۰
plusresetminus
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۴۱

دو مأموریت ناسا برای کاوش در سرشت بنیادین فضا

ایتنا - با اینکه فضا تهی به‌نظر می‌رسد، اما در واقع یک محیط درحال تغییر است و به هر چیزی - از گازهای منتشره از جوهای سیاره‌های، تا جریان تابش از خورشید و دیگر ستارگان - واکنش نشان می‌دهد.
دو مأموریت ناسا برای کاوش در سرشت بنیادین فضا
سازمان فضایی ناسا برای درک بهتر سرشت بنیادین فضا، دو پیشنهاد برای یک مأموریت برگزیده که همزمان با پرتاب یابشگر «نقشه‌نگاری و شتاب میان‌ستاره‌ای» در سال ۲۰۲۴ به فضا اعزام خواهد شد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از Space،این نهاد به‌تازگی از دو پیشنهاد خبر داده که هریک ۴۰۰ هزار دلار ارزش دارند و برای همراه شدن با یابشگر فوق، با یکدیگر در رقابت هستند. مأموریت برگزیده، تا ۷۵ میلیون دلار دریافت خواهد کرد تا برای یک سفر به نقطهٔ لاگرانژی آماده شود. منظور از نقطهٔ لاگرانژی، یک مکان پایدار گرانشی میان زمین و خورشید است.
 
این دو پیشنهاد به شرح زیر هستند:
 
مأموریت نخست، «شیلا» (SIHLA) نام دارد است و بر این اساس مبتنی است که ما می‌دانیم هورسپهر [پهنه‌ای حباب مانند که بادهای خورشیدی را در بر گرفته] در کجای فضای میان‌ستاره‌ای تغییر می‌کند. گفتنی است تابحال تنها دو فضاپیما به فضای میان‌ستاره‌ای راه پیدا کرده‌اند: وییجر ۱ و وییجر ۲. همزمان با مطالعه خورشید از فاصله دور توسط این فضاپیماها، شماری از یابشگرها نیز از نمایی نزدیکتر به بررسی و مطالعه هورسپهر می‌پردازند.
 

شیلا به‌منظور تعیین شکل و سازوکار بنیادین مرز میان هورسپهر، ناحیه نفوذ مغناطیسی خورشید و فضای میان‌ستاره‌ای، سرتاسر آسمان را مورد مطالعه قرار می‌دهد. این مرز، به هلیو‌پاز (Heliopause) موسوم است.
 
پژوهشگر ارشد پروژه شیلا، لری پاکستون نام دارد که مدیر گروه علمی «ژئوفضا و علوم زمینی» در آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان‌هاپکینز است.
 
مأموریت دیگر که «گلاید» نام دارد، به جوّ بالایی ضعیف زمین، موسوم به اگزوسفر یا برون‌سپهر [برون‌سپهر بیرونی‌ترین لایهٔ جوّ یا آخرین لایه، قبل از فضای خارج] نگاه می‌کند. این کار با مطالعه نور فرابنفش که هیدروژن آن را منتشر میکند، صورت می‌گیرد. دانشمندان علاقه ویژه‌ای دارند که متوجه شوند چطور «آب‌وهوای فضایی» می‌تواند در ارتباطات رادیویی در فضا مداخله داشته باشد.

از آنجا که فضاپیماها معمولاً برای برقراری ارتباط با زمین از رادیو استفاده می‌کنند، برای حفظ جریان علم در سرتاسر منظومه شمسی، پیش‌بینی تداخل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
 
محقق ارشد پروژه گلاید، لارا والدراپ نام دارد. او استادیار مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه ایلینوی آمریکاست.
کد مطلب: 57984
برچسب ها: ناسا فضا
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام