۰
plusresetminus
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۲۸

چگونه در سفر عکس های بهتری بگیریم؟

عکاسی در سفر مانند خرید سوغاتی است! پس بهتر است طوری عکس های یادگاری خود را به ثبت برسانید که تا چند سال از دیدن آن ها لذت ببرید.
چگونه در سفر عکس های بهتری بگیریم؟
---------------- رپرتاژ آگهی -----------------




از زمان اختراع دوربین های عکاسی تا به امروز، هیچ دوره ای عکاسی کردن به راحتی زمان حال نبوده است. این که شما بتوانید در عرض چند ثانیه یک سلفی بگیرید و یا تصاویری از محیط اطرافتان را ثبت کنید، نشان دهنده آن است که عکاسی در سفر بسیار راحت است. در واقع شاید بتوان گفت عکاسی در سفر مانند خرید سوغاتی است! پس بهتر است طوری عکس های یادگاری خود را به ثبت برسانید که تا چند سال از دیدن آن ها لذت ببرید. با این حال اگر بلیط هواپیما، بلیط قطار و یا بلیط اتوبوس خود را خریداری کرده اید و قصد دارید راهی سفر شوید، بهتر است با سیمرغ 24 و تکتازان پرواز عرش همراه باشید تا به شما بگوییم که چگونه در سفر عکس های بهتری بگیریم؟ این راهکارها به شما کمک می کند تا تصاویری را به ثبت برسانید که تا سال ها از آن ها به نیکی یاد کنید.

 

انتخاب دوربین عکاسی مناسب


قبل از آن که سفر خود را آغاز نمایید، بهتر است دوربین عکاسی را انتخاب کنید که مناسب سفر شما باشد. برای مثال در برخی از سفرهای کوتاه و یک روزه ممکن است همین دوربین تلفن همراه بهترین گزینه برای شما باشد. چرا که حمل و نقل آن راحت است و جای زیادی در بین وسایل شما نمی گیرید. همچنین عکاسی با گوشی های هوشمند بسیار راحت است و نیاز به یادگیری چندانی ندارد. دوربین های دیجیتال خانگی هم می تواند یک گزینه خوب برای شما باشد. به شرط آن که بسته به سفری که می روید، آن را برای خود انتخاب کنید. دوربین های عکاسی ورزشی برای سفرهای ماجراجویانه، دوربین های یک بار مصرف، دوربین های بدون آینه و... هم گزینه های دیگر شما هستند. آن چه که در این بین اهمیت زیادی دارد این است که قبل از انتخاب دوربین معیارهای خود را مشخص کنید، تا در حین عکاسی در سفر دچار مشکل نشوید.
پس از خرید بلیط ارزان هواپیما یا انتخاب تور مناسب مانند تور گرجستان ، تور روسیه، تور ارمنستان یا هرجای دیگر بعد از آن انتخاب یک دوربین عکاسی متناسب با سفر خود، وقت آن رسیده است تا راه کارهایی را به شما آموزش دهیم که بتوانید در سفر عکس های بسیار رویایی را به ثبت برسانید. در ادامه با ما همراه باشید:
 

عاشقان کارت پستال!


قطعا همه ما یک بار تلاش کرده ایم تا در سفر عکس های کارت پستالی بگیریم! قطعا با این کار وقت خود را هدر می دهیم؛ چرا که می توان عکس هایی به مراتب زیباتر را در قالب کارت پستال از مغازه های محلی تهیه کنیم. پس بهتر است به دنبال زوایای جدید برای عکاسی باشیم و سندروم کارت پستال را از خود دور کنیم.
 

عکاسی صبحگاهی


از قدیم گفته اند سحر خیز باش تا کامروا شوی! این نکته را در سفرهای خود و برای گرفتن عکس های بهتر همیشه به یاد داشته باشید. چرا که نور مهم ترین عامل در عکاسی است و همیشه اول صبح بهترین نور را دارد. البته قبل از غروب خورشید هم شرایط نور برای عکاسی فراهم است ولی به شرط این که زود بجنبید تا هوا تاریک نشود. اما پیشنهاد ما به شما این است که اول صبح را برای سوژه های عکاسی خود انتخاب کنید.
 
 

قانون یک سوم!


یکی از ابتدایی ترین اصول عکاسی رعایت قانون یک سوم است. یعنی اگر شما طول و عرض کادر را به صورت فرضی به سه قسمت تقسیم کنید، باید سوژه را در فاصله یک سوم یکی از اضلاع تصویر قرار بدهید و نه در وسط کادر. در واقع می توان گفت بهترین نقطه برای قرار دادن سوژه اصلی جایی است که بیننده به آن توجه کند، یعنی محل برخورد خط های فرضی عمودی و افقی. پس بهتر است در تنظیمات دوربین گزینه Gride را فعال کنید تا بتوانید عکس های بهتری بگیرید. شاید بتوان برخی از اصول عکاسی از جمله همین قانون یک سوم را زیر پا گذاشت؛ ولی این به آن معنا نیست که شما هنرمند منحصر به فردی هستید! اگر بخواهید با شکستن برخی قوانین، ترکیبات جدیدی را خلق کنید شاید کارتان درست باشد، ولی در غیر این صورت احتمالا شما از مبانی عکاسی بی خبر هستید.
 

حالت اتوماتیک را فراموش کن


شاید فکر کنید که بهترین عکس ها را می توان در حالت اتوماتیک دوربین گرفت، اما در واقع این طور نیست. چرا که حالت اتوماتیک فقط در زمان هایی که تحولات بسیار سریع اتفاق می افتد، کارساز است، مانند عکاسی خبری. در غیر این صورت بهتراست که تنظیمات دوربین را دستی انجام دهید.
 

توجه به عنصر انسانی


بسیاری از افرادی که عکس های ثبت شده شما را نگاه می کنند، توجه به آدم ها برایشان بسیار اهمیت دارد. اگر شما از یک منظره بسیار جذاب عکاسی کنید، اغلب مردم خودشان را در آن شرایط قرار می دهند که این کار بسیار هیجان انگیز است. همه ما اصطلاح Follow me یا بیا دنبالم را در اینستاگرام شنیده ایم. عکس هایی به این سبک نمونه بسیار خلاقانه استفاده از عناصر انسانی در عکس است. مراد عثمان عکاس جوان روسی است که اولین بار این شیوه عکاسی را ابداع کرد که بسیار هم مورد توجه قرار گرفت.
 

قرار دادن اشخاص، مکان ها و اشیا


همیشه به این نکته دقت کنید که در تمامی عکس هایتان یک شخص، یک مکان به خصوص و یک شی منحصر به فرد قرار داشته باشد. گنجاندن این موارد در سوژه، عکس های شما را بسیار پویاتر، محرک تر و هیجان انگیزتر می کند. حتی اگر می خواهید یک عکس خانوادگی در برابر برج پیزا بگیرید، این موارد را رعایت کنید. در واقع این نکته مهم را در هر جایی که می خواهید عکاسی کنید باید مد نظر داشته باشید.
 

گنجاندن علائم مختلف در عکس


همیشه در عکس هایتان علامت ها و نشانه های مختلفی از جمله علائم محلی، روزنامه ها، تابلوهای خیابانی، بازارهای روستایی و... بیاوردید تا هر گاه که این عکس ها می بینید حس و حال آن مکان را درک کنید.

 
 

مشخص کردن پیش زمینه، میان زمینه و پس زمینه عکس


برای جلوگیری از بروز هر گونه اشتباه در تشخیص این موضوع که عکس شما تصویری از یک کوه خیره کننده است و یا افق یک شهر، یک استراتژی وجود دارد. راه حل، ایجاد یک مقیاس است که به وسیله آن تلاش کنید تا آیتم هایی را در پیش زمینه، میان زمینه و پس زمینه عکس قرار دهید تا سه بعدی به نظر برسد. مثلا می توانید از یک اتوبوس رنگی برای پیش زمینه عکسی از یک ساختمان بسیار زیبا استفاده نمایید.
 

یادگیری میانبرهای دوربین را فراموش نکنید


همه توریست ها و گردشگران به این نکته واقف هستند که ممکن است در یک لحظه اتفاقات جالب و هیجان انگیزی رخ دهد. پس بهتر است برای از دست ندادن این حوادث و رویدادها همیشه دوربینتان در حالت آماده باش باشد و از میانبرهای آن اطلاعات دقیقی داشته باشید تا بتوانید در کمترین زمان بهترین عکس ها به ثبت برسانید.
 

درگیر عکس هایی که گرفتید نشوید


همیشه در سفر سعی کنید خودتان را درگیر عکس هایی که گرفته اید، نکنید. چرا که با این کار سوژه های ناب بسیار زیادی را از دست خواهید داد. در واقع باید وسوسه ارزیابی عکس را کنار گذاشته و فقط بر روی لحظه ای که سعی در ثبت آن دارید تمرکز کنید. بعد از پایان سفر و یا در هتل امکان مشاهده عکس ها برایتان به راحتی فراهم است.
 

برای عکس گرفتن اجازه بگیرید


یکی از چیزهای بسیار هیجان انگیز در سفر عکاسی کردن از افراد و مردم محلی است. چرا که با خود حس مکانی را که از آن عکاسی می کنید منتقل می کند. اما همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که به عنوان یک توریست محترم وظیفه دارید که قبل از عکاسی از افراد محلی همیشه از آن ها اجازه بگیرید و پس از آن هم از ایشان تشکر کنید. این کار باعث می شود تا تصویری خوب از شما در ذهن اهالی ان شهر یا محل باقی بماند.
 

عکاسی از غذا


در برخی از سفرها غذا خوردن در رستوران های محلی یک نقطه عطف محسوب می شود. پس بهتر است در برخی از سفرهای خود از به تصویر کشیدن غذاهای خود ترسی نداشته باشید. چرا که این کار شما نشان دهنده فرهنگ آن سرزمین است. البته نیازی نیست در تمامی وعده های غذایی این کار را نجام دهید ولی از داشتن تصاویر برخی غذاها در فایل های شخصی خود قطعا خشنود خواهید بود.
 

در لحظه سیر کنید و لذت ببرید


در برخی مواقع بهترین سوژه ها زمانی اتفاق می افتد که به دنبال آن نیستید. درست است که شما اگر چشم تیزبین داشته باشید می توانید سوژه های بهتری را شکار کنید ولی به یک عکس بالقوه که در زمان حال جلویتان در حال اتفاق افتادن است، خیلی موشکافانه و دقیق نگاه نکنید. مسلما گرفتن عکس هایی که یادآور سفر شما باشد اصلا بد نیست ولی بعضی حس های لحظه ای را نمی شود با نگاهی حساس به ثبت رساند.

عکس سلفی


باید بدانید که سلفی گرفتن هم مانند دیگر روش های عکاسی آداب و اصول خود را دارد. وقتی در سفر هستید باید بتوانید بهترین عکس های سلفی را بگیرید. برای گرفتن عکس سلفی زوایای مختلفی را امتحان کنید و همیشه در تلاش باشید تا زاویه مناسب را پیدا کنید. در سلفی سعی کنید سرتان را کج کرده و شانه هایتان را به طرف دوربین و یا دور از دوربین صاف کنید و یا روی یک عضو از بدن به غیر صورتتان تمرکز کنید.

 

شاید مهمترین چیزی که در عکاسی در سفر باید به خاطر داشته باشید، این است که فکری باز داشته و ماجراجویی کنید. اگر عکس هیجان انگیز و خاصی می خواهید، چیزهای هیجان انگیز و غیر عادی به شما برای گرفتن این عکس ها کمک می کنند. در جستجوی ناشناخته های مختلف باشید، غذاها و کارهای جدید را امتحان کنید که اگر کارهای خارق العاده انجام دهید به دنبال آن می توانید عکس های جالب و باورنکردنی بگیرید و آن ها را برای همیشه در آرشیو خود حفظ کنید.
 
 
کد مطلب: 58131
برچسب ها: رپرتاژ
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام