۱
plusresetminus
پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۹

ناراحتی ناسا از موشک بزرگ ایلان ماسک

ایتنا - تابه‌حال هیچ کسی با فضاپیمای اسپیس‌اکس به نام کرو دراگون (Crew Dragon) به فضا نرفته است؛ این در حالیست که آقای ماسک، سفینه جدیدتر، بزرگ‌تر و پر زرق و برق‌تر خود به نام استارشیپ را هم به رخ دیگران می‌کشد و ناسا حرص می‌خورد.
ناراحتی ناسا از موشک بزرگ ایلان ماسک
اسپیس‌اکس در سال ۲۰۱۴ و همان ابتدا که برنده قرارداد ناسا شده بود، گفت فضاپیمایی خواهد ساخت که در سال ۲۰۱۷ فضانوردان را با خود به فضا ببرد. اما چنین چیزی هنوز اتفاق نیفتاده است. قرار بر این بود که این فضاپیما بعدتر و در همین سال ۲۰۱۹، یک مأموریت باسرنشین نیز انجام دهد. ولی در ماه آوریل که کپسول کرو دراگون در حین آزمون موتور منفجر شد، اسپیس‌اکس و ناسا این مأموریت را به تعویق انداختند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از Space، آقای ایلان ماسک در روز ۳۰ سپتامبر به سی‌ان‌ان اعلام کرد که کرو دراگون برای حمل فضانوردان به فضا در ظرف سه تا چهار ماه آینده، آماده خواهد بود. این در حالی است که آقای جیم بریندنستین (مدیر ناسا) به سی‌ان‌ان گفت چنین باوری ندارد و به دلیل تأخیرهای صورت‌گرفته از سوی اسپیس‌اکس و بوئینگ، بر این عقیده است که ناسا از کپسول‌های روسی استفاده خواهد کرد.
 
اما وقتی که کرو دراگون مراحل نهایی ساخت خود را طی می‌کند، چرا اسپیس‌اکس سرگرم ساختن استارشیپ برای سفر به ورای مدار زمین است؟
 

اسپیس‌اکس می‌گوید استارشیپ در شکل نهایی خود، قادر خواهد بود دست‌کم ۱۰۰ تُن بار به مدار زمین منتقل کند و انتظار می‌رود که بتواند به ماه نیز محموله منتقل کند و باز گردد.
این شرکت همچنین پیشنهاد می‌کند که استارشیپ روزی خواهد توانست ۱۰۰ تَن سرنشین نیز با خود حمل کند.
 
اگر کرو دراگون مطابق با برنامه پیش میرفت و به ناسا کمک می‌کرد تا بدون بهره‌گیری از خدمات پرهزینه و پرزحمت روسیه، به فضا برود، آقای برندینستین شاید از دیدن آقای ماسک در جلوی فضاپیمای جدید خودش، خوشحال‌تر می‌بود.

البته گفته می‌شود که این دو تن تلفنی با یکدیگر گفتگو و آشتی کرده‌اند و آقای ماسک گفته است که اسپیس‌اکس هنوز هم، توان خود را بر کرو دراگون متمرکز ساخته و چنین برآورد می‌کند که استارشیپ تنها ۵ درصد از منابع این شرکت را مصروف خود می‌دارد.
کد مطلب: 58466
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام