شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۹

کشفی مهیب از کهکشان آندرومدا: این کهکشان کهکشان‌های کوچک را می‌بلعد

ایتنا- محققان به‌تازگی کشف کرده‌اند که کهکشان آندورمدا در همسایگی راه شیری در طی 10 میلیارد سال گذشته کهکشان‌های کوچک‌تر را بلعیده و هم‌اکنون به یکی از بزرگ‌ترین کهکشان‌های کیهان تبدیل شده است.
کشفی مهیب از کهکشان آندرومدا: این کهکشان کهکشان‌های کوچک را می‌بلعد

به گزارش ایتنا به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی cnet، داگال مکی به‌عنوان اولین راهبر این تحقیق از دانشگاه ملی استرالیا در این رابطه اظهار کرد که:« در حدود 10 الی 15 سال است که می‌دانیم اندرومدا نسبت به کهکشان راه شیری در بلعیدن کهکشان‌های کوچک‌تر گذشته خشونت‌بارتری داشته است.»

این پژوهش که توسط مکی و همکاران بین‌المللی‌اش انجام شد برای اولین بار در دوم اکتبر در مجله journal چاپ شد و تاریخ کهکشان آندرومدا را با جزئیاتی دقیق بازنویسی کرد. این تیم پس از بررسی سرعت 77 خوشه کروی (کره‌های متراکم از یک‌میلیون ستاره) که به دور اندرومدا می‌گشتند، به مورد بسیار عجیبی برخوردند.

بهترین توضیح برای داده‌های به‌دست‌آمده این است که اندرومدا حداقل دوباره در طی 10 میلیارد سال گذشته یک یا چند کهکشان را بلعیده است. یکی از این رخدادها اخیرا اتفاق افتاده است و دیگری به گذشته‌های بسیار دور برمی‌گردد. اندرومدا به‌جای جذب تدریجی ستاره‌ها و خوشه‌های کهکشانی آن‌ها را به‌صورت یکجا بلعیده است.

روش جذب کهکشان‌های کوچک‌تر توسط اندرومدا محققان را متعجب کرده است زیرا این کشکشآن‌ها از دو جهت مختلف به اندرومدا جذب‌شده‌اند. کهکشان‌های  قدیمی‌تر مانند حلقه‌های زحل به دور اندرومدا می‌چرخند اما کهکشان دیگر به‌صورت عمود بر کهکشان قدیمی‌تر به دور اندرومدا می‌گردد. مکی در این رابطه می‌گوید:« اگر این‌گونه باشد، پس به نظر می‌رسد جهت‌های خاصی وجود دارد که کهکشان‌ها "ورود" از آن‌ها را ترجیح می‌دهند.»

این پدیده می‌تواند به نقش تشکیل کهکشان برای شبکه رشته‌ها و حفره‌هایی که پایه و اساس جهان ما را تشکیل می‌دهند اشاره داشته باشد. هم‌اکنون محققان در تلاش هستند که با مطالعه داده‌های به‌دست‌آمده به ماهیت کهکشان‌های بلعیده شده توسط اندرومدا پی ببرند.