کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ناسا صدای زلزله مریخ را منتشر کرد

سايت خبری ايتنا , 28 مهر 1398 ساعت 12:55

ایتنا-کاوشگر اینسایت ناسا سروصدای جالبی را از کره مریخ به ثبت رسانده و این آژانس فضایی فایل مرتبط با آن را در روز سه‌شنبه برای عموم منتشر کرده است.


کاوشگر اینسایت ناسا سروصدای جالبی را از کره مریخ به ثبت رسانده و این آژانس فضایی فایل مرتبط با آن را در روز سه‌شنبه برای عموم منتشر کرده است.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  cnet، کاوشگر اینسایت به سیستم زلزله‌سنج بسیار دقیقی به نام آزمایش لرزه‌ای برای ساختار داخلی (SEIS) مجهز شده است که برای گوش دادن به زلزله‌های مریخ طراحی شده است. محققان با بررسی چگونگی حرکت امواج در داخل این سیاره امیدوارند که بتوانند به ساختار داخلی و عمقی مریخ پی ببرند.
 
اینسایت این زلزله‌نگار را در ماه دسامبر روی سطح مریخ جاگذاری کرد اما این دستگاه تا ماه آوریل هیچ زلزله‌ای را به ثبت نرساند. ناسا دراین‌باره می‌گوید که بیش از 100 رخداد توسط این دستگاه شناسایی شده است و نزدیک 21 عدد از آن‌ها «قویا به‌عنوان زلزله در نظر گرفته می‌شود»
 

 
 
سر و صداهای ظریف مریخ خارج از دامنه شنوایی انسان است اما به‌گونه‌ای پردازش شده است که انسان با استفاده از هدفون بتواند آن‌ها را بشنود. این داده‌ها نشان می‌دهند که پوسته سطح مریخ تا حد زیادی شبیه پوسته زمین و ماه است. ترک‌های پوسته زمین با گذشت زمان توسط مواد معدنی موجود در آب‌های میان آن‌ها پر می‌شوند.
 
به‌این‌ترتیب امواج صوتی وقتی از این شکستگی‌های قدیمی رد می‌شوند دچار شکست نمی‌شوند و به‌صورت متوالی خواهند بود. از طرف دیگر سطح کره ماه به‌صورت ترک‌خورده باقی می‌ماند و امواج صوتی برای چند دقیقه پراکنده و شکسته می‌شوند. پوسته تکه‌تکه شده مریخ به ماه شباهت دارد و امواج زلزله در حدود یک دقیقه به طول می‌انجامند. از طرف دیگر زلزله‌های کره زمین تنها در طی چند ثانیه رخ می‌دهند.
 
ازآنجایی‌که سیستم SEIS صدا محور است، دانشمندان می‌بایست صداهای دیگر نظیر باد را فیلتر کرده و به داده موردنظر خود دست پیدا کنند. این تیم دریافت که جستجوی زلزله در طول شب آسان‌تر است زیرا نور خورشید در طول روز هوا را گرم می‌کند و موجب می‌شود که صدای باد در فضا بیشتر شود.
 


کد مطلب: 58409

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/58409/ناسا-صدای-زلزله-مریخ-منتشر

ايتنا
  https://www.itna.ir