کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بازگشت کپسول سایوز بدون سرنشین به زمین

سايت خبری ايتنا , 21 مهر 1398 ساعت 19:48

ایتنا - یک فضاپیمای بدون سرنشین روسی از نوع سایوز به زمین باز گشت. این فضاپیما روباتی انسان‌نما بهمراه داشت و توانسته بود نخستین پرواز از نوع خودش را در ایستگاه فضایی بین‌المللی به انجام برساند.


به گزارش ایتنا و به نقل از Space، کپسول سایوز MS-14 در روزهای اخیر در جنوب قزاقستان فرود آمد. البته درون این فضاپیما، هیچ خدمهٔ انسانی موجود نبود و به جای آن، حامل روبات انسان‌نمای اسکای‌بات F-850 و دیگر ملزومات پرواز از نوع روسی را بود.
 
گفتنی است MS-14 نخستین فضاپیمای بدون سرنشین سایوز است که از ایستگاه فضایی بین‌المللی بازدید داشته است. سایوز که گنجایش سه‌تن را دارد، در طی سالیان گذشته معمولاً برای انتقال خدمهٔ انسانی از آزمایشگاه مدارگرد به زمین و برعکس مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
 
آژانس فضایی روسیه در روز ۲۲ ماه اوت سایوز MS-14 بصورت بدون سرنشین پرتاب کرده بود تا میزان سازگاری آن را با موشک سایوز به‌روزرسانی‌شدهٔ 2.1a، مورد آزمون قرار دهد. شایان ذکر است که این نخستین پرواز یک کپسول سایوز روی موشک 2.1a بود.
 


گفته می‌شود سایوز MS-14 دارای یک سامانه هدایت بهبودیافته، ناوبری پیشرفته و همینطور سامانه کنترل عالی است. این وسیله نقلیه، همچنین دارای یک سامانه کنترل برای سنجش زوایای دیجیتالی است و بجای برخورداری از سامانه کنترلی مبتنی بر یک ژیروسکوپ با نشانگر وضعیت آزاد، ژیروسکوپ‌هایی از نوع فیبر نوری دارد.
 
سایوز MS-14 با اندکی تأخیر و در روز ۲۷ ماه اوت در ایستگاه فضایی پهلوگیری کرد که علت آن، یک خطای فنی در ایستگاه عنوان شده است. این پرواز آزمایشی به دلیل داشتن محموله‌ای ویژه، توجهات زیادی را به خود معطوف داشته است.
 
این فضاپیما افزون بر ملزوماتی به جرم ۶۵۷ کیلوگرم، یک روبات ۱٫۸ متری از نوع اسکای‌بات F-850 که نسخه‌ای فضایی از روبات‌های FEDOR است را نیز با خود به‌همراه داشته است.

 

این روبات مجهز به حسگرهایی است تا آنچه را که ممکن است انسان در طی پرتاب سایوز روی موشک 2.1a احساس کند، ضبط نماید. دانشمندان در ایستگاه فضایی، مجموعه‌ای از آزمون‌ها را نیز روی این روبات انجام دادند تا ظرفیت آن برای مأموریت‌های فضایی آتی را مورد مطالعه قرار دهند.


کد مطلب: 58141

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/58141/بازگشت-کپسول-سایوز-بدون-سرنشین-زمین

ايتنا
  https://www.itna.ir