کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نخستین فضانورد اماراتی

سايت خبری ايتنا , 5 آبان 1398 ساعت 13:38

ایتنا - آقای هزاع علی المنصوری، نخستین فضانورد اماراتی پس از گذراندن ۸ روز در فضا، به‌همراه کارکنان ایستگاه فضایی روسی-آمریکایی به زمین باز گشت.


به گزارش ایتنا و به نقل از Space، روز سوم اکتبر (۱۱ مهر)، آقای هزاع علی المنصوری اهل امارات عربی متحده همراه با دو خدمه فضاپیمای سایوز MS-12 که از روسیه و آمریکا هستند، به زمین باز گشت. کپسول حاوی وی با یک چتر و ترمزهای هوایی، وی را در قزاقستان فرود آورد.
 
گفتنی است این پرواز فضایی تحت قراردادی میان روسیه و امارات انجام شد و آقای المنصوری به‌عنوان مشارکت‌کننده در این قرارداد، روز ۲۵ سپتامبر (۳ مهر) پرواز خود را انجام داد. او در ابتدا همراه با دو تن جایگزین برای خدمه ایستگاه فضایی به فضا اعزام شد و در راه برگشت، با فضانوردان، الکسی اویچینین (Aleksey Ovchinin) روسی و نیک هیگ (Nick Hague) آمریکایی همسفر شد.
 
گفته می‌شود عزیمت اویچینین، هیگ و المنصوری از ایستگاه فضایی، پایان رسمی برنامهExpedition 60 و آغاز Expedition 61 بوده است.
 
سایوز MS-12 در ساعت ۳:۳۷ صبح از ماژول Rassvet جدا شد و سه‌ساعت و نیم بعد در ساعت ۶ صبح نیز، سایوز و خدمه آن با ایمنی کامل به زمین نشستند.

 


آقای المنصوری در نخستین پرواز فضایی خود توانست به‌مدت ۷ روز و ۲۱ ساعت و ۱ دقیقه، ۱۲۸ بار به دور زمین بچرخد. این فرد ۳۵ ساله که پیش‌تر خلبان ارتش بوده، از میان بیش از ۴ هزار تن داوطلب برای برنامه فضانوردی امارات متحده عربی انتخاب شده بود. او افزون بر نمایندگی کردن کشورش، پس از شاهزاده سلطان بن سلمان السعودی از عربستان و محمد فاریس از سوریه، سومین فرد عرب بود که به فضا اعزام شد.
 
فضاپیمای سایوز MS-12 نیز پنجاه‌وهشتمین سایوزی بود که برای ایستگاه فضایی بین‌المللی مورد استفاده قرار گرفت. این کپسول فضایی، با ۳ هزار و ۲۴۸ بار گردش دور زمین، ۱۳۰ میلیون کیلومتر را طی کرده بود.


کد مطلب: 58430

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/58430/نخستین-فضانورد-اماراتی

ايتنا
  https://www.itna.ir