کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کشف یک ماهیت عجیب در نیمه پنهان ماه

سايت خبری ايتنا , 21 شهريور 1398 ساعت 19:16

ایتنا - ماه نورد چینی Chang’e-4 در ماه ژانویه به سمت پنهان ماه فرود آمد و از آن زمان تاکنون در حال اکتشاف آنجا است. بااین‌حال به‌تازگی کاوشگر یویو-2 این ماه نورد در روز قمری هشتم به ماده عجیب‌وغریب ژل‌مانندی برخورده است.


محققان چینی به‌تازگی در کاوش‌های خود از سطح نیمه پنهان ماه به ماده ویژه‌ای برخورد کرده‌اند که ماهیت آن هنوز مشخص نشده است.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  metro، ماه نورد چینی Chang’e-4 در ماه ژانویه به سمت پنهان ماه فرود آمد و از آن زمان تاکنون در حال اکتشاف آنجا است. بااین‌حال به‌تازگی کاوشگر یویو-2 این ماه نورد در روز قمری هشتم به ماده عجیب‌وغریب ژل‌مانندی برخورده است.
 
این تیم تحقیقاتی پس از چند ساعت گشت‌وگذار در نیمه پنهان ماه آماده بود تا فعالیت‌های خود را متوقف کرده و به کاوشگر یویو-2 استراحتی بدهد اما این کاوشگر به‌طور ناگهانی با دهانه کوچکی برخورد کرد که حاوی موادی بود که به نظر با مواد محیط اطرافش متفاوت می‌آمد.
 
 
 
کشف این ماده عجیب باعث شد که محققان مأموریت را از سر بگیرند و کاوشگر را به سمت دهانه نام برده ببرند و از طیف‌سنج قابل‌مشاهده و مادون‌قرمز نزدیکی برای بررسی آن استفاده کنند. این طیف‌سنج از نور منعکس‌شده از مواد برای بررسی ساختار آن‌ها استفاده می‌کند و محققان با همین فرایند دریافتند که ماده یاد شده ژل‌مانند است و رنگ غیرمعمولی دارد.
 
البته به نظر می‌رسد که ماهیت این ماده هنوز برای محققان مجهول باقی مانده است اما این مأموریت هنوز ادامه دارد و آزمایش‌های علمی ویژه‌ای با استفاده از ابزاری مانند یک آشکارساز پرتوی نوترون و ردیاب رادیویی با فرکانس پایین در رابطه با این کشف و سطح کره ماه انجام خواهد شد.
 


کد مطلب: 58031

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/58031/کشف-یک-ماهیت-عجیب-نیمه-پنهان-ماه

ايتنا
  https://www.itna.ir