کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ستاره‌هایی با درخشش شگفت‌انگیز

سايت خبری ايتنا , 12 مهر 1398 ساعت 21:10

ایتنا - به‌تازگی ستاره‌های پر رمز و رازی کشف شده‌اند. پژوهش‌های بیشتر پیرامون تمامی این ستارگان می‌تواند به حل شدن معمای سوسو کردن عجیب آنها پاسخ دهد.


به گزارش ایتنا و به نقل از Space، مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد ستاره‌ای با دوره‌های تاریکی اسرارآمیز، احتمالاً در این جهان تنها نیست و شماری دیگر از ستارگان نیز همین رفتار شگفت‌انگیز را از خود نشان می‌دهند.
 
در سال ۲۰۱۵، دانشمندان در نور ستاره‌ای با نام KIC 8462852 متوجه نوسانات غیرمعمولی شدند. این ستاره از نوع F که کمی بزرگتر و داغتر از خورشید خودمان است، نزدیک به هزار و ۴۸۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی ماکیان قرار گرفته است.
 
هنگامی که پژوهشگران داده‌های حاصل از تلسکوپ فضایی کپلر را تحلیل می‌کردند، بابتا بویاجیان از دانشگاه ییل و همکارانش متوجه شدند که نور ستاره KIC 8462852 تا ۲۲ درصد کاهش پیدا می‌کند و ممکن است چند روز تا حتی یک هفته نیز به‌طول بیانجامد. به‌نظر نمی‌رسد که این رویدادها از الگوی ویژه‌ای پیروی کنند و آنچنان بنیادی می‌باشند که احتمال اندکی وجود دارد که در نتیجه سیاره‌ها یا غبارهای گذرنده در برابر این ستاره باشند.
 
تحلیل‌های انجام شده بر روی ستاره KIC 8462852 که به افتخار کاشف آن، اکنون «ستاره بویاجیان» نامیده می‌شود، به این احتمال دامن زد که ستاره‌شناسان نشانه‌هایی از موجودات فضایی را شناسایی کرده باشند.

 


اما تحلیل‌های بیشتر، توضیحات ساده‌تر و سرراست‌تری به‌همراه داشته‌اند؛ همچون ابرهای غبارآلود یا تکه‌های شهاب‌سنگی. با این وجود، دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند به‌طور دقیق علت این سوسو کردن عجیب‌وغریب را پیدا کنند. تا پیش از این، علت این رمز و راز، تا حدی به این خاطر بود که ستاره بویاجیان یکتا به‌نظر می‌رسید و تاکنون هیچ همزاد یا مورد مشابهی برای آن پیدا نشده بود که بتواند اطلاعات بیشتری در اختیار پژوهشگران قرار دهد.
 
ولی اکنون ادوارد اشمیت (نویسنده مقاله و یک اخترفیزیکدان در دانشگاه نبراسکا-لینکلن) می‌گوید چندین ستاره همچون ستاره بویاجیان را پیدا کرده است. وی با استفاده از نرم‌افزارهایی که به جست‌وجوی رویدادهای سوسوکننده مربوط به ۱۴ میلیون شیء با درخشش‌های متغیر از آوریل ۱۹۹۹ تا مارس ۲۰۰۰، به‌دنبال ستاره‌ای مشابه بویاجیان بوده است. او سپس با آزمایش کردن رفتار بلندمدت آنها، به بررسی نامزدهای احتمالی پرداخت. بدین‌ترتیب، آقای اشمیت توانست ۲۱ ستاره شناسایی کند که سوسوی غیرمعمولی داشتند.
 
بنابر عقیده اشمیت، پژوهش بیشتر بر روی داده‌های مربوط به فعالیتهای ستاره‌ای، می‌تواند موارد مشابه بیشتری نیز آشکار کند.


کد مطلب: 58238

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/58238/ستاره-هایی-درخشش-شگفت-انگیز

ايتنا
  https://www.itna.ir