۰
plusresetminus
يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۴۹

بررسی شاخص‌های آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات

ایتنا - تعداد مشترکان تلفن ثابت شرکت مخابرات ایران در استان‌های کشور به حدود ۲۹ میلیون کاربر رسیده و به همین واسطه ضریب نفوذ تلفن ثابت نیز نزدیک ۳۵ درصد است.
۱۱۵ میلیون کاربر فعال تلفن همراه در کشور

سازمان تنظیم مقررات در تازه‌ترین گزارش خود، شاخص‌های آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان سه ماه نخست امسال اعلام کرده‌ است. گزارش‌هایی خدمات ارتباطی (تلفن ثابت و همراه)، خدمات پهن‌باند و خدمات پستی بررسی کرده و عدد و رقم جالبی از ترافیک ورودی و خروجی مکالمات بین اپراتورها را نشان می‌دهد.

به گزارش ایتنا از ایرنا، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، هر چند ماه یک مرتبه، گزارش‌های ادواری آمار و اطلاعات بخش ICT را منتشر می‌کند. در تازه‎ترین گزارشی که از سوی این سازمان منتشر شده، خدمات ارتباطی مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته است. 

تعداد مشترکان تلفن ثابت شرکت مخابرات ایران (آن‌هایی که دایر و فعال هستند) در استان‌های کشور به حدود ۲۹ میلیون کاربر رسیده و به همین واسطه ضریب نفوذ تلفن ثابت نیز نزدیک ۳۵ درصد است.

بر اساس گزارشی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور منتشر کرده، تعداد روستاهای دارای ارتباط ۵۲ هزار و ۸۳۱ و تعداد روستاهای دارای تلفن خانگی ۴۷ هزار و ۵۷۳ است و تعداد مشترکین wll (سیستم مخابراتی است که جهت ارائه خدمت به ساکنان مناطق دور افتاده و مرزی) روستایی به بیش از یک میلیون رسیده است.

بررسی وضعیت جاده‌ای در این گزارش نشان می‌دهد، اپراتور همراه اول با پوشش بیش از ۷۴ هزار کیلومتر جاده و هفت هزار و ۵۵۰ کیلومتر مسیر ریلی، ۸۶٫۸۱ درصد کل جاده‌ها و ۸۲٫۶۴ درصد از کل مسیرهای ریلی کشور را پوشش داده است.

این آمار برای ایرانسل به بیش از ۵۷ هزار کیلومتر جاده یا ۶۷ , ۲۳ درصد از کل جاده‌های کشور می‌رسد. ایرانسل از نظر پوشش ریلی تنها ۶ هزار و ۳۰۳ کیلومتر مسیر با ۶۹ درصد کل مسیرهای ریلی کشور را پوشش می‌دهد. این پوشش‌دهی برای رایتل برابر با ۲۸ درصد از کل جاده‌ها و ۴۰ درصد از کل مسیرهای ریلی بوده است.

در این گزارش مکالمات ورودی و خروجی در شرکت مخابرات ایران (بر حسب دقیقه) نیز آمده است. بر این اساس ترافیک خروجی به سمت اپراتورهای سیار، یک میلیارد و ۶۵۸ میلیون و ۹۷۵ هزار و ۹۱۲ و ترافیک ورودی از سمت اپراتورهای سیار یک میلیارد و ۱۸۴ میلیون و ۵۶۳ هزار و ۳۸۷، ترافیک خروجی به سمت سایر اپراتورهای ثابت یک میلیارد و ۹۴۰ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۴۶۰ و ترافیک ورودی از سمت سیار اپراتورهای ثابت به سمت مخابرات یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون و ۸۳۱ هزار و ۶۸۷ اعلام شده است.

واگذاری ۱۷۶ میلیون خط تلفن همراه
وضعیت توسعه تلفن همراه در کشور، بخش مهمی از این گزارش را تشکیل داده است. بر اساس آخرین اطلاعات این گزارش اپراتور همراه اول تاکنون نزدیک به ۸۵ میلیون خط دائمی و اعتباری واگذار کرده که بیش از ۶۰ میلیون از خط‌ها هم اکنون فعال هستند. جمع خطوط واگذار شده از سوی اپراتور ایرانسل نیز بیش از ۸۱ میلیون سیم‌کارت است که از این میزان الان نزدیک به ۵۰ میلیون فعال هستند.
 

نیمی از سیم‌کارت‌های رایتل غیرفعال هستند
اپراتور بعدی رایتل است که با واگذاری بیش از ۹ میلیون و پانصد خط، بیش از ۵ میلیون کاربر فعال دارد، یعنی چیزی حدود نیمی از سیم‌کارت‌هایی که توسط رایتل به فروش رسیده، غیرفعال هستند.

مجموع خطوط دائمی و اعتباری واگذار شده در شبکه تلفن همراه عددی نزدیک به ۱۷۶ میلیون خط با بیش از ۱۱۵ میلیون کاربر فعال است که حکایت از ضریب نفوذ ۱۳۹.۵۵ تلفن همراه دارد.

در این ضریب نفوذ همراه اول با ۷۳.۱۷ در رتبه اول، ایرانسل با ۶۰ درصد در رتبه دوم و رایتل با ۶ درصد در رتبه سوم را از آن خود کرده‌اند.

 سهم بازار نیز به تناسب همین ضریب نفوذ بین اپراتورها متفاوت است. همراه اول با ۵۲ درصد، ایرانسل با ۴۳ درصد و رایتل با ۵ درصد از بازار اپراتورهای تلفن همراه سهم دارند.

جالب است بدانید همراه اول تا رسیدن به ۲۰ میلیون کاربر سیم‌کارت دائمی تنها ۴۴ هزار کاربر فاصله دارد، در حالی که تعداد کاربران ایرانسل، کمی بیشتر از سه میلیون نفر است که در مقایسه با همراه اول این عدد پایین است. این عدد در رایتل با اغماض به عدد ۱۴۰ هزار کاربر می‌رسد.

ایرانسل پیشتاز در سیم‌کارت‌های اعتباری
وضعیت درباره سیم‌کارت‌های اعتباری اما متفاوت است. اپراتور ایرانسل با بیش از ۷۸ میلیون سیم‌کارت دائمی نسبت به رقبای خود چند پله‌ای جلوست و همراه اول با اختلاف تقریبا ۱۵ میلیونی در رتبه بعدی قرار دارد.

آنتن‌های بی‌تی‌اس BTS (پایگاه استقرار فرستنده و گیرنده) اپراتورها نیز در این گزارش بررسی شده‌اند. همراه اول با ۲۵ هزار آنتن 2G، بیست هزار آنتن 3G و ۱۹ هزار آنتن 4G در رتبه نخست تعداد سایت‌های BTS در سطح کشور قرار دارد.

این آمار علاوه بر کیفیت ارائه خدمات هر کدام از اپراتورها می‌تواند به وضعیت پوششی آن‌ها نیز اشاره داشته باشد. همراه اول ۱۲۴۷ شهر و نزدیک ۴۵ هزار روستا را تحت پوشش خود دارد، ایرانسل در وضعیت تعداد شهرهای تحت پوشش تفاوت زیادی با همراه اول ندارد، اما در پوشش روستاها ۳۰ هزار روستا تا رسیدن به آمار اپراتور اول، فاصله دارد.

مکالمات ورودی و خروجی در اپراتور همراه اول به این شکل است که ترافیک خروج بین‌الملل در سه ماه اول امسال ۳۸ میلیون دقیقه و ترافیک ورودی بین‌الملل ۲۹ میلیون دقیقه بوده است. جمع کل ترافیک خروجی همراه اول به سمت سایر اپراتورهای سیار نزدیک به ۴ میلیارد دقیقه و ترافیک ورودی از سمت سایر اپراتورها بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار دقیقه است.

ترافیک خروجی از ایرانسل به سمت سایر اپراتورها عدد سه میلیون و ۳۰۰ هزار دقیقه را نشان می‌دهد و ترافیک ورودی آن نزدیک به چهار میلیارد دقیقه است.
 

وضعیت توسعه ارتباطات پهن‌باند ثابت به این شرح است که تعداد مشترکین خانگی سرویس اینترنت نزدیک به هشت و نیم میلیون و تعداد مشترکین اداری و تجاری به ۶۵۰ هزار مشترک می‌رسد.

جمع کل تعداد مشترکین پهن‌باند سیار به تفکیک اپراتور، فناوری و استان در همراه اول بیش از ۱۵ میلیون، در ایرانسل بیش از شانزده و نیم میلیون و رایتل بیش از دو میلیون است.

خدمات پستی از دیگر مواردی است که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته که بر اساس آن ۷۶ میلیون مرسوله و واحد پستی در شرکت ملی واقع است.
کد مطلب: 58234
نام شما
آدرس ايميل شما