کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عبور یک سیارک غول‌آسا از نزدیکی زمین

17 شهريور 1398 ساعت 17:30

ایتنا - سیارکی که تقریباً به‌اندازه بزرگ‌ترین ساختمان روی زمین است، در ماه سپتامبر از نزدیکی زمین عبور خواهد کرد.


یک سیارک غول‌آسا که به بلندی برج الخلیفه، بلندترین برج جهان در ابوظبی است، کمتر از یک ماه دیگر از کنار زمین خواهد گذشت. بنابر محاسبات دانشمندان ناسا، این سیارک که 2000 QW7 نام دارد، با داشتن قطری میان ۲۹۰ متر تا ۶۵۰ متر، بسیار حجیم است و از بلندمرتبه‌ترین ساختمان، تنها کمی کوتاهتر جهان می‌باشد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از Space، انتظار می‌رود که این سیارک بزرگ و غول‌پیکر در روز ۱۴ ماه سپتامبر سال جاری (۲۳  شهریور) از کنار سیاره آبی ما عبور کند.
 
گفته می‌شود که ما زمینیان، فرصت زیادی برای تماشای این سیارک، در اختیار نخواهیم داشت. نخستین دلیل آنکه بنابر گزارش یک مرکز مطالعاتی وابسته به ناسا با نام اختصاری CNEOS که به تحقیق بر روی اشیاء نزدیک به زمین می‌پردازد، این جسم آسمانی با سرعت بسیار زیادی (نزدیک به ۲۳ هزار کیلومتر بر ساعت) از پهلوی ما گذر خواهد کرد. دومین دلیل این است که اگرچه این سیارک، یک شیء نزدیک به زمین قلمداد می‌شود، ولی در واقع فاصله زیادی از ما خواهد داشت.

توضیح آنکه اگر سیارک‌ها و دیگر اشیاء سماوی در فاصله ۱٫۳ واحد نجومی از سیاره ما قرار داشته باشند، «نزدیک به زمین» خوانده می‌شوند. (یک واحد نجومی، برابر است با فاصله زمین از خورشید، یا ۱۴۹٫۶ میلیون کیلومتر).
 


بنابر گزارش‌های مرکز مطالعاتی CNEOS، فاصله سیارک 2000 QW7 از زمین، برابر با ۰٫۰۳۵۶۴ واحد نجومی خواهد بود که برابر است با ۵٫۳ میلیون کیلومتر. به عبارت دیگر، این فاصله، ۱۳٫۸۷ برابر فاصله میان زمین و ماه خواهد بود.
 
این سیارک نیز همچون زمین، به‌دور خورشید می‌گردد، اما به‌طور تصادفی از مسیرهایی نزدیک به زمین نیز گذر می‌کند. آخرین بار که این شیء از نزدیکی سیاره ما عبور کرده بود، در روز یکم سپتامبر سال ۲۰۰۰ بود. انتظار می‌رود پس از روز ۱۴ سپتامبر، این جسم آسمانی در روز ۱۹ اکتبر سال ۲۰۳۸ نیز سری به کره زمین بزند.


کد مطلب: 57906

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/57906/عبور-یک-سیارک-غول-آسا-نزدیکی-زمین

ايتنا
  https://www.itna.ir