۰
plusresetminus
جمعه ۳ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۰

تکه یخی به اندازه لندن از قطب کنده شده و در اقیانوس‌ها سرگردان شده است

ایتنا- کوه یخ بسیار بزرگی به اندازه شهر لندن با نام D-28 به‌تازگی از قفسه یخی آمری (Amery Ice Shelf) واقع در شرق قطب جنوب جدا شده است.
تکه بزرگ یخی سرگردان در اقیانوس
کوه یخ بسیار بزرگی به اندازه شهر لندن با نام D-28 به‌تازگی از قفسه یخی آمری (Amery Ice Shelf) واقع در شرق قطب جنوب جدا شده است.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از cnet، قفسه یخی آمری در بخش استرالیایی قطب جنوب واقع شده است و بر اساس اظهارات دولت استرالیا اندازه این کوه یخ با شهر سیدنی و جزیره اسکای در اسکاتلند برابری می‌کند. ماهواره کوپرنیکوس سنتینل-1 متعلق به آژانس فضایی اروپا فرایند جدا شدن این کوه یخ را ردیابی کرده است. این آژانس نیز اندازه این کوه یخ را بزرگ‌تر از شهر لندن خوانده است. اندازه D-28 در حدود 620 مایل مربع یا 1600 کیلومترمربع است.
 
 
 
جدایی این کوه یخ از بستر خود برای دانشمندان فعال در این زمینه‌چندان عجیب نیامد زیرا پیش‌بینی‌های آن‌ها از وقوع چنین امری خبر می‌داد و حتی این منطقه با نام « دندان لق» نام‌گذاری شده بود. این دانشمندان برای تقریبا دو دهه این منطقه را از نزدیک زیر نظر داشته‌اند.
 
 هلن آماندا فریکر به‌عنوان پروفسور موسسه اقیانوس‌شناسی اسکریپت در این رابطه اظهار کرد که:« ما می‌دانستیم که این اتفاق بالاخره خواهد افتاد اما این اتفاق دقیقا ازآنجایی‌که انتظارش را داشتیم به وقوع نپیوست و این یک هشدار است.»
 
این روزها شمار اخبار نه‌چندان خوب در رابطه با تغییرات آب و هوایی نزدیک دو قطب کره زمین بسیار زیاد شده است و جدایی این کوه یخ نیز به این اخبار دامن زد. بااین‌حال باید به یادداشت که شاید این رخداد تنها فرایندی طبیعی برای این کوه یخ بوده است. فریکر در این رابطه اعلام کرد که:« ما فکر نمی‌کنیم که این رخداد به تغییرات آب و هوایی مرتبط باشد، این بخشی از چرخه طبیعی قفسه‌های یخی است و این‌گونه جدایی‌ها از 60 تا 70 سال یک‌بار اتفاق می‌افتد.»
 
کد مطلب: 58381
برچسب ها: فضا قطب جنوب
مرجع : www.cnet.com/
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام