کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فشار بریتانیا به فیس‌بوک برای دسترسی به پیام‌های رمزنگاری‌شده

4 آبان 1398 ساعت 12:27

ایتنا - پیشنهاد GCHQ دربرگیرنده رویکردی بود که در آن ارائه‌دهندگان خدمات بتوانند «بی سر و صدا یک شرکت‌کننده از نهادهای اعمال قانون را در یک چت یا تماس گروهی بگنجانند»، بدون اینکه سایر شرکت‌کنندگان از آن مطلع شوند.


بلومبرگ به نقل از منبعی محرمانه خبر داده است که فیس‌بوک و ابزار پیام‌رسانی آن، واتس‌اپ، مکلف خواهند شد تحت یک پیمان آتی انگلیس با آمریکا امکان دسترسی به پیام‌های رمزنگاری شده را در اختیار پلیس انگلیس قرار دهند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از cnet، این پیمان که دیگر پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مستقر در آمریکا را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد، آنها را ملزم خواهد کرد که برای کمک به تحقیقات در زمینه جرائم حاد، همچون تروریسم و آزار جنسی کودکان، اطلاعات خود را در اختیار قرار دهند.
 
بلومبرگ خاطرنشان کرده است که تحت این پیمان، که طبق برنامه باید در اکتبر نهایی شود، آمریکا و بریتانیا شهروندان یکدیگر را مورد بازجویی قرار نخواهند داد، و اطلاعات به دست آمده از شرکت‌های بریتانیایی در پرونده‌هایی که امکان صدور حکم اعدام را دارند قابل استفاده نخواهد بود.
 
مسئولان اعمال قانون در این دو کشور، مدتیست بر این استدلال پافشاری داشته‌اند که رمزنگاری غیرقابل شکستن، امکان مخفیکاری را برای تبهکاران فراهم می‌آورد.
پلیس می‌گوید که «درب عقب‌ها»، یا پروتال‌های دسترسی سری، باید در این سیستم‌ها تعبیه شوند تا مسئولان قانونی بتوانند تحقیقاتشان را به اجرا در آورند.

با این حال، منتقدان درباره سوءاستفاده‌های جاسوسی نگران هستند و می‌گویند که چنان درب عقب‌هایی می‌توانند توسط هکرهای بدخواه نیز قابل کشف و استفاده باشند.
 


گفتنی است در ماه دسامبر استرالیا قانونی را تصویب کرد که شرکت‌های تکنولوژی را ملزم می‌کند به نهادهای اعمال قانون برای دسترسی یافتن به ارتباطات رمزنگاری‌شده مجرمان مورد ظن کمک کنند، که چنین اقدامی بنا بر گزارش BBC نخستین قانون از این دست به شمار می‌رود.
 
در ماه مه، اپل، گوگل، مایکروسافت، واتس‌اپ و دیگران به مخالفت با پیشنهاد نهاد اطلاعاتی GCHQ بریتانیا پرداختند که پیشنهاد ایجاد راهی برای پلیس به منظور دسترسی به پیام‌های خصوصی بدون شکستن رمزنگاری را داده بود.

پیشنهاد GCHQ دربرگیرنده رویکردی بود که در آن ارائه‌دهندگان خدمات بتوانند «بی‌سر و صدا» یک شرکت‌کننده از نهادهای اعمال قانون را در یک چت یا تماس گروهی بگنجانند، بدون اینکه سایر شرکت‌کنندگان از آن مطلع شوند. شرکت‌های تکنولوژی گفته‌اند که این رویکرد «کلید شبحی» امنیت سایبری و حقوق بشر را تهدید می‌کند.
 
فیس‌بوک اینگونه پاسخ داد: «ما به حق افراد برای محاوره خصوصی آنلاین باور داریم. رمزنگاری انتها به انتها به حفاظت از این حق کمک می‌کند و نقشی بنیادین در ارزشی دارد که ما روزانه برای بیش از یک میلیارد نفر فراهم می‌آوریم...»
 


کد مطلب: 58357

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/58357/فشار-بریتانیا-فیس-بوک-دسترسی-پیام-های-رمزنگاری-شده

ايتنا
  https://www.itna.ir