۰
plusresetminus
جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۰۶

لباس‌های فضایی جدید برای سفر به ماه

ایتنا - ناسا تصمیم دارد لباس‌های فضایی جدید برای ماه را در سال ۲۰۲۳ در ایستگاه فضایی مورد آزمون قرار دهد.
لباس‌های فضایی جدید برای سفر به ماه
اگر ناسا قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ دوباره به ماه فضانورد اعزام کند، به لباس فضایی جدیدی نیاز خواهد داشت. اما پیش از آنکه فضانوردان این لباس‌های جدید را روی ماه به تن داشته باشند، دانشمندان باید در سال ۲۰۲۳ آنها را در ایستگاه فضایی بین‌المللی مورد آزمون قرار دهند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از Space، هدف برنامه قمری آرتمیس ناسا، این است که در سال ۲۰۲۴ برای نخستین‌بار، فضانوردان به قطب جنوب ماه اعزام کند؛ اما لباس فضایی کنونی این نهاد که به اختصار EMU نامیده می‌شود، برای راهپیمایی فضایی در حالت شناور در هوا طراحی شده است و نه بالا رفتن از سطوح سنگی ماه.
 
پروژه لباس فضایی پیشرفته ناسا، یکی از کوشش‌های متعدد این نهاد در سال‌های اخیر بوده تا برای کاوش در فضا، لباس‌های مناسب طراحی کند. در نوامبر سال ۲۰۱۶، این پروژه تلاش‌های خود را با محوریت نسل جدیدی از لباس‌ها ادامه داد که اکنون xEMU نامیده می‌شوند و به گزارش ایتنا به نقل از Space، درنظر دارد آن را در سال ۲۰۲۳ مورد آزمون قرار دهد.
 
لیندسی آیچیسون (مهندس طراح لباس فضایی در ناسا) می‌گوید: «ما پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم و طراحی لباس را بارها و بارها انجام داده‌ایم».

 

تاکنون xEMU در «آزمایشگاه شناوری خنثی» بیش از ۳۰ بار مورد آزمایش قرار گرفته است. این آزمایشگاه، یک استخر بزرگ است که فضانوردان از آن برای آموزش پیاده‌روی فضایی استفاده می‌کنند.
 
لباس XEMU به‌تازگی مورد بازنگری اولیه قرار گرفته و به‌نظر می‌رسد این طرح از لحاظ عملیاتی بسیار کارآمد باشد. خانم آیچیسون می‌افزاید: «گام بعدی، آزمون توسعه طراحی است و پس از آن، نمونه کاملی از این لباس در سال ۲۰۲۳ در ایستگاه فضایی بین‌المللی مورد آزمایش قرار خواهد گرفت و پس از آنکه این لباس فضایی بتواند از آزمون‌های مداری سرافراز بیرون بیاید می‌تواند در سال ۲۰۲۴ توسط فضانوردان در مأموریت سفر به ماه مورد استفاده قرار بگیرد».

 

یکی از ملاحظاتی که در طراحی xEMU مدنظر بوده، این است که بتواند برای مأموریتهای بیشتر در ماه و همچنین مأموریت‌های مریخی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. خانم آیچیسون می‌گوید طراحی xEMU می‌تواند طوری تغییر کند تا برای مأموریت‌های گوناگون، تناسب داشته باشد و این کار با تعویض برخی از اجزای آن صورت می‌گیرد تا ایمنی لازم برای فضانوردان در محیط‌های متنوع، تأمین شود.
کد مطلب: 58348
برچسب ها: ناسا فضا
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام