کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

محققان اعلام کردند:

5G خودروها را هوشمندتر خواهد کرد

17 شهريور 1398 ساعت 15:40

ایتنا- محققان به‌تازگی موفق به ساخت فناوری ویژه‌ای شده‌اند که با استفاده از شبکه 5G ارتباط میان خودروها با یکدیگر را ممکن می‌سازد.


محققان به‌تازگی موفق به ساخت فناوری ویژه‌ای شده‌اند که با استفاده از شبکه 5G ارتباط میان خودروها با یکدیگر را ممکن می‌سازد.
 
به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی cnet، خودروهای بدون راننده این روزها می‌توانند به تنها محیط اطراف را ببینند و حتی فکر کنند، اما فناوری جدیدی که بر پایه فناوری 5G ساخته شده است به آنها توانایی گفت‌وگو با یکدیگر را نیز ارائه می‌کند.
این فناوری که با نام C-V2X از همان فناوری 5G ارائه شده برای تلفن‌های همراه برای ارتباط بی‌سیم میان خودروها استفاده می‌کند و به‌ این‌ ترتیب کاربری و امنیت آنها را بیش‌ از پیش بهبود خواهد بخشید.
 
این اتومبیل‌ها با استفاده از این فناوری نه‌تنها موقعیت مکانی سرعت و مسیر حرکت خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذرند، بلکه آنها همچنین قادر به مذاکره در مورد علائم توقف یا قرارگیری در بین خطوط نیز هستند و به‌ این‌ ترتیب معادل دیجیتال رانندگان انسانی هستند که با آنها ارتباط چشمی برقرار می‌کنند.

خودروی شما می‌تواند با گفت‌وگو کردن با چراغ‌های راهنمایی حرکت خود را برای زمان سبز شدن چراغ برنامه‌ریزی کند.

 خودروی هوشمند
 
این فناوری در ابتدا در خودروهای عادی به کار خواهد رفت و برای مثال راننده را در رابطه با خطرات تصادف یا جاده‌های یخی آگاه می‌کند، اما به‌کارگیری این سیستم در خودروهای بدون راننده می‌تواند عملکرد آنها را با افزایش چشم‌گیر روبرو کنند.
خودروهای بدون راننده هوشمندتر به‌جای افزودن بار رانندگی به دوش انسان‌ها یا کاهش سرعت برای جلوگیری از وقوع مشکلی می‌توانند به‌خودی‌خود در شرایط مختلف تصمیم‌گیری کنند.
 
فناوری C-V2X را می‌توان جایگزینی مناسب برای فناوری بیست‌ساله DSRC دانست که با موفقیت زیادی روبرو نشد. این فناوری می‌تواند ارتباط خودرو را نه‌تنها با خودروهای دیگر بلکه یا زیرساخت‌ها و حتی عابران پیاده نیز ممکن کند.
حرف C به‌کاررفته در نام این فناوری به معنای آن است که ارتباط این سیستم بر مبنای همان فناوری ارتباطی به‌کار رفته در تلفن‌های همراه هوشمند امروزی است.
 


کد مطلب: 57933

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/57933/5g-خودروها-هوشمندتر-خواهد

ايتنا
  https://www.itna.ir