حال عبور بود. گنادی بوریسوف (یک ستاره‌شناس آماتور که در کریمه سرگرم کار با تلسکوپ خودش است)، در روز ۳۰ اوت (۸ شهریور) برای نخستین‌بار دنباله‌دار این میان‌ستاره‌ای را کشف کرد.

به گزارش ایتنا و به نقل از Space، گروهی از پژوهشگران لهستانی در مقاله‌ای  مسیر دنباله‌دار بوریسوف را محاسبه کرده‌اند که نشان می‌دهد این مسیر، از یک سامانهٔ ستاره‌ای کوتوله سرخ با نام کروگر ۶۰ (Kruger 60) نشأت گرفته که ۱۳٫۱۵ سال نوری با ما فاصله دارد.

دانشمندان می‌گویند هنگامی که مسیر دنباله‌دار بوریسوف را به عقب برگردانید، به یک میلیون سال پیش می‌رسید که این شیء با سرعت ۳٫۴۳ کیلومتر بر ثانیه، از فاصله تنها ۵٫۷ سال نوری مرکز کروگر ۶۰ عبور کرده است.

 


البته برای ما انسان‌ها، این سرعت بسیار زیاد است و تقریباً برابر است با سرعت اسکرم‌جت X-43A که یکی از پرسرعت‌ترین جت‌هایی است که تاکنون ساخته شده است. ولی چنین جتی نمی‌تواند از گرانش خورشید فرار کند و پژوهشگران متوجه شده‌اند که اگر این دنباله‌دار واقعاً با همین سرعت در فاصله ۶ سال نوری از کروگر ۶۰ حرکت می‌کرده، احتمالاً نمی‌توانسته به مسیر خود ادامه بدهد. بنابراین آنها می‌گویند این شیء از یک «سامانه ستاره‌ای» می‌آید و زمانی، دنباله‌دار بوریسوف درست مثل دنباله‌دارهایی که در منظومه شمسی خودمان به دور خورشید می‌گردند، به گرد این ستارگان می‌چرخیده است.

البته نویسندگان این مقاله اظهار می‌کنند اینها فرضیات هستند و نباید آنها را نتایج قطعی برشمرد. ستاره‌شناسان هنوز هم سرگرم گردآوری داده‌های بیشتر درباره مسیر بوریسوف هستند و داده‌های بیشتر ممکن است مشخص کند که این مسیر اشتباه بوده و این شیء از جای دیگری آمده باشد.


کد مطلب: 58503

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/58503/میهمان-ناخوانده-منظومه-شمسی

ايتنا
  https://www.itna.ir