۰
plusresetminus
دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۰
هشدار مرکز ماهر

کاربران خانگی در معرض حملات باج‌افزاری

ایتنا - مرکز ماهر نسبت به گسترش حملات باج‌افزاری در بین کاربران خانگی هشدار داد و از کاربران خواست از باز کردن پیام‌های مشکوک در ایمیل و شبکه‌های اجتماعی خودداری کنند.
کاربران خانگی در معرض حملات باج‌افزاری


مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای اعلام کرد: مشاهدات صورت گرفته نشان می‌دهد که در بازه زمانی یک‌ماهه اخیر، با رشد و گسترش باج‌افزارهایی همچون STOP/Djvu که کاربران خانگی را مورد حمله قرار می‌دهند، شدت حملات باج‌افزاری بیشتر شده است.

به گزارش ایتنا از تابناک، بررسی‌ها نشان می‌دهد که عمده دلایل آلوده شدن این رایانه‌ها، کلیک روی لینک‌های آلوده، دریافت فایل‌های اجرایی مخرب، کرک‌ها و نرم‌افزارهای فعال‌ساز و همچنین ماکروهای آلوده موجود در فایل‌های محصولات ادوبی و آفیس با پسوندهای pdf, doc, ppt و ... هستند.

مرکز ماهر برای جلوگیری از آلوده شدن رایانه‌های شخصی کاربران خانگی و همچنین کاهش آسیب‌های ناشی از حملات باج‌افزاری، به کاربران توصیه کرده است:
۱. نسبت به تهیه نسخه‌های پشتیبان از اطلاعات ارزشمند و نگهداری به صورت غیر برخط اقدام کنید.

۲. از باز کردن پیام‌های مشکوک در محیط‌های مختلف از جمله ایمیل، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید.

۳. از دریافت فایل‌های اجرایی از منابع ناشناس پرهیز کنید. به طور ویژه از دریافت کرک نرم‌افزارها خصوصا فعال‌سازهای ویندوز و محصولات آفیس خودداری کنید.

۴. از به‌روز بودن سیستم‌عامل و محصولات ضدویروس اطمینان حاصل کنید. در بسیاری از موارد، ضدویروس‌ها از تشخیص به‌هنگام باج‌افزارها ناتوان هستند. دلیل این موضوع گسترش کاربرد RaaS در بین باج‌افزارهای امروزی است.

مفهوم RaaS یا «باج‌افزار به عنوان یک خدمت» زمانی به کار برده می‌شود که گروهی نسبت به تهیه بستر حمله یعنی فایل‌های مخرب و بستر ارتباطی اقدام کرده و طیف گسترده‌ای از مهاجمان عموماً با دانش پایین‌تر با در اختیار گرفتن انواع فایل‌های جدید و سفارشی‌سازی شده که تا آن لحظه توسط هیچ ضدویروسی مشاهده نشده است، اقدام به حمله می‌کنند.

۵. همواره نسبت به علائم آلودگی باج‌افزار از قبیل تغییر پسوند فایل‌ها، پیغام باج‌خواهی، کاهش محسوس سرعت سیستم‌عامل و ... حساسیت داشته و در صورت مشاهده موارد مشکوک به آلودگی، قبل از هر اقدامی از خدمات مشاوره‌ای مرکز ماهر در این زمینه استفاده کنید.
کد مطلب: 58239
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام