کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ساخت عضو زیستی مصنوعی مشابه عضو طبیعی در چند ثانیه

www.engadget.com , 11 شهريور 1398 ساعت 14:09

ایتنا - پرینت زیستی برای درمان آسیب‌دیدگی‌ها، تست داروها و جایگزین کردن اعضای بدن از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار هستند اما سرعت، پیچیدگی و دوام آن‌ها از محدودیت‌های اصلی‌شان است. بااین‌حال محققان EPFL و دانشگاه Utrecht به‌تازگی سیستم نوری ویژه‌ای ساخته‌اند که می‌تواند تنها در چند ثانیه بافت‌های زنده بادوام و پیچیده‌ای را پرینت کند. این سیستم در مقایسه با نمونه‌های مشابه حال حاضر تحول بسیار بزرگی به‌حساب می‌آید.


محققان به‌تازگی موفق به ایجاد پرینتر زیستی ویژه‌ای شده‌اند که می‌تواند بافت‌های خروجی زنده‌ای مشابه با اعضای بدن انسان داشته باشد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  engadget، پرینت زیستی برای درمان آسیب‌دیدگی‌ها، تست داروها و جایگزین کردن اعضای بدن از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار هستند اما سرعت، پیچیدگی و دوام آن‌ها از محدودیت‌های اصلی‌شان است.
 
بااین‌حال محققان EPFL و دانشگاه Utrecht به‌تازگی سیستم نوری ویژه‌ای ساخته‌اند که می‌تواند تنها در چند ثانیه بافت‌های زنده بادوام و پیچیده‌ای را پرینت کند. این سیستم در مقایسه با نمونه‌های مشابه حال حاضر تحول بسیار بزرگی به‌حساب می‌آید.
 

 
 
پرینت زیستی حجمی بافت‌ها به نحوی طراحی شده است که لیزری در زیر تیوب چرخان حاوی هیدوژلی سرشار از سلول‌های بنیادین قرار می‌گیرد. شما می‌توانید بافت خروجی را با متمرکز کردن انرژی لیزر روی موقعیت‌های مختلف شکل بدهید و تنها در چند ثانیه شکل سه‌بعدی مفیدی ایجاد کنید. پس‌ازآن سلول‌های اندوتلیال برای اضافه کردن عروق به بافت به کار گرفته می‌شوند.
 
 بافت‌های خروجی فعلا تنها در اندازه‌های چند اینچی عرضه می‌شوند که برای درمان‌های بالینی کافی هستند. این فناوری برای پرینت دریچه‌های قلبی به‌کاررفته‌اند و می‌توان از آن برای تولید ساختارهای درهم‌تنیده نیز استفاده کرد. البته این فناوری برای استفاده در دنیای واقعی آماده نیست ولی کاربری‌های آن برای همه آشکار است و می‌توان تنها در چند ثانیه اعضای کارآمدی تولید کرد که می‌تواند جایگزین بافت‌های زنده بدن حیوانات در تست‌های آزمایشگاهی شود.
 


کد مطلب: 57899

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/57899/ساخت-عضو-زیستی-مصنوعی-مشابه-طبیعی-چند-ثانیه

ايتنا
  https://www.itna.ir