کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نخستین فضاپیما از نوع بالگرد

1 مهر 1398 ساعت 20:27

ایتنا - این بالگرد کوچک، همراه با کاوشگر Mars 2020 به مریخ خواهد رفت و نخستین فضاپیمای چرخنده در فضا خواهد بود.


به گزارش ایتنا و به نقل از Space، روز گذشته مهندسان آزمایشگاه پیش‌رانش جت در سازمان فضایی ناسا، بالگرد کوچکی را به مریخ‌نورد ناسا با نام Mars 2020 ضمیمه کردند.

این ترکیب دوتایی، در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ به فضا پرتاب خواهد شد و در ماه فوریه سال ۲۰۲۱، بر چاله‌ای در سیاره سرخ با نام جزرو (Jezero) فرود خواهد آمد. این بالگرد که توان خود را از خورشید می‌گیرد و نزدیک به ۲ کیلوگرم وزن دارد، پس از فرود بر مریخ از دوست خود جدا خواهد شد و پروازهای آزمایشی خودش را بصورت مستقل به انجام خواهد رساند.
 
مدیر پروژه بالگرد مریخ می‌گوید: «کار ما این است که ثابت کنیم پرواز خودران و کنترل‌شده را می‌توان در جوّ بسیار رقیق مریخ نیز به انجام رساند». وی می‌افزاید: «از آنجا که بالگرد ما برای یک پرواز آزمایشی طراحی شده، هیچ ابزار علمی با خود به‌همراه نخواهد داشت. ولی اگر بتوانیم ثابت کنیم که چنین پروازی بر فراز مریخ قابل انجام است، در انتظار روزی خواهیم بود که بالگردها بتوانند نقش مهمی در کاوش‌های آتی در سیاره سرخ بازی کنند».
 


مقامات ناسا می‌گویند این مریخ‌نورد گردنده می‌تواند ابزارهایی با خود حمل کرده و دست به انجام گستره‌ای از آزمایش‌های علمی نیز بزند.
 
توماس زوربوشن (یکی از مدیران ناسا) می‌گوید: «با پیوستن این دو فضاپیما به یکدیگر، من با قاطعیت میتوانم بگویم که تمام ملزومات برای یک کاوش تاریخی مهیا هستند». وی ادامه می‌دهد: «مارز۲۰۲۰ و بالگرد مریخ، آینده علم و کاوش را بر روی سیاره سرخ برای دهه‌های پیش رو، رقم خواهند زد».
 
گفتنی است ناسا درنظر دارد به‌زودی یک فضاپیمای گردنده دیگر نیز پرتاب کند که «سنجاقک» نام دارد و در جوّ غلیظ قمر بزرگ زحل یعنی تیتان، به پرواز در خواه آمد. هدف سنجاقک، جست‌وجو برای زندگی است و قرار است در سال ۲۰۲۶ زمین را ترک کند و در سال ۲۰۳۴ بر سطح منجمد تیتان فرود بیاید.

 


کد مطلب: 58000

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/58000/نخستین-فضاپیما-نوع-بالگرد

ايتنا
  https://www.itna.ir