کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

توسط اینتل:

رونمایی از قوی‌ترین ابرکامپیوتر تحقیقاتی جهان

23 شهريور 1398 ساعت 15:01

ایتنا- در اوت سال 2018 کمپانی‌های دل و اینتل به‌منظور ساخت ابرکامپیوتری علمی به نام Frontera برای جایگزینی با ابرکامپیوتر دانشگاه تگزاس با یکدیگر همکاری‌هایی را آغاز کردند. این برنامه‌ها در ماه ژوئن به ثمر نشست و این دو کمپانی بالاخره از Frontera رونمایی کردند.


در اوت سال 2018 کمپانی‌های دل و اینتل به‌منظور ساخت ابرکامپیوتری علمی به نام Frontera برای جایگزینی با ابرکامپیوتر دانشگاه تگزاس با یکدیگر همکاری‌هایی را آغاز کردند.
این برنامه‌ها سرانجام در ماه ژوئن به ثمر نشست و این دو کمپانی بالاخره از Frontera رونمایی کردند.
 
به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی venturebeat، اینتل مدعی است که این ابرکامپیوتر می‌تواند به عملکرد 38.7 کادریلیون در ثانیه برسد و به‌ این‌ ترتیب برای انجام وظایف دانشگاهی مانند مدل‌سازی، شبیه‌سازی، بیگ دیتا و یادگیری ماشینی کاملا مناسب خواهد شد.
گفتنی است در ابتدای سال جاری Frontera توانست با 23.5 پتافلاپ بر ثانیه در فهرست 500 کامپیوتر برتر جهان قرار بگیرد و به‌عنوان قدرتمندترین سیستم کامپیوتری توزیع نشده شناخته شود.
 
تریش دمکروگز به‌عنوان معاون اینتل در این‌ باره اظهار کرد که: «سیستم Frontera قابلیت‌های هوش مصنوعی و محاسبه‌ای را در اختیار محققان قرار می‌دهد که پیش از آن برای تحقیق علمی وجود نداشت.
این ابرکامپیوتر جدید با فناوری اینتل امکانات جدیدی را در علوم و مهندسی تا تحقیقات پیشرفته شامل درک کیهان، درمان‌های پزشکی و نیازهای انرژی ارائه می‌کند.»

 قوی تورین سوپرکامپیوتر جهان
 
صدها پردازنده 28 هسته‌ای نسل دوم Gen Xeon Scalable در سرورهای PowerEdge کمپانی دل به همراه گره‌های پردازشی انویدیا مسئولیت انجام فرایندهای محاسباتی را بر عهده دارند.
معماری این تراشه بر پایه سیستمی به نام Advanced Vector Extensions 512 بنا شده است که در مقایسه با نسل قبلی سرعت کلاک دو برابری را در پردازنده افراد قرار می‌دهد.
 
شایان ذکر است که ابرکامپیوتر Frontera برای بیشتر گره‌های پردازشی‌اش از خنک کننده مایع استفاده می‌کند. همچنین کمپانی دل آب و روغن موردنیاز این خنک کننده را از شرکت‌های CoolIT و Green Revolution Cooling تهیه کرده و برای انتقال داده‌ها با سرعتی 200 گیگابایتی بین سوییچ‌های متصل‌کننده 8008 گره‌های پردازشی به کار رفته در این کامپیوتر، از رابط‌های HDR و HDR-100 کمپانی Mellanox بهره می‌برد.
 
بدین ترتیب، ابرکامپیوتر Frontera با قابلیت‌های خود به دوازده کامپیوتر پیشرفته‌ای می‌پیوندد که در حال حاضر در  دانشگاه تگزاس مورداستفاده قرار می‌گیرند.
 


کد مطلب: 58028

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/58028/رونمایی-قوی-ترین-ابرکامپیوتر-تحقیقاتی-جهان

ايتنا
  https://www.itna.ir