۰
plusresetminus
جمعه ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۰۳

مرثیه‌ای برای کارت سوخت!

ایتنا - قرار بود کارت سوخت با هدف سروسامان دادن به وضعیت سوخت وارد میدان شود اما ظاهرا عرصه برای کلاهبرداری به شکل‌های مختلف نیز به وجود آمده است.
مرثیه‌ای برای کارت سوخت!


چند روزی است که پیامکی از شماره ۹۸۵۰۰۰۵۷۰۵۴ به تلفن همراه برخی از مردم با موضوع "ثبت‌نام سهمیه‌بندی بنزین" آمده که این پیامک‌ها حاوی لینکی جهت دریافت اطلاعات کارت بانکی و پرداخت وجهی جهت ثبت نام است. در واقع فرایند کار این افراد اینگونه است که با دریافت اطلاعات کامل کارت افراد حساب فرد را به طور کامل خالی می‌کنند.

به گزارش ایتنا از ایسنا،در همین راستا، پلیس فتا هشدار داده است که به منظور ثبت‌نام و تکمیل فرایند دریافت کارت سوخت متقاضیان حتما به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کنند البته در این بین پلیس اقداماتی را برای کنترل این شیوه کلاه‌برداری انجام داده است اما  تمام شهروندان نیز باید به این مساله آگاهی داشته باشند که فریب کلاه‌برداران را نخورند.

خبری از سهمیه‌بندی بنزین نیست
با این حال مسوولان نفتی چندین بار به صراحت اعلام کرده‌اند که دولت هیچ برنامه‌ای برای سهمیه‌بندی بنزین ندارد، حتی بیژن زنگنه - وزیر نفت - در آخرین صحبت‌های خود در این باره گفت: درباره سهمیه‌بندی بنزین و دو نرخی کردن قیمت این فرآورده تصمیمی اتخاذ نشده و به ما ابلاغ نشده است اما برای همه خودروهایی که در ایران شماره شده‌اند، کارت هوشمند سوخت صادر شد، فایده کارت سوخت در زمان سهمیه‌بندی است و غیر از آن بی‌معناست.

وی با بیان این‌که اگر بخواهیم بنزین را سهمیه‌بندی کنیم بهتر است از کارت بانکی استفاده شود، اظهار کرد: بیش از ۲ میلیون کارت هوشمند سوخت جدید بنزین صادر شده که یک میلیون آن به باجه پست برگشت خورد است. تا وقتی سهمیه‌بندی صورت نگیرد، مردم استفاده از کارت سوخت را جدی نمی‌گیرند. با کارت هوشمند سوخت شخصی هر چند بار می‌توانند در جایگاه‌های عرضه سوخت‌گیری کنند، اما با کارت جایگاه تنها ۳۰ لیتر می‌توانند سوخت‌گیری کنند.

او اما با بیان این‌که کارت هوشمند سوخت زمانی مفید است که سهمیه‌بندی مطرح باشد، گفت: برخی هم معتقدند کارت هوشمند سوخت برای کسب اطلاعات می‌تواند مفید باشد، اما به نظر می‌رسد اگر هدف تنها کسب اطلاعات باشد به زحمت آن نمی‌ارزد.  هم اکنون ٩٩.٩ درصد کارت‌های هوشمند سوخت کلانشهرها صادر شده است و از آنجا که به دلیل استفاده از کارت‌های هوشمند سوخت جایگاه‌داران استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی با استقبال روبه‌رو نشد، محدودیتی در این زمینه لحاظ شده است؛ این محدودیت در کلانشهرها احتمالاً بیشتر هم خواهد شد؛ تا وقتی سهمیه‌بندی انجام نشود، مردم کارت هوشمند سوخت را جدی نمی‌گیرند.

بابت کارت سوخت به جایگاهداران پول ندهید
علاوه‌بر این چندی پیش هم طی تماس‌های تلفنی و گزارش‌های مردمی که به ایسنا اعلام شده است، در برخی از جایگاه‌ها متصدیان جایگاه در ازای کارت سوخت مبلغی را از مشتریان دریافت می‌کنند که بر اساس گفته‌های فاطمه کاهی - سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی - به ایسنا، این کار کاملا غیرقانونی بوده و هیچ جایگاهی حق دریافت هزینه جداگانه را از مشتریان ندارد.

وی با تاکید بر این مساله که جایگاه‌ها نباید بابت کارت سوخت مبلغی دریافت کنند، اظهار کرد: مشتریان در صورت برخورد با این مساله می‌توانند به منظور گزارش تخلف با شماره ۰۹۶۲۷ تماس حاصل کنند.
کد مطلب: 58012
برچسب ها: کارت سوخت
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام